مشاهده کنید:

خواص چای – 9 فایده منحصر بفرد چای بر سلامتی

Home  /   خواص چای – 9 فایده منحصر بفرد چای بر سلامتی
خواص چای

چای

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. محبوب ترین انواع آن سبز، سیاه و اولونگ هستند که همه آنها از برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه شده اند. نوشیدنی‌های دیگری هم هستند که به اندازه نوشیدن یک فنجان چای رضایت بخش یا آرامش بخش باشند، اما خواص چای به همین جا ختم نمی شود. قرن هاست که چای برای فواید درمانی خود در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر جهت آشنایی با انواع چای می توانید به مقاله با انواع چای ایرانی آشنا شویم – معرفی 3 دوره برداشت چای مراجعه فرمایید.

خواص چای و تاثیر معجزه آسای آن در حفظ سلامتی

خواص چای بسیار زیاد است که استفاده از آن شدیدا توصیه می شود. در بخش زیر به ۱۰ مورد از خواص چای در حفظ سلامتی اشاره شده است که بر اساس منابع پزشکی گردآوری شده اند.

  1. خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی
  2. امکان افزایش سلامت قلب
  3. سبب کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شود
  4. بهبود سلامت دستگاه گوارشی
  5. کمک در کاهش فشار خون
  6. کمک در کاهش ریسک سکته‌ مغزی
  7. کاهش سطح قند خون و خطر دیابت نوع ۲
  8. کمک به کاهش ریسک سرطان و تنظیم سلول‌های سرطانی
  9. کمک به افزایش تمرکز

اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و غیر شیرین با کافئین کمتر از قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا هستید، چای سیاه یک گزینه عالی است. جدا از خواص چای، این نوشیدنی طعمی قوی و منحصر به فرد دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند برای سلامتی مفید باشد.

برخی از خواص چای شامل بهبود در کلسترول خون، افزایش سلامت روده و گوارش و کاهش فشار خون است. از همه بهتر، تهیه و دم آوری آن ساده است و به راحتی دردسترس عموم قرار دارد. اگر قبلاً این نوشیدنی را امتحان نکردید، سعی کنید چای سیاه ارتفاعات گیلان را امتحان کنید تا بتوانید از مزایای بی شمار آن برای سلامتی بهره مند شوید.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از نحوه دم کردن چای می توانید به مقاله 5 نکته مهم برای دم کردن چای ایرانی مراجعه فرمایید.

مضرات احتمالی چای

در کنار انواع خواص چای که یک انتخاب بسیار سالم و مفید است، تجویز بیش از 3-4 فنجان چای (710-950 میلی لیتر) در روز می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد. در ادامه 9 عارضه جانبی احتمالی نوشیدن زیاد چای آورده شده است.

1-کاهش جذب آهن

چای منبع غنی از گروهی از ترکیبات به نام تانن (Tannin) است. طبق تحقیقات انجام شده توسط نیکول ام دلیمونت و همکاران تانن ها می توانند در برخی از منابع غذایی به آهن متصل شوند و این امر باعث عدم جذب آن در دستگاه گوارش می شود. کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی بدن انسان در جهان است و اگر سطح آهن پایینی دارید، مصرف زیاد چای ممکن است وضعیت شما را وخیم کند. تحقیقات نشان می دهد که تانن های چای بیشتر مانع جذب آهن از منابع گیاهی می شوند تا آهنِ منابع حیوانی، بنابراین، اگر از رژیم غذایی گیاهی یا ویگن پیروی می کنید، به میزان مصرف چای خود توجه بیشتری داشته باشید.

میزان دقیق تانن موجود در چای بسته به نوع و طرز تهیه آن، می تواند بطور قابل توجهی متفاوت باشد. با این اوصاف، محدود کردن میزان مصرف شما به 3 فنجان یا کمتر (710 میلی لیتر) در روز برای گستره‌ی زیادی از آدم‌ها بدون عوارض است. اگر در خونتان آهن کم دارید اما همچنان از نوشیدن چای لذت می برید، سعی کنید مصرف آن را در بین وعده های غذایی خود تنظیم کنید. انجام این کار باعث می شود آهن کمتری جذب تانن‌ها شده و جذب آهن در بدنتان نرمال شود.

2-افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ چای به طور طبیعی حاوی کافئین است. جدا از خواص چای مصرف زیاد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است باعث افزایش احساس اضطراب، استرس و بیقراری شود. بسته به نوع و روش تهیه چای، یک فنجان متوسط از چای (240 میلی لیتر) حاوی حدود 11 تا 61 میلی گرم کافئین است. چای سیاه نسبت به انواع سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است و هرچه مدت زمان بیشتری به دم کردن چای خود بدهید، مقدار کافئین آن بیشتر می شود.

تحقیقات نشان می دهد که دوزهای کافئین کمتر از 200 میلی گرم در روز، بعید است که موجب اضطراب طیف زیادی از افراد شود. با این وجود، برخی از افراد نسبت به اثرات کافئین نسبت به دیگران حساس‌ تر هستند که پیشنهاد می‌شود تا مصرف خود را بیشتر محدود کنند. اگر عادت چای شما باعث عصبانیت یا عصبی شدن شما می شود، می تواند نشانه‌ی مصرف بیش از اندازه‌ی چای باشد که بهتر است مصرف خود را نسبت به آن میزان تنظیم کنید و مصرف چای خود را کاهش دهید. راه دیگر انتخاب دمنوش‌ها است که اکثر آن‌ها بدون کافئین هستند.

3-کاهش کیفیت خواب

از آنجا که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف زیاد آن می تواند چرخه خواب شما را مختل کند. ملاتونین، هورمونی است که به مغز شما می گوید زمان خواب فرا رسیده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کرده و در نتیجه باعث کاهش کیفیت خواب شود. خواب ناکافی سبب انواع مشکلات روحی، از جمله خستگی، اختلال حافظه و کاهش دامنه توجه می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف فقط 200 میلی گرم کافئین در 6 ساعت یا بیشتر، قبل از خواب، می تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد.

4-حالت تهوع

برخی ترکیبات موجود در چای ممکن است باعث حالت تهوع شوند، به ویژه هنگامی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف شوند. تانن موجود در برگ چای مسئول طعم تلخ و خشک چای است. ماهیت گس و منقبض کننده تانن می تواند بافت گوارشی را تحریک کند و به طور بالقوه منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند تهوع یا معده درد شود. میزان چای مورد نیاز برای چنین اثری، بسته به سیستم گوارشی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

افراد حساس تر ممکن است این علائم را بعد از نوشیدن 1 تا 2 فنجان چای (240-480 میلی لیتر) تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است بتوانند بیش از 5 فنجان چای (1.2 لیتر) را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بنوشند. با اضافه کردن مقدار کمی شیر یا مقداری غذا با چای خود میل کنید. در واقع تانن ها می توانند به پروتئین ها و کربوهیدرات هایی – موجود در غذا – متصل شوند که می توانند تحریک گوارشی را به حداقل برسانند، این عمل سبب کاهش عملکرد این پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها شده و موجب تحریک روده و معده می‌شود.

5-معده درد

کافئین موجود در چای ممکن است باعث سوزش سر دل یا معده درد شود، یا علائم رفلاکس اسید معده را تشدید کند. تحقیقات نشان می دهد که کافئین می تواند اسفنکتر (ماهیچه باسطه) را که مری شما را از معده جدا می کند، شل کند و به محتوای اسیدی معده اجازه دهد به راحتی به مری سرازیر شود. البته ممکن است نوشیدن چای لزوماً باعث سوزش سر دل نشود.

واکنش افراد در مواجهه با غذا های یکسان بسیار متفاوت است. با این وجود، اگر به طور معمول مقادیر زیادی چای مصرف می کنید و مکرراً دچار سوزش سر دل می شوید، بهتر است که میزان مصرف چای خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

6-عوارض بارداری

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای، در دوران بارداری، ممکن است خطر عوارضی مانند سقط جنین و وزن کم نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد. اطلاعات مربوط به خطرات کافئین در دوران بارداری متفاوت است و هنوز مشخص نیست که میزان خطر در چه حد است.

با این حال، اکثر تحقیقات نشان می دهند که اگر مصرف روزانه کافئین خود را زیر 200-300 میلی گرم نگه دارید، احتمال بروز عوارض مربوطه نسبتاً کم خواهد بود. به توصیه‌ی کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا بهتر است مصرفتان از مرز 200 میلی گرم تجاوز نکند. اگر باردار هستید و نگران مصرف کافئین، چای یا دمنوش خود هستید، حتماً از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

7-سردرد

مصرف متناوب کافئین ممکن است به تسکین انواع خاصی از سردردها کمک کند. با این حال، هنگامی که به صورت مزمن مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است صفرا بیافزاید و اثر معکوس ایجاد کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که 100 میلی گرم کافئین در روز می تواند در ایجاد و یا بازگشت سردرد مزمن و روزانه نقش داشته باشد، اما مقدار دقیق کافیین مورد نیاز برای ایجاد سردرد بر اساس تحمل و ریاکشن افرد نسبت به کافئین متفاوت است.

چای از نظر سایر نوشیدنی های معروف کافئین دار مانند نوشابه یا قهوه دارای کافئین کمتری است، اما برخی از انواع آن می تواند تا 60 میلی گرم در هر فنجان (240 میلی لیتر) کافئین داشته باشد.

8-سرگیجه

اگرچه احساس سرگیجه یک عارضه جانبی کمتر رایج است، اما ممکن است به دلیل نوشیدن زیاد کافئین از چای باشد. این علامت با دوزهای زیاد کافئین، معمولاً بیشتر از 400-500 میلی گرم یا تقریباً 6 تا 12 فنجان چای (1.4 تا 2.8 لیتر) اتفاق میافتد. با این حال، ممکن است با دوزهای کمتر هم در افرادی که حساسیت خاصی دارند رخ دهد.

به طور کلی، توصیه نمی شود که این میزان از چای را در یک روز یا هم نشینی بنوشید. اگر متوجه شدید که اغلب بعد از نوشیدن چای احساس سرگیجه می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دارتان، مثل چای را کم کنید.

9-اعتیاد به کافئین

یکی از خواص چای مربوط به کافئین می باشد که یکی از رایج‌ ترین محرک‌ های ایجاد عادت است. مصرف منظم چای یا هر منبع کافئین‌دار دیگری می تواند به اعتیاد منجر شود. علائم ترک کافئین، ممکن است شامل سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب، و خستگی باشد.

میزان مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای ایجاد وابستگی و اعتیاد می تواند بسته به هر فرد بطور قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده‌اند تنها ۳ روز مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها می‌تواند موجب این اعتیاد شده، که عموما پس از سه روز میزان استفاده از چنین نوشیدنی‌هایی در طول روز بیشتر هم می‌شود.

برای خرید چای مرغوب می توانید به بخش فروش چای هتمت مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. نه تنها نوشیدنی خوشمزه‌ای است بلکه از جمله خواص چای کاهش گر گرفتگی، اضطراب و کاهش خطر بیماری های مزمن است. اگرچه مصرف متوسط برای اکثر افراد مفید است، اما نوشیدن زیاد آن می تواند عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و اختلال در الگوهای خواب را به دنبال داشته باشد. اکثر مردم می توانند روزانه 3-4 فنجان چای (710-950 میلی لیتر) را بدون عوارض جانبی بنوشند، اما برخی ممکن است در دوزهای پایین‌تری این عوارض جانبی را تجربه کنند.

بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مربوط به نوشیدن چای به دلیل داشتن کافئین و تانن آن مربوط می شود. برخی از افراد نسبت به دیگران نسبت به این ترکیبات حساس تر هستند. بنابراین، مهم است که توجه داشته باشید عادت چای شما چگونه می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. اگر هرگونه عارضه جانبی را که فکر می کنید می تواند مربوط به مصرف چای شما باشد، سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید تا سطح مناسب خود را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که باید چقدر چای بنوشید، با پزشک خود مشورت کنید.
منابع:

9 عارضه جانبی چای به دلیل استفاده بیش از اندازه آن

۱۰ خواص مفید چای سیاه برای سلامتی برگرفته از منابع پزشکی و علمی

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason