ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

قیمت بادام زمینی آستانه – چه عواملی بر قیمت بادام زمینی نوبرانه تاثیرگذار است؟

Home  /   قیمت بادام زمینی آستانه – چه عواملی بر قیمت بادام زمینی نوبرانه تاثیرگذار است؟
قیمت بادام زمینی

معرفی بادام زمینی نوبرانه

قیمت بادام زمینی عنوانی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. بادام زمینی در آستانه، از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد کشت شده و اواسط شهریورماه برداشت می‌شود. بادام تازه دارای رنگ مغز دانه سفید مایل به زرد می باشد که پوسته نازک قرمز قهوه ای آن را پوشانده است. اگر بادام زمینی نوبرانه آستانه را بچشید، متوجه عطر و طعم مطبوع همچنین میزان روغن آن خواهید شد که این موارد نشانه های مرغوبیت و تازگی بادام زمینی است. بادام زمینی نوبرانه آستانه در دو نوع با پوست و بدون پوست سخت عرضه می شود.

از جمله روش های شناخت نمونه تازه از بادام های کهنه، ظاهر یکدست و مشابه دانه های بادام، عدم وجود کپک زدگی و یا پوک شدگی در مغز همچنین عدم استفاده از طعم دهنده و رنگ دهنده های مصنوعی در محصول است. بادام زمینی تازه را به صورت تفت داده و نمکی فراوری می کنند.

بهترین زمان خرید بادام زمینی آستانه

همانطور که توضیح داده شد فصل برداشت بادام زمینی آستانه از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود. عموما در محصولات کشاورزی، زمان برداشت محصول به دلیل هزینه‌های زیاد کاشت، داشت و برداشت، بهترین زمان خرید محصول، در زمان برداشت محصول است که میزان عرضه بسیار زیاد است.

البته بسته به میزان بارش، میزان روزان آفتابی در بازه زمانی خرداد تا شهریور، این زمان به سمت اواخر شهریور می‌رود و حتی ممکن است قیمت بادام زمینی به خاطر بادام مرغوب خام خیس شده و سختی فرایند خشک کردن افزایش یابد، یا وجود رطوبت بیشتر در بادام زمینی به خاطر کم بودن بازه آفتاب، قیمت بادام زمینی کمتر شود. که این اتفاق امسال (۱۴۰۰) برای بادام زمینی رخ داد و در اواسط شهریور ماه، قیمت بادام نوسانات زیادی داشت.

در ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ قیمت عمده بادام به ۱۱۵۰۰۰۰ ریال رسید و سپس به بازه ۹۰۰۰۰۰ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال رسید و تا اواخر مهرماه در همین قیمت تثبیت شد.  

معرفی انواع بادام زمینی

عموما بادام زمینی در دو حالت کلی با پوست سخت و بدون پوست به فروش می‌رسد، اما در حالت بدون پوست، بادام زمینی به شکل خام، برشته و دو آتیشه در دو شکل بی نمک و با نمک قابل عرضه هست. قیمت بادام زمینی بسته به اندازه‌ی بادام زمینی متفاوت می‌شود، بادام زمینی در ۳ اندازه‌ی ریز (عموما با پوست خورده می‌شود و در خود شهر آستانه اشرفیه خیلی طرفدار دارد) متوسط و درشت درجه ۱ عرضه می‌شود.

از آنجایی که میزان روغن بادام زمینی بدون پوست بی نمک بیشتر است، از این رو این نوع بادام مخصوص کره گیری است. بادام زمینی‌هایی که در منطقه لشت نشا تا نیاکو کشت و برداشت می‌شوند، به بادام زمینی آستانه اشرفیه معروفند. به جز آستانه اشرفیه استان گیلان در مناطق دیگر ایران چون استان اردبیل (دشت مغان – پارس آباد)، استان خراسان، جنوب کشور و مینو دشت استان گلستان نیز بادام زمینی کشت می‌شود.

اما آستانه اشرفیه به عنوان قطب تولید بادام زمینی کشور و پس از آن پارس آباد – دشت مغان در رتبه‌ی بعدی وجود شناخته می‌شوند. از لحاظ طعم، عطر و خصوصیات ظاهری بادام زمینی‌ها بسیار شبیه به هم هستند، اما بسته به فرایند برشته کردن، رنگ بادام زمینی آستانه به سمت صورتی و پارس آباد به سمت قهوه‌ای روشن می‌رود.

عوامل موثر بر قیمت بادام زمینی و قیمت امروز بادام زمینی (24/7/1400)

عوامل زیادی بر روی قیمت بادام زمینی موثرند که در رابطه با زمان خرید، در مطالب بالا اشاره شد. فاکتورهایی مانند محل کشت، اندازه بادام زمینی، اندازه زمین و کارگاه تولیدی و حجم تولید بادام زمینی، شرایط رطوبت و دمایی در مرحله خشک شدن بادام زمینی‌ها به شکل طبیعی و در نهایت میزان طبخ یا برشته کردن بادام زمینی که تاثیری مستقیم بر روی کیفیت بادام زمینی و سلامت آن دارد، بر روی قیمت بادام زمینی موثرند.

فروش بادام زمینی به دو شکل فله عمده یا خرد و یا بسته بندی شده در مراکز خرید و فروش بادام زمینی صورت می گیرد. این محصول به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد فروش بسیار خوبی داشته است. فروش فله‌ای در تمام انواع بادام زمینی‌های نمکی، چندین سال است که در ایران بیشتر شده است.

فروش این نمونه به صورت فله موجب می شود که قیمت آن نسبت به محصولات بسته بندی ارزان تر باشد. این محصول در بسیاری از مراکز بزرگ در سراسر کشور به صورت عمده و جزئی (خرد) با قیمت مناسب به فروش می رسند. اما در کل میزان قیمت بادام زمینی آستانه بیشتر از قیمت بادام زمینی از پارس آباد – دشت مغان اردبیل است. دلیل آن می‌تواند ته مزه‌ی شیرینی باشد که اکثر بادام زمینی‌های کشت آستانه اشرفیه دارد.

عموما با توجه به خدماتی که بازارهای آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند، بسته به کیفیت و میزان خدمات ارائه شده قیمت بادام زمینی با بازار محلی، به میزان ۱۵ تا ۳۰% تفاوت قیمت وجود دارد. جدول زیر قیمت بادام زمینی آستانه (بو داده و نمکی) در روز 24/7/1400 بر اساس ۱ کیلوگرم خرید را بیان می‌کند که با توجه به داده کاوی محلی و آنلاین به آن رسیده‌ایم.

ردیفمحصولقیمت بازار‌های محلی (ریال)قیمت بازارهای آنلاین (ریال)
۱بادام زمینی درجه ۱ درشت۱۱۰۰۰۰۰۱۲۵۰۰۰۰
۲بادام زمینی متوسط۶۵۰۰۰۰۷۸۰۰۰۰
۳بادام زمینی ریز۵۴۰۰۰۰۶۰۰۰۰۰

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از نوع بادام زمینی مرغوب، می توانید به مقاله بادام با کیفیت را بشناسیم مراجعه فرمایید.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش بادام زمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.