ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

کاشت بادام هندی – چگونه درخت بادام هندی پرورش دهیم؟

Home  /   کاشت بادام هندی – چگونه درخت بادام هندی پرورش دهیم؟
کاشت بادام هندی

اطلاعات رشد و کاشت بادام هندی

کاشت بادام هندی از جزایر کارائیب و شمال شرق برزیل سرچشمه می گیرد. اما امروزه در چندین نواحی گرمسیری دیگر جهان، بیشتر در آفریقا، هند و آسیای جنوب شرقی نیز کشت می شود. درختان بادام هندی می توانند تا ارتفاع 6-12 متر رشد کنند. برگ های همیشه سبز آن بیضی شکل، چرمی و سبز تیره است.

میوه های این درخت یا سیب بادام هندی، مانند فلفل دلمه ای بیضی شکل و به رنگ زرد، نارنجی یا قرمز می باشد که خوراکی نیست. میوه واقعی، آن چیزی که ما آن را بادام هندی می نامیم، به انتهای سیب بادام هندی متصل شده است.

برای خرید بادام هندی می توانید به بخش فروش بادام هندی هتمت مراجعه فرمایید.

چگونه از بذر، درخت بادام هندی پرورش دهیم؟

درختان بادام هندی را می توان از طریق بذر و پیوند پرورش داد. برای تکثیر آن از بذر، به یک مهره (دانه) بدون پوست بالغ نیاز دارید. این دانه ها تا 4 ماه زنده می مانند. اگر بذر تازه درخت را جمع آوری کرده اید، آن را به مدت 3 روز در آفتاب خشک کنید و قبل از کاشت یک شب در آب خیس کنید و سپس بکارید. بذرها از 4 روز تا 3 هفته جوانه می زنند.

شرایط اقلیمی لازم برای کاشت بادام هندی

درختان بادام هندی گرمسیری هستند و نسبت به سرما بسیار حساس می باشند. درختان در طیف گسترده ای از مناطق آب و هوایی بین عرض های جغرافیایی 25 درجه شمالی و جنوبی رشد می کنند. اگرچه بادام هندی می تواند دمای بالا را تحمل کند، اما میانگین ماهانه 25 درجه سانتی گراد به عنوان بهینه در نظر گرفته می شود. بارندگی سالانه 1000 میلی متر برای رشد درخت مناسب است، در صورتیکه 1500 تا 2000 میلی متر نیز می تواند بهینه در نظر گرفته شود.

درخت بادام هندی سیستم ریشه ای توسعه یافته ای دارد و می تواند شرایط خشکی را تحمل کند. بارش باران در فصل گلدهی به دلیل آنتراکنوز و کپک زدن باعث از بین رفتن گل می شود. در هنگام برداشت، باران و هوای ابری باعث پوسیدگی و منع جوانه زدن بادام ها می شود. آجیل زمانی که روی خاک مرطوب قرار می گیرد در عرض 4 روز جوانه می زند.

الزامات رشد درخت بادام هندی

آفتاب

درخت بادام هندی به حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در سایه به کندی رشد می کند و میوه نمی دهد.

خاک

برای کاشت بادام هندی، خاک شنی با سطح pH در حدود 5-6.5 مناسب است. هرگز درخت بادام هندی را در خاک غنی از رس پرورش ندهید. در مورد درخت بادام هندی در حال رشد، خاکی که استفاده می کنید باید به خوبی زهکشی شده باشد تا آب به آرامی در آن جریان یابد.

اب

درختان بادام هندی پس از استقرار، اگر به طور منظم آبیاری شوند، میوه بیشتری تولید می کنند. در طول تابستان هر هفته دو بار عمیق آبیاری کنید که البته لازم است میزان آبیاری را در فصل زمستان کاهش دهید. آبیاری بیش از حد می تواند به درخت بادام هندی آسیب برساند یا حتی آن را از بین ببرد، بنابراین فقط در صورتی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد و اجازه دهید خاک، بین دوره های آبیاری خشک شود.

کود

در کاشت بادام هندی، درخت برای رشد و تولید میوه نیاز به استفاده منظم از کود دارد. در طول فصل رشد هر دو ماه یکبار از کود در اطراف پایه درخت استفاده کنید. همچنین سالی یکبار کمپوست یا کود دامی مزرعه ای به وزن حدود 15 کیلوگرم روی سطح خاک به درخت بالغ بریزید.

مراقبت از درخت بادام هندی

هرس

درختان بادام هندی را به طور مرتب هرس کنید تا شاخه های ضعیف، مرده، درهم تنیده و آلوده به بیماری یا آفات را از بین ببرید. همچنین شاخه های پر ازدحام را قطع کنید تا رشد قوی تری داشته باشید.

مالچ پاشی

برای جلوگیری از رشد علف های هرز و حفظ رطوبت، اطراف درخت بادام هندی خود را با مواد آلی مالچ پاشی کنید.

آفات و بیماری ها

درخت بادام هندی اگر از سلامت خوبی برخوردار باشد، عموماً عاری از آفت است. آفات عمده ای که به آن حمله می کنند عبارتند از: پشه چای، کرم ساقه و ریشه، ماینر برگ و شکوفه وبر.

برداشت و پردازش آجیل بادام هندی

بادام هندی زمانی برداشت می شود که سیب های بادام هندی صورتی یا قرمز و پوسته های بادام هندی خاکستری می شوند. پس از برداشت، سیب بادام هندی از مغز جدا می شود. بادام هندی بدون پوست تا 2 سال قابل نگهداری است. هنگام فرآوری بادام هندی در خانه باید از دستکش و عینک ایمنی استفاده کرد.

چگونه در خانه بادام هندی پرورش دهیم؟

  • بذر بادام هندی تازه را برای جوانه زدن در خاک شنی و عمق 10 سانتی متری بکارید، زیرا به راحتی جوانه می زنند. از خاک های رسی اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که آبیاری با جریان آزاد را امکان پذیر می کند زیرا قطع شدن آب می تواند منجر به آسیب رساندن به درخت شود.
  • درختی که از دانه ها رشد می کند 3 تا 5 سال طول می کشد تا اولین میوه های خود را تولید کند. توصیه ما این است که یک گیاه گلدانی را از نهالستان خریداری کنید. به این ترتیب لازم نیست آنقدر منتظر بمانید.
  • اگر چندین درخت می کارید، آنها را در فاصله 9.1 متری از هر کدام بکارید تا از فضای کافی برای رشد اطمینان حاصل کنید.
  • بادام هندی نمی تواند در مناطقی با بارندگی یا باد شدید دوام بیاورد، اما می تواند در دماهای بسیار گرم تا 50 درجه سانتیگراد (122 درجه فارنهایت) رشد کند. به همین دلیل، مناطق گرمسیری که بسیار گرم هستند و میزان بارندگی متوسطی دارند، ایده آل هستند. اگر باران زیاد باشد، ریشه ها غرق می شوند و درخت می میرد.
  • اطمینان حاصل کنید که درخت به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز دسترسی دارد. درختان بادام هندی در آب و هوای گرم و آفتابی رشد می کنند و اگر درخت اینقدر نور خورشید را دریافت نکند، به کندی رشد می کند و در نهایت ممکن است حتی گل ندهد.
  • برای کاشت بادام هندی مکانی را انتخاب کنید که در معرض باد نباشد.
  • بادام هندی زمانی که دما در حدود 80 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) است، بهتر رشد می کند، اگرچه می تواند دما های پایین 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) و تا 105 فارنهایت (40.5 درجه سانتیگراد) را بدون هیچ مشکلی تحمل کند.
  • اطراف پایه درخت بادام هندی خود را عاری از علف های هرز، درختچه های کوچک، درختان انگور و زباله نگه دارید.
  • مراقب شاخه های بیمار یا مرده باشید، در صورت لزوم آنها را هرس کنید.

نکته: همیشه هنگام دست زدن به دانه ها دستکش بپوشید تا مستقیماً آنها را لمس نکنید. دانه بادام هندی حاوی محرک هایی شبیه پیچک سمی است که می تواند باعث خارش پوست شود.

آیا می توان درخت بادام هندی را در گلدان پرورش داد؟

بله، امکان کاشت بادام هندی در گلدان وجود دارد. برای انجام این کار، یک نهال را از یک نهالستان خریداری کنید و آن را در یک گلدان بزرگ بکارید.

نتیجه گیری

آجیل بادام هندی یکی از سالم ترین آجیل های روی زمین است، و به همین دلیل است که در سرتاسر جهان محبوبیت فوق العاده ای دارد. کاشت و رشد بادام هندی در خانه به طرز شگفت انگیزی آسان است. در این مقاله به بررسی روش های کاشت بادام هندی و عوامل موثر در رشد گیاه پرداختیم.

منابع:
مقاله چگونه بادام هندی پرورش دهیم؟
مقاله چگونه می توانیم بادام هندی پرورش دهیم؟

دسته بندی محصولات آجیل, آموزش بادام هندی

2 Comments on “کاشت بادام هندی – چگونه درخت بادام هندی پرورش دهیم؟

  1. جواد says:

    سلام مطالب بسیار مفید بود. با تشکر
    لطفا برای تهیه بذر و نهال هم راهنمایی بفرمایید.

    13 آذر 1401
    Reply
  2. جواد says:

    با سلام مطالب مفیدی رو مطالعه کردم. لطفا در مورد خرید بذر یا نهال هم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    13 آذر 1401
    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.