ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

پرورش بادام درختی – 3 نکته مهم در کاشت، نگهداری و برداشت بادام درختی

Home  /   پرورش بادام درختی – 3 نکته مهم در کاشت، نگهداری و برداشت بادام درختی
پرورش بادام درختی

خاستگاه بادام درختی

پرورش بادام درختی در 4000 سال قبل از میلاد مسیح انجام می شد. این درخت بومی مناطق مرکزی و جنوب غربی آسیا است که عمدتاً در آب و هوای مدیترانه ای رشد می کند. امروزه کالیفرنیا تقریبا 80 درصد از نیاز جهان را تولید می کند. بیش از 25 نوع بادام در کالیفرنیا کاشته می شود، بادام مارکونا همچنین والنسیا از اسپانیا و فرنگن از یونان وارد می شود.

با وجود ارقام مختلف نهال بادام، دو گونه بادام درختی وجود دارد، بادام شیرین (گونه P. dulcis dulcis) و بادام تلخ (گونه P. dulcis amara). پرورش بادام شیرین که نوع خوراکی است برای مصرف آجیلی و در آشپزی یا به عنوان روغن بادام استفاده می گردد. روغن بادام تلخ در ساخت عصاره های طعم دهنده غذاها و لیکورها استفاده می شود.

گیاه شناسی بادام درختی

درختان بادام به طور معمول 3 تا 4/5 متر ارتفاع دارند و هنگام گل دهی بسیار زیبا هستند. گل های این درخت معطر بوده و پنج گلدسته صورتی روشن تا سفید تولید هستند. میوه های بادام درختی در حال رشد تا زمانی که به بلوغ برسد شبیه به هلو می باشد.

با رسیدن میوه، پوشش بیرونی بدنه، شکافته شده و به بیرون پیچ می خورد. به طور متوسط درخت بادام سالم و بالغ می تواند 23 تا 30 کیلوگرم آجیل بادام درختی تولید کند. همچنین گرده افشانی در این گیاه توسط حشرات صورت می گیرد.

مناطق و شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای پرورش بادام درختی

درختان بادام درختی به شرایط گرم و خشک احتیاج دارند و از مناطقی که تابستان های طولانی با آب و هوای گرم، خشک، آفتابی و در نتیجه فصل رشد طولانی دارند لذت می برند. این درخت همچنین به مقدار مشخصی از سرما نیز نیاز دارند (حدود 200-400 ساعت در سال به دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد) تا بتواند از خواب زمستانی بیدار شود.

به همین دلیل است با آب و هوای گرمسیری سازگار نیستند. این گیاه در برابر یخبندان آسیب پذیر بوده و به بارندگی فراوان (حدود 500-600 میلی متر سالانه) یا آبیاری نیازمندند.

مرحله کاشت در پرورش بادام درختی

نهال های بادام درختی در حالت ایده آل باید با فاصله 4-6 متر از یکدیگر کاشته شود. قبل از کاشت باید اطمینان حاصل کرد که ریشه ها کاملاً مرطوب شده باشند. گودال ایجاد شده برای کاشت باید به اندازه کافی وسیع و عمیق باشد و هنگام پر کردن گودال، خاک باید در اطراف ریشه محکم فشرده شود. پس از کاشت، آبیاری و کود دهی انجام می شود تا نهال برای رشد در شرایط مساعدی باشد.

مرحله برداشت در پرورش بادام درختی

در پرورش بادام درختی، برداشت میوه درخت بادام پس از شکافتن پوسته ها و خشک و قهوه ای شدن بادام انجام می شود. در واقع 180 تا 240 روز طول می کشد تا دانه های بادام بالغ شوند. برای برداشت درخت را تکان می دهند و پس از افتادن دانه ها، میوه بادام را از پوسته سخت آن جدا می کنند.

برای خرید بادام درختی مرغوب بدون پوست می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

روش های مراقبت از گیاه بادام درختی

مراقبت از درختان بادام بسته به فصل متفاوت است. در فصل زمستان یا خواب گیاه، درختان بادام در حال رشد باید هرس شوند تا میزان رشد را افزایش دهند. در فصل بهار مراقبت از درختان بادام شامل کود دهی درختان بالغ با اوره یا کود، آبیاری و مقدار کمی ازت برای درختان جوان است. در طول تابستان آبیاری و کود دهی به شیوه فصل بهار انجام می شود.

1- آبیاری

در پرورش بادام درختی باید توجه داشت که درختان بادام به طور متوسط نیاز به آب فراوان دارند. میزان آب مورد نیاز درخت حدود 500-600 میلی متر در سال است.

2- خاک گیاه

برای گیاه بادام، زهکشی خوب از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. خاک های شنی به خاک های رسی در ارجعیت است.

3- هرس کردن

هرس برای از بین بردن قسمت های اضافه گیاه انجام می شود که بهتر است بلافاصله پس از برداشت محصول انجام شود. هرس کردن گیاه در پرورش بادام درختی شامل بریدن تمام شاخه های مرده، جدا کردن شاخه هایی که مانع نفوذ نور می شوند، بریدن شاخه های آفت زده و بیمار است.

آسیب های احتمالی درخت بادام درختی

در کشت و پرورش درخت بادام درختی باید دانست که این درخت مستعد بیماری های ناشی از خاک مانند بیماری قارچی Verticillium wilt هستند که می توانند باعث پوسیدگی بدنه شوند. همچنین آبیاری بیش از حد ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که ورتیسیلیوم در آن رشد کند. جدا از این، کنه ها نیز باعث تنش درخت شده و به برگ های آن آسیب می رساند.

نتیجه گیری

بادام درختی یک آجیل بسیار مقوی است که بومی خاورمیانه می باشد. این میوه سنگی برای رشد به آب و هوای معتدل نیاز دارد که گرما، نور خورشید و آب از اصلی ترین نیاز های آن است. در پرورش بادام درختی باید مراقبت هایی نظیر آبیاری، هرس کردن درخت و کود دهی انجام شود تا درخت به خوبی رشد کند. بادام درختی سرشار از پروتئین و چربی، آهن، کلسیم، فسفر و ویتامین E می باشد و با ارزش غذایی بالا به عنوان یک میان وعده مفید قابل مصرف است.

منابع:

مقاله نحوه کاشت، رشد و مراقبت از درختان بادام

مقاله مشخصات گیاه درخت بادام

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش بادام درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.