ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

۵ نکته مهم در پرورش گردو – از کاشت تا برداشت

Home  /   ۵ نکته مهم در پرورش گردو – از کاشت تا برداشت
پرورش گردو

خاستگاه گردو

پرورش گردو بیشتر در چین، ایران، ژاپن، فرانسه، آمریکا، ترکیه و مکزیک انجام می شود و می توان گفت مهم‌ترین گردو های دنیا نوع ایرانی این محصول است. گردو ابتدا از ایران به خاورمیانه و از آنجا به یونان، روم، سپس انگلستان و بعد به آمریکا برده شده و تنها گونه‌ای از این خانواده است که مغز خوراکی آن مصرف اقتصادی زیادی دارد.

انواع گردو را بشناسیم

پرورش گردو در نقاط مختلف ایران در انواع گونه های متنوع انجام می شود که دارای تفاوت‌ های ظاهری بسیاری هستند. مهم‌ترین انواع گردو در ایران شامل گردوی کاغذی، گردوی اقلید، گردوی سنگی، گردوی اردهای سراب در آذربایجان شرقی، گردوی ماکویی، گردوی سوزنی، گردوی نوک کلاغی، گردوی ضیا آبادی، گردوی خوشه‌ای، سبزوار، گردوی آمیخته خراسان، گردوی بافت کرمان، گردوی مازندران، گردوی روستای داران در آذربایجان شرقی، گردوی شهمیرزاد، گردوی قزوین و طالقان، خوانسار، گردوی تسوج در آذربایجان، گردوی همدان، گردوی بوانات، گردوی وفس، وانشان و تویسرکان و … می باشد.

گیاه شناسی درخت گردو

درخت گردو به ارتفاع ۱۰ تا ۲۵ متر، با برگ ‌های مرکب شانه ‌ای است که شاخه های آن محدوده وسیعی از فضای اطراف خود را اشغال می کند. این گیاه دارای گل ‌های نر و ماده روی یک درخت است که به صورت جدا گانه روی درخت رشد می کنند و گرده از گل های نر روی گل های ماده می نشیند. گرده افشانی در درخت گردو به وسیله باد صورت می گیرد و بر خلاف بعضی از گیاهان، حشرات نقشی در گرده افشانی ندارند.

شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای رشد گردو

درخت گردو نمی تواند دمای بسیار پایین، بسیار زیاد و همچنین باد های شدید را تحمل کند. دمای بالای تابستان به میوه آسیب می رساند و ممکن است منجر به کوچک شدن گردو شود. اغلب آسیب های کوچک در دمای تقریبی 38 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد و آسیب های جدی در دمای بیش از 42 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. هرچند تفاوت قابل توجهی از نظر تحمل گونه های مختلف، در برابر دما وجود دارد.

اکثر درختان گردو به دمای بسیار پایین زمستان حساس هستند و در طبقه درختانی قرار می گیرند که در فصل سرما به خواب می رود. آنها می توانند هنگام خواب، دمای متوسط تا -10 درجه سانتی گراد را تحمل کنند بدون اینکه آسیب جدی ببینند. گونه های مختلف درخت گردو برای از بین بردن خواب و جوانه زدن به مقدار متفاوتی نیاز به سرما دارند. به طور کلی، در پرورش گردو بیشتر گونه ها از 700 تا 1000 ساعت به سرما نیازمندند و اگر این نیاز تامین نشود، جوانه زدن به تاخیر می افتد که نتیجه آن کم شدن بار میوه است.

انواع مختلفی از این درختان هستند که به سرمای زیادی احتیاج دارند و باید در مناطقی با آب و هوای معتدل زمستانی کاشته شوند. در غیر اینصورت، دیر از خواب بیدار می شوند و گل دهی در آنها به طور نا منظم انجام می شوند که این امر موجب کاهش مقدار میوه می شود. لازم به ذکر است انواع گردوی های خارجی نسبت به گردوی ایرانی از مقاومت بالاتری نسبت به سرما برخوردارند.

مناطق مناسب پرورش درخت گردو

مناطق مناسب برای پرورش گردو اغلب سواحل رودخانه خنک و مناطق ساحلی یا به عبارت دیگر ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺪﻳﺘﺮاﻧﻪ ای است که شامل ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﻫای ﮔﺮم و ﺧﺸﻚ و زﻣﺴﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﻌﺘﺪل می باشد. مناطقی که دارای زمستان های سخت، تابستان های خیلی گرم، یا بخش هایی با خاک فشرده و لایه شن و ماسه نزدیک به سطح هستند، محل خوبی برای کشت این درخت نیست. درخت گردو باید از وزش ﺑﺎد ﻫﺎی ﺷﺪﻳﺪ و تجمع هوای سرد در امان باشد زیرا سرما می تواند زمان گل دهی درخت را به تعویق بیندازد.

۵ نکته مهم در رابطه با پرورش گردو

درختان گردو علاوه بر تولید مغز دانه های خوشمزه و مقوی، در مصارف دیگری نیز کاربرد دارند. به عنوان مثال از چوب آنها برای ساخت انواع مبلمان و میز استفاده می شود. برای پرورش این درخت نکاتی مورد توجه است که باید به آنها توجه داشت:

1-کاشت درخت گردو

برای پرورش گردو، قبل از کاشت، مراحل آماده سازی خاک باید انجام شوند. این مراحل شامل از بین بردن خاک های فشرده و علف های هرز برای جذب آب و مواد مغذی، همچنین انجام زهکشی در صورت لزوم است. بهتر است نهال درخت گردو در گودالی کاشته شود که چند سانتی متر عریض تر و عمیق تر از حدود ریشه گیاه باشد.

به دلیل سیستم ریشه ای قوی درخت گردو که می تواند تا عمق 2-4 متر پایین رود، در مناطقی با عمق خاک محدود، مشکلاتی در کشت بوجود می آید. به همین دلیل خاک باید نفوذپذیر و عمق آن حداقل 2 متر باشد. درختان گردو در خاک های نفوذ پذیر، غنی از مواد مغذی، آبرفتی، مرطوب، با زهکشی خوب رشد بهتری دارد.

2-آبیاری و مراقبت

برای پرورش گردو نیازی به آبیاری نیست مگر اینکه میزان بارندگی زیر 600 میلی متر در سال باشد. در صورت خشک شدن خاک، می توان آنرا مرطوب کرد اما باید مراقب بود که آب به برگ ها نرسد زیرا این امر باعث بروز بیماری در گیاه گردو می شود.

3-هرس کردن گیاه

یکی از مهمترین نکته ها برای پرورش گردو، این است که گیاه عاری از علف های هرز باشد. درختان جوان نمی توانند برای جذب آب و مواد معدنی با چمن و علف های زائد رقابت کنند. به همین دلیل باید با هرس کردن به رشد سالم گیاه کمک کرد.

4-کود دهی

کود دهی درختان گردو در اوایل فصل بهار انجام می شود. این کار نباید در اواخر تابستان صورت گیرد زیرا می تواند موجب رشد رویشی دیررس گیاه شود.

آسیب های احتمالی درخت گردو

آفتاب سوختگی:

در گرمای بیش از حد تابستان (38 درجه سانتی گراد) رخ می دهد و هسته های گردو می توانند خرد و سیاه شوند. اگر درخت در معرض رطوبت باشد، آسیب های بیشتری وارد می شود.

بازدارنده ها:

گردو یک مهار کننده رشد به نام ژوگلون تولید می کند که برای برخی از گونه های گیاهان در زمان رشد، اثر مخربی دارد. مطالعات تجربی نشان داده است که ژوگلون می تواند جلوی تنفس گیاه را بگیرد، انرژی مورد نیاز گیاهان و توانایی آنها در جذب آب و مواد مغذی را کاهش دهد. البته گیاهان زیادی وجود دارند که تحت تأثیر ژوگلون قرار نمی گیرند.

آسیب سرما:

درختان جوان بسیار مستعد آسیب در مقابل سرما هستند. یخبندان های اولیه می تواند گل ها را از بین ببرد.

حشرات – آفت:

آفات احتمالی که می تواند به درخت گردو آسیب برساند شامل پروانه، کرم، مگس پوست گردو، شته، فلس و کنه است.

موارد مصرفی درخت گردو

فراتر از مغز های خوشمزه و مغذی گردو، از سایر قسمت های گیاه گردو نیز می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد:

الوار

چوب درخت گردو بسیار پایدار است و به سختی تاب می خورد. این چوب کاملاً بادوام، دارای بافتی کمی درشت، محکم و چگالی متوسط است که می تواند فشار قابل توجهی را تحمل کند. برخی از جذاب ترین چوب ها از ناحیه تاج ریشه تهیه می شوند که می توان از آنها، روکش های زیبایی تهیه کرد.

مغز گردو

مغز گردو را می توان به صورت خام و یا حتی در غذا ها استفاده کرد. برای نگهداری مغز دانه ها، گردو ها باید حداقل 50 درصد روغن داشته باشند، زیرا مغز هایی که دارای روغن 30 تا 50 هستند، رطوبت بالاتری دارند و می توانند ذخیره شوند.

روغن

از فشار دادن مغزهای رسیده، گاهی اوقات بیش از 50 درصد وزن هسته روغن به دست می آید که می توان از آن به صورت خام، برای پخت و پز یا جایگزین کره استفاده کرد.

مصارف دارویی

چندین بخش از درخت دارای مصارف دارویی هستند. برگ ها و پوست دارای خاصیت تغییر دهنده، ملین و مواد شوینده است که برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. دیگر مصارف درمانی درخت گردو عبارت است از:

  • آب پوسته های سبز که با عسل جوشانده شده، برای گلو درد استفاده می شود.
  • از روغن گردو می توان برای قولنج و بیماری های پوستی استفاده کرد.
  • از روغن گردو برای تهیه لاک، پرداخت چوب، صابون و به عنوان روغن چراغ نیز می توان استفاده کرد.
  • از برگ های درخت گردو می توان برای دفع حشرات استفاده نمود.

چه زمانی گردوها آماده برداشت است؟

درختان گردو تا حدود 10 سالگی میوه نمی دهند. اوج باروری این درخت حدود 30 سال است اما زمان و نحوه برداشت گردو بسته به نوع و منطقه ای که در آن کاشته می شود متفاوت است. نمونه های پیوندی معمولاً از 5 سالگی شروع به باردهی می کنند. بعد از به بار نشستن درخت، با بررسی میوه ها، می توان زمان چیدن میوه ها را فهمید. به عنوان مثال مغز گردو باید به رنگ روشن و غشای بین دو نیمه قهوه ای شده باشد. تاخیر در برداشت باعث سیاه و نرم شدن پوسته بیرونی میوه درخت، همچنین طعم تلخ و نامرغوب آن خواهد شد.

عوامل موثر بر مرغوبیت گردو

1-رنگ مغز گردو: گردو هایی که رنگ مغز دانه آنها روشن تر است از کیفیت بالاتری برخوردارند.
2-اندازه گردو: گردو های دانه بزرگتر مرغوب ترند.
3-جنس پوست سخت: پوسته سخت گردو در سالم خارج کردن مغز دانه نقش دارد. به همین دلیل گردوهایی که سالم از پوست خارج می شوند به دلیل سلامت مغز دانه، در دسته نوع مرغوب طبقه بندی می شوند.

برای خرید مغز گردوی دو پر اعلا سفید تویسرکان می توانید به بخش فروش مغز گردوی هتمت مراجعه فرمایید.

انواع گونه های درخت گردو

درخت گردو دارای گونه های متنوعی است که با اهداف مختلف تجاری مثل برداشت محصول و یا استفاده از چوب درخت، کاشت و برداشت می شوند. انواع پرورش گردو شامل دسته بندی زیر است:

1-درخت گردوی تویسرکان

یکی از شهر هایی که معدن گونه ای خاص از گردو در ایران است، تویسرکان می باشد که به شهر گردوی ایران معروف است. گردوی تویسرکان نوع مرغوب از جنس پوست کاغذی است که از ویژگی های درخت آن طول عمر طولانی، پهنای وسیع و باروری قابل توجه سالانه می باشد.

2-درخت گردوی بوانات

این نوع درخت گردو گونه ای منعطف است که در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی ایران رشد می کند و یکی از مرغوب ترین انواع گردو در جهان را به بار می آورد. ارتفاع معمول این درخت بیش از ۳۰ متر ارتفاع و نسبت درصد مغز بالایی دارد.

3-درخت گردو اسرائیلی

درخت اسرائیلی گردو را می توان نمونه ای زود بازده و دارای صرفه اقتصادی گردوها دانست چون در همان سال اول کشت به بار خواهد نشست. این درخت در ارتفاع ۵ الی ۸ متر بالغ می ‌شود.

4-درخت گردو ضیاء آباد

یک درخت گردوی اصیل ایرانی که چربی بسیار مرغوبی دارد. این درخت در سال پنجم پس ار کاشت میوه می دهد و از ارتفاع بیش از ۳۰ متر برخوردار است.

5-درخت گردو فرانکوت

این درخت گردو نوع بومی ایران نیست اما در باغات ایران رایج شده و از ویژگی بارز آن زود به بار نشستن و اندازه نسبتا ریز محصول است. این گونه درخت گردو دیر به بار می آید که این امر موجب محافظت از درخت نسبت به خطر سرمازدگی های اول بهار می گردد.

6-درخت گردوی لارا

درخت لارا نیز گونه ‌ای غیر بومی در ایران است که زود به بار می نشیند. حجم مقدار میوه دهی این درخت بالاست و اندازه ی درخت نسبتا کوچک است. حساسیت بالای این گیاه به سرمای زمستانی از ویژگی های منفی آن می باشد.

نتیجه گیری

مغز گردو نمونه ای از خشکبار با خواص فراوانی بر سلامتی، سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که تاثیر بسزایی در سلامت قلب دارد. این محصول از گونه های مختلفی از درختان گردو به بار می آید که هر کدام با شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلفی رشد می کنند و دارای زمان و میزان باردهی متفاوتی هستند.

در پرورش گردو علاوه بر استفاده از میوه، مصارف متعددی نظیر استفاده از چوب درخت همچنین مصارف دارویی و درمانی دارد. گردو دارای ارزش غذایی بالایی است که جهت انواع رژیم های درمانی یا رژیم های غذایی سالم مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف آن از جانب متخصصان تغذیه توصیه شده است.

دسته بندی محصولات آموزش گردو, آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.