مشاهده کنید:

خواص بادام درختی – 9 تاثیر منحصر به فرد بادام درختی در حفظ سلامتی

Home  /   خواص بادام درختی – 9 تاثیر منحصر به فرد بادام درختی در حفظ سلامتی
خواص بادام درختی

بادام درختی

بادام درختی یکی از محبوب ترین مغز دانه های درختی جهان است که سرشار از انواع مواد مغذی، چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. درختان بادام شاید جزء اولین درختانی باشد که مردم کشت می کردند. باستان شناسان در اردن، شواهدی از درختان بادام اهلی پیدا کرده اند که قدمت آنها به حدود 5000 سال پیش برمی گردد.

در واقع این درختان بومی خاورمیانه هستند، اما در حال حاضر ایالات متحده بزرگترین تولید کننده آن در جهان است. خواص بادام درختی بسیار زیاد است. مصرف این دانه های لذیذ به صورت خام، بو داده یا چاشنی دار به عنوان میان وعده است، و یا از آن در تهیه انواع غذا ها استفاده می شود.

برای اطلاع بیشتر از روش های کاشت و برداشت بادام درختی می توانید مقاله پرورش بادام درختی را مطالعه فرمایید.

ارزش غذایی و تاثیرات بادام درختی بر سلامتی

بادام درختی دارای میزان چشمگیری از مواد مغذی است. در واقع یک وعده 28 گرمی بادام درختی حاوی:

  • فیبر: 3.5 گرم
  • پروتئین: 6 گرم
  • چربی: 14 گرم (9 عدد از آنها تک اشباع نشده)
  • ویتامین ای: 37درصد
  • منگنز: 32 درصد
  • منیزیم: 20 درصد

علاوه بر این بادام درختی حاوی آنتی اکسیدان، مس، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، فسفر و فیتیک اسید است.

فواید بادام درختی و نقش آن بر حفظ سلامتی

1- جلوگیری از سرطان و التهاب

بادام منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها از اکسیداتیو جلوگیری می کنند، که می تواند با آسیب به سلول ها منجر به التهاب، پیری و بیماری هایی مانند سرطان شود. آنتی اکسیدان های قوی موجود در بادام تا حد زیادی در لایه قهوه ای پوست موجود است.

2- بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر

بادام یکی از بهترین منابع ویتامین E است. مطالعات نشان داده اند که هر چه میزان ویتامین E بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر کمتر است.

3- کنترل قند خون

کنترل قند، از دیگر خواص بادام درختی است. آجیل ها کربوهیدرات کم اما چربی های سالم، پروتئین و فیبر زیادی دارند. به همین دلیل آجیل ها یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. منیزیم موجود در بادام درختی، در بیش از 300 فرایند بدن از جمله کنترل قند خون نقش دارد. منیزیم همچنین در تنظیم فشار خون، جلوگیری از سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه موثر است.

برای خرید بادام درختی بدون پوست اعلا می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

4-کاهش سطح کلسترول

سطح بالای لیپوپروتئین های LDL در خون که به کلسترول بد نیز معروف است، یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است. رژیم غذایی درست می تواند تأثیرات عمده ای بر سطح LDL داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که بادام به طور موثری LDL را کاهش می دهد.

5-جلوگیری از اکسیداسیون مضر کلسترول LDL

بادام نه تنها سطح LDL را در خون کاهش می دهد بلکه از اکسیداسیون LDL جلوگیری می کند که در افزایش بیماری های قلبی نقش دارد.

6- کاهش وزن

بادام درختی دارای میزان کمی کربوهیدرات و میزان پروتئین و فیبر بالایی است که پروتئین و فیبر هر دو احساس سیری را افزایش می دهند و باعث کاهش میل به غذا می شود. علاوه بر این بدن انسان حدود 10 تا 15 درصد کالری موجود در آجیل را جذب نمی کند و خوردن آن می تواند باعث افزایش متابولیسم شود.

7-جلوگیری از افسردگی و اضطراب

سلنیوم موجود در بادام درختی در پیشگیری و درمان افسردگی و اضطراب موثر است.

8-افزایش میل جنسی در مردان

اسیدهای چرب موجود در بادام بر تولید هورمون های مردانه تنظیم کننده میل جنسی ضروری موثر است.

9-کمک به بهبود کیفیت خواب

از دیگر خواص بادام درختی بهبود خواب است. منیزیم و پروتئین موجود در بادام درختی می تواند به خوابیدن کمک کند.


برگرفته از مقاله 9 فایده علمی بادام درختی در سلامت بدن

مضررات استفاده از بادام درختی

بادام درختی یک مغز دانه آجیلی مقوی و مغذی است. درباره فواید بادام برای سلامتی بسیار گفته و نوشته شده است. با این حال، مصرف بیش از حد بادام درختی نیز می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. مضررات مصرف زیاد بادام درختی عبارتند از:

یبوست

بادام آجیل غنی از فیبر است. حدود 23 مغز بادام 3.5 گرم فیبر می دهد. به گفته پزشکان، فیبر بیش از حد می تواند باعث یبوست و سایر مشکلات معده مانند اسهال، گرفتگی معده، گاز و غیره شود.

کاهش جذب مواد مغذی را در بدن

فیبر بالای بادام می تواند باعث کاهش میزان جذب منیزیم، کلسیم، آهن و روی شود.

افزایش وزن

در صورت داشتن اضافه وزن و مصرف وعده های غذایی کامل در طول روز، میزان بادام درختی مصرفی باید کمتر از 10 عدد باشد.

سنگ کلیه

بادام درختی حاوی اگزالات است که ترکیبات محلول در روده هستند. اگزالات بیش از حد می تواند به تشکیل سنگ کلیه و بروز نارسایی کلیوی منجر شود.

اختلال در انعقاد خون

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که دارای خواص فراوانی برای بدن از جمله سلامت پوست می باشد. با اینحال ویتامین E زیاد می تواند در انعقاد خون اختلال ایجاد کرده و باعث خونریزی شود.

مسمومیت با سیانید

نمونه های تلخ بادام می تواند منجر به مسمومیت با سیانید شود. آنها دارای سطح بالایی از اسید هیدروسیکانیک (HCN) هستند که منجر به مشکلات تنفسی شدید، خفگی، و حتی مرگ می شود.

ایجاد حساسیت

جدا از تمام خواص بادام درختی، این دانه ها ممکن است مانند بادام زمینی و گردو در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت شود. بادام حاوی پروتئینی به نام آماندین است که یک ماده حساسیت زا است که در برخی افراد می تواند یک واکنش آلرژیک جدی به نام آنافیلاکسی ایجاد کند.

واکنش های آلرژیک شامل تورم زبان، خارش گلو، تورم لب یا دهان یا خارش دهان، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، فشار خون پایین، گیجی، سبکی سر، کهیر و اختلال در صدا می باشد.


برگرفته از مقاله 7 عارضه خوردن زیاد بادام

جمع بندی

بادام حاوی مقدار زیادی چربی سالم، فیبر، پروتئین، منیزیم و ویتامین E است. خواص بادام درختی بر بدن شامل کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول است. بادام درختی همچنین می تواند گرسنگی را کاهش داده و باعث کاهش وزن شوند. علاوه بر تمام خواص بادام درختی، مصرف بیش از حد این دانه ها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش بادام درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason