ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

6 خاصیت گردو برای کودکان – نقش گردو در سلامتی و اقدامات احتیاطی در تغذیه

Home  /   6 خاصیت گردو برای کودکان – نقش گردو در سلامتی و اقدامات احتیاطی در تغذیه
گردو برای کودکان

گردو برای کودکان

باید بدانیم زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، همه مواد جامد برای نوزادان به راحتی قابل هضم نیستند، زیرا سیستم گوارش آنها ضعیف و در حال رشد می باشد. یکی از مواد غذایی که ممکن است والدین در رژیم غذایی کودک بگنجانند، گردو است. این ماده غذایی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای رشد مغز بسیار مفید است. اما، نمی توان بدون فکر و تحقیق گردو را در رژیم غذایی کودک وارد نمود. در این مقاله به اهمیت گردو برای کودکان، فواید و مضرات احتمالی آن خواهیم پرداخت.

برای خرید گردوی دوپر سفید تویسرکان می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

چه زمانی کودک می تواند گردو بخورد؟

اکثر پزشکان توصیه می کنند تا حداقل یک سالگی کودک، از خوردن هر نوع آجیل خودداری شود. همیشه بهتر است گردو را پس از معرفی چند آجیل دیگر به کودک معرفی کنید تا واکنش آلرژیکی به آن صورت نگرفته باشد.

آیا نوزادان می توانند شیر گردو بخورند؟

قبل از 12 ماهگی، تنها مایعاتی که نوزاد باید دریافت کند شیر مادر، شیر خشک است و اگر کودک بزرگتر از 6 ماه باشد، به مقدار کم در یک فنجان آب را می توان به کودک خوراند. اگر از شیر گردو به عنوان یک ماده غذایی جامد (مانند بلغور جو دوسر) استفاده شود، پس از 12 ماهگی قابل قبول است.

فواید گردو برای کودکان و سلامتی آنها

گردو دارای دسته ای از مواد مغذی است که برای رشد و نمو نوزادان ضروری است. حتی گردوی سیاه نیز به داشتن خواص تغذیه ای زیاد و ارزش غذایی بالا معروف است. در ادامه به بررسی دسته ای از خواص گردو برای کودکان می پردازیم:

1.غذای انرژی زا

کودکان نوپا در طول سال های رشد خود به انرژی زیادی نیاز دارند. گردو کالری بالایی دارد و به تامین تمام انرژی مورد نیاز کودک فعال کمک می کند.

2.منبع بزرگ مواد معدنی

گردو سرشار از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم، فولات، کلسیم، روی و غیره است که برای رشد مطلوب کودک بسیار مورد نیاز است. کلسیم استخوان های او را تقویت می کند، در حالی که آهن سطح هموگلوبین را مدیریت می کند. پتاسیم و سدیم موجود در گردو به تعادل الکترولیت ها کمک می کند و فسفر به هضم، ترمیم سلول ها و تولید پروتئین در بدن در حال رشد کودک کمک می کند.

3.منبع غنی از ویتامین

تمام ویتامین های موجود در گردو، از جمله ویتامین A، C، E و K به طور مستقیم برای رشد کودک مفید است. این ویتامین ها به ایجاد ایمنی، کمک به تبدیل گلوکز به گلیکوژن و تحریک فعالیت های متابولیک کمک می کنند.

4.کمک به رشد سریع مغز

گردو حاوی فولات و همچنین امگا 3 است. هر دوی این مواد مغذی در درجه اول به رشد مغز کودک کمک می کنند. برخی افراد می گویند اگر به گردو نگاهی دقیق بیندازید، متوجه می شوید که شبیه دو نیمه مغز است، به همین دلیل برای رشد مغز مهم است. حقیقت در این افسانه ممکن است قابل بحث باشد، اما آنچه به طور قطع شناخته شده است، این است که به رشد سریع مغز کمک می کند.

5.داشتن خواب عمیق و سالم

گردو دارای ملاتونین است که به القای خواب و تنظیم عملکرد بدن در طول خواب کمک می کند. خواب برای نوزادان بسیار ضروری است زیرا بیشتر رشد زمانی اتفاق می افتد که آنها وارد خواب عمیق می شوند.

6.حفظ وزن مطلوب بدن

امروزه چاقی در کودکان به یک نگرانی رایج تبدیل شده است. گردو در مقادیر صحیح به کاهش و/یا حفظ وزن بدن در کودکان کمک می کند. وزن بدن مناسب، به کودک کمک می کند تا سالم بماند و از ابتلا بیماری ها در امان باشد.

نکاتی که باید قبل از دادن گردو به کودک به خاطر بسپارید

  • سن نوزاد: برای گنجاندن گردو در رژیم غذایی کودکان، لازم است تا رسیدن نوزاد به حداقل یک یا حتی 2 سالگی صبر کنید. آلرژی به آجیل در نوزادان بسیار رایج است و کودک ممکن است به گردو حساسیت داشته باشد. مصرف گردو در سنین پایین، می تواند منجر به واکنش های آلرژیک و بیماری های جدی شود. همچنین گاهی اوقات نوزادان در ابتدا نسبت به برخی غذاها واکنش آلرژیک نشان می دهند و با افزایش سن بدنشان به آن عادت می کند. با این حال، برخی از کودکان ممکن است در طول زندگی آلرژی به برخی مواد غذایی را داشته باشند.
  • سابقه خانوادگی آلرژی: آلرژی می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها حساسیت غذایی داشته باشند، احتمال زیادی وجود دارد که کودک نیز همین حساسیت را داشته باشد. ژن های ایجاد کننده آلرژی ممکن است از والدین به جنین منتقل شوند. در این مورد، همیشه می توان احتیاط کرد و فقط زمانی که کودک کمی بزرگتر است، آجیل را به او معرفی کرد.
  • نظر متخصصین اطفال: در موارد خاص، پزشک اطفال ممکن است آزمایش خون را برای آلرژی تجویز کند. شما می توانید این گزینه را با پزشک اطفال در میان بگذارید و تنها زمانی که 100% مطمئن شدید که کودک شما به آجیل حساسیت ندارد، گردو را معرفی کنید.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از نحوه درست تغذیه کودکان می توانید به مقاله تغذیه کودکان – 4 دستور العمل تغذیه ای مناسب برای کودکان مراجعه فرمایید.

آیا گردو آلرژن است؟

گردو به عنوان آجیل درختی در نظر گرفته می شود (اگرچه از نظر فنی یک دانه است)، و تمام مغزهای درختی آلرژن های غذایی رایج هستند. به دلیل شباهت در ساختار پروتئین گردو ، کودکانی که به بادام حساسیت دارند، گاهی اوقات به گردو نیز حساسیت دارند (و بالعکس).

اگرچه آلرژی به یک آجیل درختی خطر ابتلا به آلرژی سایر آجیل ها را افزایش می دهد، به خاطر داشته باشید که حساسیت به یک آجیل لزوماً به این معنی نیست که همه آجیل ها باید از رژیم غذایی حذف شوند. محدودیت های آلرژی غذایی، برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودن مهم است.

عوارض احتمالی مصرف زیاد گردو

گردو در کنار تمام خواص منحصر بفرد خود، در صورت مصرف زیاد ممکن است مشکلاتی را برای کودکان ایحاد نماید. این عوارض عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به سیستم گوارش: اگر کودک بیش از حد گردو بخورد، ممکن است دچار نفخ، مدفوع شل، اسهال و معده درد شود. محتوای بالای فیبر موجود در گردو می تواند منجر به این مسائل شود که باید برای جلوگیری از کم آبی در نوزادان کنترل شود.
  • افزایش وزن:همانطور که گردو می تواند به مدیریت وزن بدن کمک کند، این غذای پرکالری در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود.
  • تشدید زخم: اگر کودک شما زخم دارد، گردو می تواند آن را تشدید کند و باعث ناراحتی شود. در صورت وقوع، اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی مایعات، به خصوص آب می نوشد.
  • خطر خفگی: گردوی خام نباید به نوزادانی که نمی توانند غذا را به تنهایی بجوند داده شود. در حین دادن آنها به کودک، گردو را به قطعات کوچک برش دهید.

منابع:
مقاله گردو
مقاله گردو برا کودکان – فواید و اقدامات احتیاطی در تغذیه

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش گردو, تغذیه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.