ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

پرورش بادام هندی – معرفی 7 روش در فراوری بادام هندی

Home  /   پرورش بادام هندی – معرفی 7 روش در فراوری بادام هندی
پرورش بادام هندی

پرورش بادام هندی

پرورش بادام هندی یا کاشیو درختچه ای همیشه سبز از خانواده Anacardiaceae، به شکل تجاری در برزیل و هند انجام می شود. اما بزرگترین کشور در پرورش بادام هندی در جهان ویتنام با تولید یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن بادام هندی در سال است. این دانه ها، غنی از روغن و با طعمی خاص، معمولاً در غذاهای جنوب و جنوب شرقی آسیا استفاده می شوند و ماده اصلی بسیاری از غذا های مرغ و گیاه خواری جنوب هند است. در کشورهای غربی آنها را عمدتاً به عنوان یک غذای میان وعده غنی از پروتئین با کیفیت عالی مصرف می کنند.

برای خرید بادام هندی اعلا درشت زعفرانی نمکی می توانید به بخش فروش بادام هندی هتمت مراجعه فرمایید.

گیاه شناسی درخت بادام هندی

درخت بادام هندی (Anacardium occidentale) یک درختچه گرمسیری همیشه سبز، کوتاه با حداکثر ارتفاع 14 متر و کم رشد است. برگ های گیاه دارای بافت چرمی و به صورت مارپیچ هستند که سالی یک بار گل می دهد. گل های این درخت به صورت خوشه ای به طول 26 سانتی متر می باشند که رنگ آنها در ابتدا سبز کم رنگ مایل به قرمز است. این گیاه میوه های گلابی شکل دارد که به رنگ قرمز یا زرد است و در انتهای میوه آن مغز قرار دارد. به عبارتی در قسمت پایین سیب بادام زمینی به شبیه قلب یا مخروطی قرار گرفته که دانه بادام هندی در پایین سیب آویزان است.

سیب بادام هندی، یک میوه جانبی بوده، که تقریباً سه برابر میوه واقعی است. در حالیکه میوه واقعی دارای دو دیواره یا پوسته است و پوسته خارجی صاف، نازک و تا زمان رسیدن، سبز زیتونی است. پوسته داخلی را می توان سخت تر توصیف کرد و باید مانند پوسته های آجیل ترک بخورد تا بذر خوراکی داخل آن بدست آید. درخت بادام هندی می تواند تا 60 سال زنده بماند اما حداکثر برای 20 یا 30 سال بار می دهد.

مناطق و شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای پرورش بادام هندی

بادام هندی در آب و هوای استوایی با دمای بالا و ثابت به خوبی رشد می کند. مناسب ترین دما برای پرورش این محصول 30 تا 38 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی بیشتر از 50٪ است. هر منطقه ای که دارای شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب استوایی باشد، برای کشت بادام هندی قابل استفاده است.

حداقل ارتفاع مورد نیاز برای پرورش بادام هندی 700 متر بالاتر از سطح دریا است. گیاهان به شرایط بارندگی شدید احتیاج ندارند. میزان بارندگی سالانه برای محصولات بادام هندی 1000 تا 2000 میلی متر است. گیاهان بادام هندی می توانند خود را با هر نوع آب و هوایی سازگار کنند اما سیل می تواند تأثیر بدی روی گیاهان بادام هندی داشته باشد.

برداشت و فرآوری در فرایند پرورش بادام هندی

بهترین محصول از سال چهارم کاشت حاصل می شود. البته برداشت محصول به ارقام مورد استفاده برای کاشت بستگی دارد. میوه ها از درخت جدا شده و دانه ها را خارج می کنند. پس از آن بادام های هندی را طی فرایند زیر آماده مصرف می نمایند:

  • تمیز کردن
  • جدا سازی پوسته
  • تفت دادن
  • خشك كردن
  • چاشنی دار کردن
  • درجه بندی
  • بسته بندی

چند نکته مهم در رابطه با پرورش بادام هندی

آبیاری و مراقبت

گیاهان بادام هندی اساساً از انواع باران استفاده می شود. گیاهان تا 3 سال به آب نیاز دارند. آبیاری در زمان گلدهی و باردهی باعث افزایش بهره وری و کیفیت درخت می شود. هنگامی که بادام هندی در خاک های شنی کشت می شود، باید در ماه های تابستان آبیاری انجام شود. علاوه بر این آبیاری در هنگام کاشت نهال اهمیت زیادی دارد زیرا رشد درخت را دو برابر می کند. این گیاه در فصل خشک با توجه به سیستم ریشه ای عمیق، می تواند زنده بماند.

خاک گیاه

بهترین خاک برای این محصول خاک لوم ماسه ای کاملاً زهکشی شده است. همچنین خاک لوم شنی قرمز، خاک لاتریتیک، شن و ماسه مناطق ساحلی و خاک با pH اسیدی برای کشت بادام هندی مناسب می باشد. خاک رس، خاک با pH بیش از 8 و خاک با امکانات زهکشی ضعیف برای گیاهان بادام هندی مناسب نیستند.

هرس کردن

هرس برای از بین بردن قسمت های اضافه گیاه انجام می شود و بهتر است بلافاصله پس از برداشت محصول انجام شود. هرس کردن گیاه بادام هندی شامل بریدن تمام شاخه های مرده، جدا کردن شاخه هایی که مانع نفوذ نور می شوند، بریدن شاخه های آفت زده و بیمار است.

کود دهی

کود حیوانی و کود کمپوست مورد نظرترین نوع کود برای مغز بادام هندی است. اگر این کود ها موجود نباشد، کود شیمیایی DAP مورد استفاده قرار می گیرد.

آسیب های احتمالی درخت بادام هندی

آفات رایجی که محصولات بادام هندی را از بین می برد عبارتند از:

  • پشه چای – سمپاشی 1/0٪ از کارباریل یا 0.07٪ فسالون در فصل گلدهی می تواند آفات را کنترل کند.
  • تریپس – پاشش 0.05٪ مونوکروتوفوس و 0.1٪ کارباریل برای کنترل آفات مفید است.
  • منافذ ساقه و ریشه – 0/1 درصد از سواب BHC دو بار در سال می تواند به کنترل آلودگی کمک کند.
  • گیاهان بادام هندی به جز کپک پودری تحت تأثیر هیچ بیماری جدی قرار نمی گیرند که با پاشش گوگرد 2٪ قابل کنترل است.

موارد استفاده بادام هندی

علاوه بر میوه ی بادام هندی که مصرف غذایی و آجیلی دارد، از سایر اجزای درخت برای مصارف مختلف استفاده می شود:

  • از چوب درخت بادام هندی برای تهیه جعبه، قایق و زغال چوب استفاده می شود.
  • از رزین موجود در پوسته های میوه، به عنوان یک حشره کش و تولید پلاستیک استفاده می شود.
  • از بخش های مختلف این گیاه به عنوان دارو های سنتی استفاده می شود.
  • از سیب بادام هندی به صورت محلی در نوشیدنی ها، مربا و ژله ها استفاده می شود.
  • از پوسته های میوه بادام هندی، روغن تولید می شود که به عنوان دارو، مواد نگهدارنده و ضد آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دیگر موارد استفاده آن ساخت لاک های عایق، سیمان های ضد اسید، کاشی و جوهر است.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله کاشت بادام هندی – چگونه درخت بادام هندی پرورش دهیم؟ مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

پرورش بادام هندی که آجیلی محبوب در جهان است، در مناطق گرمسیری رشد می کند. بزرگترین کشور تولید کننده این محصول ویتنام و هند است که همه ساله مقادیر قابل توجهی از بادام هندی را به عمل می آورد. آجیل بادام هندی منبع بسیار خوبی از ویتامین C، کربوهیدرات، فسفر و کلسیم، پروتئین و چربی است. این مغز دانه مقوی خواص بیشماری دارد که به عنوان یک میان وعده کامل می تواند انرژی و مواد مورد نیاز بدن را تامین نماید. بادام هندی در انواع مختلف خام، بو داده، نمکی و چاشنی دار در بازار ها موجود است.

منابع:

مقاله چگونه بادام هندی پرورش دهیم؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش بادام هندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.