ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

بهترین زمان خرید برنج ایرانی 1401 – چه زمانی برنج بخریم؟

Home  /   بهترین زمان خرید برنج ایرانی 1401 – چه زمانی برنج بخریم؟
بهترین زمان خرید برنج ایرانی 1401 – کی برنج بخریم؟

خرید برنج ایرانی

عوامل مختلفی وجود دارند که در بهترین زمان خرید برنج تاثیر گذار می باشند. در واقع علاوه بر شرایط بازار، بستگی به موقعیت خود فرد، نیاز و مقدار خرید دارد. تعداد اعضای خانواده، مقدار مصرفی برنج، شرایط نگهداری برنج و … مواردی هستند که زمان خرید و مقدار خرید هر فرد را متمایز می کنند. با اینحال، ما در این مقاله با در نظر داشتن تمام این شرایط، به بررسی بهترین زمان خرید برنج ایرانی می پردازیم.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

برداشت برنج

عمده برنج در شمال کشور کشت می شود و تابستان فصل برداشت برنج ایرانی است. بسته به نوع برنج و منطقه کشت آن، زمان برداشت می تواند اواسط یا اواخر تابستان و یا بعضی از انواع دیگر برنج در فصل پاییز باشد. می توان گفت برنج ایرانی در دو دوره کشت اول و دوم عرضه می شود. این کشت مربوط به دو فصل متفاوت یعنی تابستان و پاییز است.

بهترین زمان خرید برنج ایرانی

بهترین زمان خرید برنج، پس از برداشت است. برداشت برنج باعث بیشتر شدن میزان عرضه از تقاضا شده و این امر موجب کاهش قیمت برنج می‌شود. در واقع بعد از این زمان روند افزایش قیمت برنج به تدریج شروع می‌شود. علاوه بر این شرایط نگهداری برنج تازه به مراتب راحت ‌تر از برنج کهنه است.

علاوه بر این در هنگام برداشت، برنج بهترین زمان خرید برنج صورت عمده است. چرا که میزان برنج عرضه شده در این زمان بسیار زیاد است. کمااینکه برنج تازه را برای مدت طولانی تری نسبت به برنج کهنه بدون نگرانی از ایاد شپشک در برنج، می توان نگهداری کرد.

تفاوت برنج تازه و برنج کهنه

برنج تازه به برنجی گفته می شود که تازه برداشت شده و بعد از مراحل مربوطه در شالیکوبی وارد بازار می شود. این نوع برنج هنوز دارای کمی آب و رطوبت است. اما برنج کهنه از زمان تولید و سپس برداشت آن تا مرحله خرید و عرضه، تقریبا ۴ الی ۶ ماه گذشته است.

در واقع تفاوت برنج تازه و کهنه در مدت زمان ماندن برنج پس از برداشت همچنین میزان آب و رطوبت برنج تازه نسبت به برنج کهنه است. برنج تازه پس از مدت زمان ذکر شده، طی فرایندهای مختلف فیزیکی و شیمیایی رطوبت آن از بین می رود و تبدیل به برنج کهنه می‌شود.

از نظر نوع پخت نیز می توان گفت وقتی برنج تازه حدود یکی دو ماه از زمان برداشت آن بگذرد، میزان قد کشیدگی و افزایش حجم آن بیشتر است. اما برنج تازه به دلیل میزان رطوبتی که دارد، آب را جذب نمی کند و احتمال شفته شدن و خراب شدن برنج زیاد است.

چه زمانی برنج کهنه بخریم؟

بهترین زمان خرید برنج کهنه درست یک ماه قبل از برداشت برنج تازه است. زیرا در این زمان تولیدکنندگان و کشاورزان در حین کشت و برداشت محصول جدید خود یعنی برنج تازه هستند که این امر، باعث کاهش قیمت برنج کهنه می گردد.

بدترین زمان خرید برنج چه زمانی است؟

بدترین زمان‌ خرید برنج، فصل بهار می ‌باشد. یکی از دلایل، شرایط آب و هوایی بهار است. آب و هوا در این فصل به گونه ‌ای است که نگهداری برنج را بسیار سخت می کند. در صورت عدم نگهداری مناسب، احتمال به وجود آمدن شپشک در برنج بسیار زیاد است. علاوه بر این در بهار، 6 ماه از برداشت برنج گذشته و قیمت برنج افزایش چشمگیری نسبت به هر زمان دیگری دارد.

روش درست نگهداری از برنج

در صورت خرید برنج به شکل عمده، لازم است تدابیری جهت نگهداری درست اندیشید:

  • برنج باید در مکان خشک و خنک همچنین به دور از رطوبت نگهداری شود
  • زیر و رو کردن برنج ها، هر چند ماه یک بار
  • استفاده از نمک و سیر برای جلوگیری از ورود حشرات به برنج
  • قرار دادن کیسه های برنج با فاصله برای جلوگیری از نم گرفتن
  • الک کردن برنج آسیب دیده برای جدا شدن خرده های نا مرغوب
  • قرار دادن برنج آفت زده در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم آفتاب

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از روش های شناخت برنج مرغوب می توانید به مقاله خرید برنج مرغوب – 7 فاکتور مهم هنگام خرید برنج مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

برنج در شمال کشور کشت می شود و زمان برداشت آن اواخر تابستان است. با توجه به مطالبی که ذکر شد، بهترین زمان خرید برنج با کیفیت و مناسب ماه‌ های شهریور و آبان هر سال می ‌باشد. علاوه بر این برای خرید برنج کهنه نیز بهترین زمان حدود یک ماه قبل از برداشت سال جدید می ‌باشد. هر فرد با توجه به شرایط بازار و موقعیت فردی خود و خانواده، میزان مد نظر و نوع برنج تازه یا کهنه را خریداری می کند.

منابع:
مقاله بهترین برنج ایرانی – دستور پخت

دسته بندی محصولات آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.