ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

قیمت برنج هاشمی – چه عواملی بر قیمت برنج نوبرانه تاثیرگذار است؟

Home  /   قیمت برنج هاشمی – چه عواملی بر قیمت برنج نوبرانه تاثیرگذار است؟
قیمت برنج هاشمی

برنج

یکی از مرغوب ترین انواع برنج های به عمل آمده در ایران، متعلق به گیلان است. انواع مختلفی از برنج در این ناحیه به عمل می آید که از نظر ظاهر، عطر، طعم و مدت زمان دم کشیدن با یکدیگر متفاوتند. در این مقاله به بررسی قیمت برنج هاشمی و فاکتور های موثر بر قیمت گذاری آن می پردازیم.

برنج هاشمی نوبرانه

برنج هاشمی دارای عطر و بوی بیشتری نسبت به سایر برنج ها است. بطوریکه بعد از پخت، عطر دلپذیر برنج، بسیار شامه نواز است. برنج هاشمی که معمولا اوایل مرداد برداشت می شود، ممکن است به دلیل دیر رس بودن بعضی از ارقام برنج و یا رطوبت داخل آن، برای بهتر ری آمدن و قد کشیدن بازه زمانی بیشتری نیاز داشته باشد. در این صورت زمان برداشت برنج به اواسط شهریور ماه موکول می شود.

برنج نوبرانه هاشمی دارای رنگ سفید، عطر مطبوع و دانه های نرم تری نسبت به برنج کهنه است که دلیل این امر داشتن مقداری آب در دانه های برنج، پس از برداشت آن است. آب دانه ها برنج پس از گذشتن یک الی دو هفته شروع به خشک شدن می کنند.

برنج تازه در پخت میزان عطر و طعم قوی‌تری نسبت به برنج کهنه دارد، اما برای بهتر دم کشیدن آن نیاز است که برنج در آب و نمک به مدت زیادی نماند و بعد از شست و شوی برنج هاشمی با آب ولرم، به آن نمک اضافه شده و وارد فرایند پخت شود.

چه زمانی برای خرید برنج مناسب است؟

همانطور که توضیح داده شد فصل برداشت برنج از اوایل مردادماه آغاز می‌شود، از آنجایی که کشاورزان و کارخانه داران هزینه‌ی زیادی بابت خرید کود و آبیاری و انرژی برای کاشت و برداشت برنج می‌کنند، سعی در این دارند که در سریع ترین حالت این میزان سرمایه را بازگردانند، بر اساس قانون اقتصاد، هر گاه عرضه‌ی محصولی زیاد می‌شود، قیمت در پایین ترین حالت خود قرار می‌گیرد تا وقتی عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان گفت بهترین زمان خرید برنج هاشمی در واقع در بازه زمانی مردادماه تا اواخر شهریورماه است که قیمت برنج به ثبات کمینه‌ی خود می‌رسد. اواخر شهریور ماه میزان تقاضای برنج زیاد شده و با توجه به تعادل عرضه و تقاضا به این زمان، « بورس برنج» می‌گویند.

گاها خریداران عمده برای سود بیشتر قبل از برنج کوبی وارد پروسه‌ی خرید برنج از کشاورزان می‌شوند و عموما خرید برنج به صورت عمده در ۳ حالت خرید شلتوک، خرید برنج سفید/ قهوه‌ای بدون الک و خرید برنج سفید/ قهوه‌ای پس از سورت و الک شدن اتفاق می‌افتد. اما مشتریان خرد بر اساس انواع برنج موجود در بازار پس از الکه شدن برنج‌ها، محصول را خریداری می‌کنند.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

معرفی انواع برنج

برنج ‌ها بر اساس خصوصیات فیزیکی و یا خصوصیات بذر و کشت به شکل مختلفی طبقه بندی می‌شوند. بر اساس سایز به ۴ طبقه‌ی ۱- دانه بلند، ۲- دانه متوسط، ۳- دانه کوتاه و ۴- برنج‌های خاص تقسیم بندی می‌شوند و بر اساس رنگ به ۴ طبقه‌ی ۱- نیمه شفاف، ۲- سفید، ۳- قهوه‌ای و ۴- سیاه دسته بندی می‌شوند.

اما از لحاظ بذر و کشت، برنج‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که خود می‌توانند زیر گروه دو بخش قبلی باشد، به طور مثال برنج هاشمی مرغوب، از انواع دانه بلند و سفید یا قهوه‌ای می‌شود و برنج صدری دم‌سیاه هم از همین دسته بندی است، اما برنج‌های سوشی ژاپن یا بمبا اسپانیا از انواع دانه متوسط و سفید هستند.

در ایران انواع زیادی از برنج کشت می‌شود که می‌توان از آن‌ها به یوسف «هاشمی»، علی کاظمی، صدری، طارم، خزر، شیرودی، فجر و … نام برد. ۸۰% از انواع برنج در شمال ایران و در استان‌های گیلان و مازندران کشت می‌شود. این‌ها بخشی از انواع برنج‌های کشت شده در ایران هستند که هر کدام خصوصیات خاص خود را از لحاظ اندازه، طعم و عطر دارند.

برنج دم سیاه جزء برنج‌های مجلسی محسوب شده که در نقاط محدودی از کشور کشت می‌شود، یکی از آن مناطق شهر آستانه اشرفیه است و یکی از خوش پخت ترین و محبوب ترین برنج‌ها، نوع هاشمی است که در گیلان و مازندران به کشت می‌رسد.

عوامل موثر بر قیمت برنج و قیمت برنج هاشمی امروز (۲۱/۰۷/۱۴۰۰)

عوامل زیادی بر روی قیمت برنج هاشمی موثرند که در رابطه با زمان خرید برنج در مطالب بالا اشاره شد. در هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت عوامل مختلفی تاثیرگذارند. از عوامل موثر بر قیمت برنج هاشمی می‌توان به قیمت کود (شیمیایی یا حیوانی)، دستمزد کارگران، هزینه سربار و پذیرایی از کارگران، هزینه انتقال آب، هزینه برق و دستگاه‌های کارخانه برنج کوبی (استهلاک و …) و همچنین شرایط زیست محیطی و فصلی چون کم آبی، گرمای ناگهانی هوا، بارش‌های ناگهانی در زمان برداشت و داشت که سبب کاهش بهره‌وری کشت برنج می‌شود.

به طور مثال امسال شرایط کم آبی در اواخر اسفند و فروردین ماه سبب شد میزان برداشت برنج در یک هکتار زمین نسبت به پارسال ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو کاهش یابد. کاهش بهره‌وری در کشت برنج باعث می‌شود عرضه‌ی آن کم شده و ارزش یا قیمت برنج افزایش یابد، که امسال بازار شاهد افزایش ۱۵۰% قیمت برنج در مدت زمان ۲ ماه بود (قیمت برنج هاشمی مرغوب بدون الک و سورت در اوایل مرداد ۱۴۰۰، ۳۲۰۰۰۰ ریال بود که تا اواخر شهریور به ۴۸۰۰۰۰ ریال رسید).

این شرایط کم آبی نه تنها بر بازدهی برداشت برنج، بلکه بر میزان تبدیل شلتوک به برنج مرغوب هم تاثیر دارد که خود مجددا سبب کاهش کیفیت برنج مرغوب و افزایش برنج حاصل از شلتوک می‌شود. فرایند سورتینگ و الک کردن برنج هم سبب افزایش قیمت برنج هاشمی می‌گردد، طبعا هرچه به سمت ۳ الکه شدن و کالر سورت کردن برنج پیش می‌رویم میزان برنج گذر کرده از فرایند کمتر شده که حاصل فرایند برنجی یک دست تر و مرغوب تر و به تبع آن گران تر خواهد بود.

عموما با توجه به خدماتی که بازارهای آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند، بسته به کیفیت و میزان خدمات ارائه شده قیمت 1 کیلوگرم برنج با بازار محلی از ۶۰۰۰۰ ریال تا ۱۵۰۰۰۰ ریال تفاوت قیمت وجود دارد. جدول زیر قیمت برنج هاشمی در روز ۲۱/۰۷/۱۴۰۰ را بیان می‌کند که با توجه به داده کاوی محلی و قیمت بورس برنج به آن رسیده‌ایم.

ردیفمحصولقیمت کارخانه برنجکوبی (ریال)قیمت بازار‌های محلی (ریال)قیمت بازارهای آنلاین (ریال)
۱برنج هاشمی عطری۵۳۰۰۰۰۵۵۴۰۰۰۶۰۴۸۰۰
۲برنج هاشمی دودی۵۶۵۰۰۰۵۸۰۰۰۰۶۴۰۰۰۰
۳برنج شکسته هاشمی۴۰۰۰۰۰۴۲۰۰۰۰۴۵۰۰۰۰
۴برنج هاشمی دو الکه۵۴۰۰۰۰۵۶۵۰۰۰۶۲۴۰۰۰
۵برنج هاشمی دو الکه و کالر سورت شده۵۵۵۰۰۰۵۸۰۰۰۰۶۴۰۰۰۰

جهت مطالعه بیشتر و آگاهی از خواص برنج می توانید به مقاله 9 فایده شگفت انگیز برنج در حفظ سلامتی مراجعه فرمایید.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.