ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

بادام درختی مرغوب- 5 فاکتور برای سنجش کیفیت بادام درختی

Home  /   بادام درختی مرغوب- 5 فاکتور برای سنجش کیفیت بادام درختی
بادام درختی مرغوب

خصوصیات بادام درختی مرغوب

بادام درختی از جمله خشکباری است که در مناطق سرد و خشک ایران، مثل استان فارس، چهارمحال ‌و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، آذربایجان‌ شرقی و‌ غربی، یزد و قزوین به عمل می آید. این مغز دانه های لذیذ حاوی ارزش غذایی بالا و خواص فراوان است. در هنگام خرید برای انتخاب درست، شناخت ویژگی های نوع مرغوب بادام درختی، می تواند یک خرید خوب را به ارمغان بیاورد. فاکتور های مرغوبیت این محصول، جدا از نحوه کشت و برداشت و عدم استفاده از انواع آفت کش های کشاورزی، شامل ویژگی های ظاهری همچون تردی و طعم مطبوع، پر رنگ بودن رگه های روی مغز بادام، درشتی، رنگ یکدست قهوه ای و سفید بودن بافت داخلی می باشد.

فاکتور های تضمین کیفی صنعتی بادام درختی برای کشاورزان

برای تضمین کیفیت بادام درختی مرغوب، مجموعه روش هایی را جهت پرورش این محصول برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان تعیین می کنند که شامل روش های درست کشت و برداشت، کنترل کیفی و میکروبیولوژیک محصول، آفت کش ها و محتوای آلاینده های ایمن، نگهداری و ذخیره سازی بادام درختی می باشد.

این روش ها در وهله اول شامل اصولی برای تولیدکنندگان است تا جهت به حداقل رساندن خطرات احتمالی مانند عوامل بیماری زا، آلاینده ها و آفات به کار گیرند. سپس اصول روش های برداشت است که شامل قواعدی برای جدا سازی، بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل تعریف می باشد. در این بخش میزان رطوبت و دما جهت به حداقل رساندن سطح قارچ ها (به خصوص آفلاتوکسین) و حشرات مورد کنترل قرار می گیرد.

برای اطلاع بیشتر از روش های کاشت و برداشت بادام درختی می توانید مقاله پرورش بادام درختی را مطالعه فرمایید.

روش های سنجش کیفیت بادام درختی

بادام درختی از لحاظ سنجش کیفی تجاری باید دارای شکل مشخص، پیکربندی و ظاهر مطلوب باشد. باید محصول تازه باشد، علائم قابل مشاهده ای از حشرات و کپک ها نداشته باشد، عاری از آلودگی و بوی ناخوشایند باشد. در ادامه گونه های مختلف بادام درختی، با پوست و بدون پوست را جهت تعیین مرغوبیت با فاکتور هایی سنجیده ایم:

بادام درختی با پوسته سخت

بادام درختی مرغوب با پوست نباید آسیبی در پوسته سخت بادام وجود داشته باشد. به عبارتی وجود علائم زیر در بادام نشانه آسیب های جزئی و جدی به آن است:

  • نقص در پوسته
  • پوسته های خالی که هیچ هسته ای ندارند.
  • پوسته هایی که در صورت تکان دادن، مغز دانه به راحتی و شدید تکان بخورد
  • پوسته های خرد شده (که به طور ناقص رشد یافته و نا فرم هستند)
  • پوسته های تغییر رنگ یافته در اثر کپک، لکه یا عوامل دیگر ایجاد می شوند

بادام درختی بدون پوست

مغز بادام درختی مرغوب باید بدون هیچگونه آسیب و زدگی باشد. بادام مرغوب و تازه مغزی درشت دارد. دیگر موارد سنجش کیفیت بادام درختی عبارت است از:

  1. رنگ قهوه ‌ای یک ‌دست مغز بادام‌ ها
  2. سفید ‌بودن و ترد بودن بافت داخلی بادام
  3. روغنی بودن دانه ها
  4. برم بودن بافت داخلی
  5. وجود رگه ‌های سفید روی بادام، هرچه این رگه‌ ها سفید تر و مشخص ‌تر باشند بادام تازه‌ تر است.

برای خرید بادام درختی اعلا بدون پوست می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

علائم زیر در بادام درختی نشانه عدم مرغوبیت محصول است:

  • دانه های خرد شده که به طور کامل رشد نکرده و کوچک شده اند.
  • دانه هایی که توسط حشرات آسیب دیده اند.
  • ایجاد حفره در مغز بادام
  • دانه های تغییر رنگ یافته
  • تغییر رنگ پوسته بادام
  • دانه های شکسته

انواع بادام درختی از نظر فراوری

1- بادام بو ‌داده و برشته

این مغز بادام ترد است و ممکن است در روند فراوری محصول از روغن ‌هایی مثل روغن سویا برای برشته ‌کردن بادام استفاده شود.

2- مغز بادام نمکی

این نمونه از مغز دانه ها برشته شده و با نمک مزه دار شده اند.

3- مغز بادام درختی چاشنی دار

در این نمونه از بادام درختی ها، مغز دانه ها را علاوه بر برشته و نمکی کردن، با افزودن چاشنی های مختلف مزه دار می کنند. برخی از این افزودنی ‌ها شامل آب ‌لیمو، گلپر و شکر است.

طریقه نگهداری بادام درختی

بادام درختی نیز همچون سایر آجیل و خشکبار باید در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود. این محصولات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، در صورت شرایط نگهداری مناسب می توانند تا مدت زمان طولانی حفظ شوند. نمونه خام بادام درختی با بسته بندی درست در شرایط خنک و تاریک تا دو سال می تواند نگهداری شود. اما برای بادام بو داده با شرایط مشابه مدت زمان آن به یک سال کاهش می یابد. باید بادام ها را در یک ظرف در بسته و غیر قابل نفوذ نگهداری کرد و از عدم ورود هوا به آن مطمئن شد. با این حال، نگهداری بادام درختی خام در فریزر یک روش ایمن برای نگهداری طولانی مدت آن است.

جمع بندی

بادام درختی منبع غنی از مواد مغذی و مواد معدنی مثل منیزیم، فسفر، روی و کلسیم، ویتامین E ، فیبر، اسیدهای چرب امگا و پروتئین است. از خواص این بادام می توان به تقویت و پاکسازی کبد، تقویت اعصاب، افزایش قدرت حافظه، درمان عفونت ریه، جلوگیری از پوکی و نرمی استخوان، درمان دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، افزایش وزن و چاقی اشاره کرد.

این دانه های مغزی، دارای فاکتور هایی برای سنجش کیفیت هستند که علاوه بر مشخصات ظاهری، نحوه کشت و برداشت آن نیز می تواند در مرغوبیت آن تاثیر گذار باشد. بادام درختی با روش نگهداری صحیح، می تواند برای مدت طولانی نگهداری شود. برای خرید بادام درختی مرغوب، می توانید به بخش فروش بادام درختی هتمت مراجعه فرمایید.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش بادام درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.