ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

عسل برای درمان سرماخوردگی و مبارزه با COVID-19

Home  /   عسل برای درمان سرماخوردگی و مبارزه با COVID-19
عسل برای درمان سرماخوردگی

نقش عسل برای درمان سرماخوردگی

عسل و ترکیبات آن به دلیل توانایی در کاهش التهاب حاد از طریق تقویت سیستم ایمنی، به عنوان یک درمان طبیعی موثر جلب توجه می کند. علاوه بر تاثیرات مثبت عسل برای درمان سرماخوردگی، چندین مطالعه، توانایی بالقوه درمانی آن را در برابر بیماری‌ ها، شرایط مزمن متعدد از جمله اختلالات ریوی، اختلالات قلبی، دیابت، فشار خون بالا، اختلال اتوفاژی، عفونت‌ های باکتریایی و قارچی ثابت کرده ‌اند.

برای خرید عسل جنگلی ارتفاعات شرق گیلان می توانید به بخش فروش عسل هتمت مراجعه فرمایید.

مهمتر از آن، عسل اثر ویروس کشی خود را بر روی چندین ویروس پوششی مانند HIV، ویروس آنفلوانزا، هرپس سیمپلکس و ویروس واریسلا زوستر ثابت کرده است. عسل ممکن است برای بیماران مبتلا به COVID-19 مفید باشد که توسط یک ویروس پوشیده SARS-CoV-2 با تقویت سیستم ایمنی میزبان، بهبود شرایط همراه و فعالیت های ضد ویروسی ایجاد می شود.

علاوه بر این، در حال حاضر یک آزمایش بالینی عسل بر روی بیماران COVID-19 در حال انجام است. در این بررسی سعی شده است فواید بالقوه عسل و ترکیبات آن در زمینه فعالیت های ضد میکروبی، برخی بیماری های مزمن و سیستم ایمنی بدن میزبان خلاصه شود.

ترکیبات عسل

عسل از آب، قند ها، آنزیم ها، اسید های آمینه، فلاونوئید ها، اسید های آلی، اسید های فنولیک، مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات فرار تشکیل شده است. چندین ویژگی عسل از جمله رنگ، طعم و عطر، مربوط به گونه زنبور عسل، نوع و منشأ گل، شرایط آب و هوایی و آب و هوا، فرآوری، بسته بندی و نگهداری عسل است.

قند ها

شکر جزء اصلی عسل (90-95%) است که از 75% مونوساکارید (فروکتوز و گلوکز) و 10 تا 15% دی ساکارید (ساکارز، تورانوز، مالتوز، مالتولوز، ایزومالتوز، نیجروز، کوجی بیوز، ترهالوز) و تری ساکاریدها تشکیل شده است.

پروتئین

پروتئین ‌هایی در عسل یافت می‌شوند که عمدتاً اسید های آمینه و آنزیم‌ های آزاد و به استثنای گلوتامین و آسپاراژین را شامل می ‌شوند. بیشتر آمینو اسید موجود در عسل پرولین است.

اسید های آلی

برخی از اسید های آلی موجود در عسل عبارتند از: آسپارتیک اسید، اسید بوتیریک، اسید سیتریک، استیک، اسید فرمیک، اسید فوماریک، اسید گالاکتورونیک و … است.

ویتامین

عسل حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها از جمله ویتامین B[تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، اسید پانتوتنیک (B5)، بیوتین (B8 یا H)، اسید نیکوتین (B3)، پیریدوکسین (B6) و اسید فولیک است. B9)] و ویتامین C. pH پایین عسل هیچ تاثیری بر مواد ویتامین آن ندارد. ویتامین C در انواع مختلف عسل وجود دارد و مسئول اثر آنتی اکسیدانی آن است. ویتامین های B2، B3، B5، B9 و ویتامین C از ویتامین های محلول در آب در عسل هستند.

عناصر ماکرو

عناصر ماکرو و میکرو شامل منیزیم، پتاسیم، سدیم، آهن، کلسیم، فسفر، ید، منگنز، لیتیوم، روی، کادمیوم، کبالت، نیکل، باریم، مس، کروم، نقره، آرسنیک، سلنیوم و مواردی که در عسل مشاهده می شود.

ترکیبات فنلی

ترکیبات فنلی موجود در عسل به دو دسته فنولیک اسید (غیر فلاونوئیدی) و فلاونوئیدها (فلاون ها، فلاوانول ها، فلاوانون ها، ایزوفلاون ها، کالکون ها و آنتوسیانیدین) تقسیم می شوند.

ارزش غذایی عسل

1 قاشق غذا خوری (21 گرم) عسل دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: 64
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 17 گرم
  • پروتئین: 0 گرم

عسل چگونه به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

علاوه بر اثرات معجزه آسای عسل برای درمان سرماخوردگی، این محصول فعالیت آنتی اکسیدانی خود را با پیشگیری از چندین بیماری حاد و مزمن از جمله بیماری های مرتبط با التهاب، دیابت، قلبی عروقی و سرطان ثابت کرده است.

  • اسید های فنولیک عسل، از انسان در برابر آسیب اکسیداتیو DNA ناشی از پراکسید هیدروژن در لنفوسیت ها محافظت می کند. همراه با اسید های فنولیک و فلاونوئیدها، چندین ترکیب دیگر (مانند قندها، پروتئین‌ها، اسید های آمینه، کاروتن‌ها، اسید های آلی و سایر اجزای جزئی) موجود در عسل نیز فعالیت آنتی ‌اکسیدانی دارند.
  • مصرف 1200 میلی گرم بر کیلوگرم عسل می تواند هر دو سطح آنتی اکسیدان ها مانند گلوتاتیون ردوکتاز، بتاکاروتن، ویتامین C را در افراد سالم افزایش دهد.
  • عسل لنفوسیت های T، لنفوسیت های B و نوتروفیل ها را فعال می کند که در نهایت سیتوکین تولید می کنند.

خواص آنتی اکسیدانی موجود در عسل، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. این امر موجب می شود عسل برای درمان سرماخوردگی و پیشگیری از آن، یک گزینه مناسب باشد.

تأثیر بالقوه عسل و ترکیبات اصلی آن در برابر بیماری های عفونی ویروسی

مطالعات متعددی به اثرات درمانی عسل و ترکیبات اصلی آن در برابر انواع بیماری های عفونی ویروسی اشاره کرده اند. عسل و اجزای اصلی آن می توانند با سرخجه، آنفولانزا، بیماری تبخال، ویروس سنسیشیال تنفسی، ایدز، ویروس نقص ایمنی، هپاتیت ویروسی، ژنژیووستوماتیت، هاری و کووید19 مبارزه کنند.

مکانیسم خواص ضد ویروسی عسل و اجزای اصلی آن بسیار گسترده و ناشناخته است. فعالیت ضد ویروسی عسل و اجزای اصلی آن معمولاً مشابه سایر محصولات طبیعی مانند رسوراترول، کلبین A یا کورکومین با آنتی اکسیدان مرتبط است.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله درمان گلودرد – 4 معجون معجزه آسا برای تسکین درد های گلو مراجعه فرمایید.

تأثیر عسل برای درمان سرماخوردگی و ترکیبات اصلی آن بر کاهش التهاب بیماران مبتلا به کووید-19

سلول ‌های آلوئولی در بیماران مبتلا به COVID-19 سلول‌ های ایمنی را تحریک می‌کنند تا سیتوکین‌ ها و کموکاین‌ هایی ترشح کنند که در جذب سلول ‌های ایمنی اضافی به محل ضایعه نقش دارند. سلول های ایمنی فعال شده، می توانند ویروس را با ترشح سیتوکین های التهابی و فاگوسیتوز مختل کنند. با این حال، پاسخ های ایمنی بیش از حد باعث ایجاد آبشار سیتوکین در ریه های بیماران مبتلا به COVID-19 می شود.

گزارش شده است که IFN ها نقش عمده ای در کنترل عفونت COVID-19 دارند. این ویروس می تواند از القای اینترفرون در انسان جلوگیری کند. علاوه بر این، مشخص شده است که اجزای اصلی عسل می توانند سطح سرمی اینترفرون گاما (IFN-گاما) را افزایش دهند.

منابع:
مقاله چشم انداز عسل در مبارزه با COVID-19: بینش های دارویی و وعده های درمانی
مقاله اثرات بالقوه عسل و اجزای اصلی آن در برابر عفونت کووید-19

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش عسل, تقویت سیستم ایمنی, درمان سرماخوردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.