ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

راهنمای خرید عسل طبیعی – 4 نکته برای شناسایی عسل طبیعی و مرغوب

Home  /   راهنمای خرید عسل طبیعی – 4 نکته برای شناسایی عسل طبیعی و مرغوب
خرید عسل طبیعی

برای خرید عسل طبیعی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در بین کالاهای مصرفی، خرید عسل یکی از چالش‌ بر‌انگیزترین خریدها برای هر کسی می‌تواند باشد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تقلب بیشماری باشد که در فروش این محصول صورت می گیرد. در خیلی موارد به راحتی عسل تقلبی را به جای عسل طبیعی به دست مردم می‌رسانند و این مسئله مردم را نگران کرده است.

موضوع بعدی این است که هر کسی نظر شخصی خود را در مورد عسل دارد. یکی عسل تیره را خوب می‌داند و دیگری می‌گوید عسل طبیعی شیرین نیست و شکرک نمی‌زند و … . در این مقاله به موارد می پردازیم که خرید عسل مناسب را برای شما راحت تر می‌کند.

برای خرید عسل جنگلی با موم ارتفاعات شرق گیلان به بخش فروش عسل هتمت مراجعه فرمایید.

شناسایی عسل طبیعی

یکی از عمده ترین سوال ها هنگام خرید عسل این است که چگونه عسل طبیعی تشخیص دهیم؟ خوب است بدانید بخش زیادی از عسل های تولیدی کشورمان از نوع تغذیه‌ای هستند. عسل تغذیه‌ای عسلی است که زنبور آن به جای شهد گل از آب شکر یا انواع شربت ها تغذیه می‌کند. متاسفانه تشخیص تفاوت این نوع عسل از عسل طبیعی برای افراد عادی غیر ممکن و محال است.

دو راه برای خرید عسل طبیعی و مرغوب وجود دارد. یک، خرید از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد و دیگری آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر می‌باشد. روش دوم بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند عسل را به صورت عمده خریداری نمایند. پس از آزمایش عسل، آزمایشگاه یک برگه آزمایش عسل به شما می‌دهد که در آن تمام فاکتور‌های مهم عسل از جمله ساکارز، فعالیت دیاستازی، رطوبت و … مشخص شده است.

در نظر داشته باشد که هیچ روش خانگی مثل تست عسل با کبریت یا تست عسل با آب سرد از نظر علمی تایید شده نیست و نمی‌توان با آن‌ها عسل طبیعی را عسل تغذیه‌ای تشخیص داد.

1-عسل با موم یا بدون موم

وجود موم در عسل خریداری شده نشان بر طبیعی بودن آن عسل نیست. همانطور که گفته شد بیشتر عسل های تولیدی به صورت تغذیه‌ای هستند و عسل های تغذیه‌ای دقیقا در همان موم های عسل طبیعی، تولید می‌شوند.
پس موم‌دار بودن یا نبودن عسل به خودی خود نشان از کیفیت عسل نیست. با این وجود ما به دلایل متعددی توصیه می‌کنیم که عسل را تا جای ممکن با موم نخرید.

بسیاری از این موم‌ها بارها و بارها توسط زنبوردار‌ها استفاده شده است. یعنی پس از استخراج عسل، موم آن را دوباره داخل کندو می‌گذارند تا اینکه زنبور مجبور نباشد دوباره موم تولید کند و به همین دلیل بهداشتی نیستند.

داروها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در کندو برای مبارزه با آفت‌ها استفاده می‌شود به راحتی جذب این موم‌ها شده و برای مدت‌ها در آن باقی می‌مانند و به همین دلیل توصیه می‌شود از موم استفاده نکنید.

موم زنبور به هیچ‌وجه در معده انسان هضم نمی‌شود و هیچ خواصی از نظر درمانی هم ندارد.

2-شکرک در عسل طبیعی

وجود شکرک در عسل طبیعی نیز یکی دیگر از سوالات پرتکرار هنگام خرید عسل است. پاسخ این سوال این ست که بله عسل طبیعی شکرک می‌زند. عسل طبیعی به خاطر ترکیباتی که در خود دارد پس از مدتی شکرک می‌زند که البته به عوامل بسیاری از جمله رطوبت، منبع شهد، دما و.. هم بستگی دارد.

آیا هر عسلی که شکرک می‌زند الزاما طبیعی است؟ پاسخ به این سوال خیر است. عسل طبیعی شکرک می‌زند اما شکرک زدن عسل نشان‌دهنده‌ی طبیعی بودن آن نیست، چرا که عسل تغذیه‌ای نیز ممکن است شکرک بزند.

یکی از راه های برطرف کردن شکرک عسل این است که آن را به صورت غیر مستقیم حرارت دهید اما به یاد داشته باشید که با حرارت دادن به عسل بخشی از خواص آن از بین می‌رود.

3-طعم و مزه عسل طبیعی

برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که عسل طبیعی طعم ثابتی دارد. یا این که میزان شیرینی آن کم است و گلو را نمی‌زند. در صورتی که این تصور کاملا غلط است و اتفاقا باعث می‌شود در بیشتر مواقع ما را گمراه کند.

به طور کلی طعم عسل طبیعی و میزان شیرینی آن بسیار وابسته به منبع شهد، نوع منطقه و آب و هوا است. به این معنی که طعم عسل گون با طعم عسل آویشن کاملا متفاوت است و ممکن است از نظر شیرینی نیز تفاوت هایی داشته باشند.

حتی ممکن است طعم عسل گون یک منطقه با طعم عسل گون منطقه‌ی دیگر کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل ما همواره توصیه می‌کنیم که هرگز عسل را بر اساس طعم آن قضاوت نکنید. اگر چه قطعا عسل طبیعی همواره طعمی ازجنس گل می‌دهد اما با گسترش تقلب‌ها به راحتی می‌توان با وارد کردن اسانس، طعمی شبیه به عسل طبیعی ایجاد کرد.

در مورد شیرینی عسل نیز وضع به همین ترتیب است. بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد و در چه منطقه‌ای باشد همچنین نسبت فروکتوز به گلوکز عسل چه قدر باشد، شیرینی عسل نیز متفاوت خواهد بود ممکن است عسلی شیرنی ملایمی داشته باشد در صورتی که شیرینی عسل طبیعی دیگری گلو را بزند.

4-رنگ عسل طبیعی

باور عموم اینگونه است که عسل طبیعی باید رنگی تیره و غلیظ داشته باشد. این باور هم مانند خیلی از شایعاتی که در مورد عسل وجود دارد دقیق و علمی نیست. درست مثل طعم عسل، رنگ آن نیز به عوامل معتددی مربوط می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به منبع شهد، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل تاثیرگذار اشاره کرد.

به همین دلیل است که حتی برای یک نوع عسل خاص هم نمی‌توان رنگ بخصوصی را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر چه عسل گون معمولا به رنگ زرد است اما بسته به منطقه و جغرافیا و ارتفاع می‌تواند از رنگ زرد تا قهوه‌ای متغییر باشد.

اما نکته‌ای که به صورت علمی به اثبات رسیده‌ است این است که عسل‌هایی با رنگ تیره خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارند و از نظر طعم نیز قوی تر هستند.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص عسل به مقاله خواص عسل – 7 نقش معجزه آسای عسل در درمان بیماری ها مراجعه فرمایید.

راهنمای خرید عسل طبیعی

به‌طورکلی بهتر است عسل را از زنبوردار یا مراکز تولید عسل محلی خریداری کنید. عسل را با شانه آن بخرید. در این صورت مطمئن خواهید بود که این عسل اصل است و هیچ عملیات فرآوری روی آن انجام نشده است، گرچه می توانند به جای گل در فصل هایی، زنبورها را با شربت تغذیه کنند که این مورد هم با آزمایش ها می تواند به اثبات برسد. اما از لحاظ انتخاب، قطعا خرید از زنبوردار، مراکز تولید عسل محلی و یا آشناهای مورد اعتماد، بهترین گزینه ها هستند.

اگر مجبورید عسل را از سوپرمارکت تهیه کنید به نکات زیر توجه کنید:

1-خواندن برچسب محصول

برچسب ظرف را بخوانید، اما به آن اعتماد نکنید. عسل خالص فقط یک ماده در آن وجود دارد و نام آن عسل است. اگر ترکیبات یا مواد افزودنی دارد احتمالا روی آن نوشته شده است. هرچند به آن اعتمادی نیست.

2-مقایسه قیمت

روند تهیه عسل حاصل کار هزاران زنبور عسل برای برداشت شهد گل است. بنابراین برای خرید عسل طبیعی باید دقت کنید عسلی که نسبت به بقیه قیمت نامعقولی دارد و زیادی ارزان است، طبیعتا از راه طبیعی تولید نشده است و از مواد اولیه کم قیمت با بازدهی بالا چون شربت و … تولید شده است.

3-عسل پاستوریزه و ارزش غذایی

یک مطالعه نشان داده است ۷۵ درصد عسل‌هایی که در سوپرمارکت و بازار وجود دارد گرده زنبورعسل را ندارد. گرده زنبورعسل یکی از مواد مغذی طبیعی و سرشار از پروتئین است. این ماده در طب چینی برای بهبود تغذیه، نشاط و طول عمر شناخته‌شده است. در عسل تصفیه‌ شده یا پاستوریزه، گرده زنبور عسل را بر می‌دارند. بنابراین بسیاری از فواید عسل از بین می‌رود. اگر روی برچسب پاستوریزه می‌بینید می توانید برداشت کنید که آن محصول ارزش غذایی خاصی ندارد. دمای بالا در فرایند پاستوریزه کردن ممکن است خیلی از ساختارهای فیزیکی و شیمیایی عسل را دچار تغییر کرده و ارزش غذایی آن را کم کند.

4-اعتبار برند

بسیاری از شرکت‌ها به عسل شربت ذرت با فروکتوز بالا را اضافه می‌کنند که از ذرت اصلاح‌ شده ژنتیکی به دست می‌آید. شربت ذرت با چاقی، دیابت، فشار خون بالا و نیز آسیب کبدی در ارتباط است و باعث تنگ‌شدن رگ‌های خونی و رسوبات در رگ های عروقی می‌شود. بنابراین از معتبر بودن برند اطمینان حاصل کنید.

عسل ارگانیک

هیچ عسلی ارگانیک نیست. بنابراین با این کلمه گول نخورید. دلیلش این است که هر زنبور برای تولید یک قوطی عسل خالص، باید حداقل از یک میلیون گل شهد جمع‌آوری کند. بنابراین زنبورها معمولا کیلومترها دورتر از کندو پرواز می‌کنند و بعید است در پروازهایشان به گلها و گیاهانی برخورد نکرده باشند که در آنها از سموم دفع آفات استفاده شده است.

بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که عسل ارگانیک است یا نه. در صورتی عسل را می‌توان واقعا ارگانیک دانست که کندو تقریبا در مرکز زمینی قرار گرفته باشد که به مساحت ۴۰ کیلومترمربع اطراف آن، همه گیاهان ارگانیک باشند که چنین زمین و شرایطی بسیار نادر است.

منابع:

مقاله راهنمای خرید عسل؛ چطور عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.