ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

معرفی 2 مرحله در تهیه شیره انگور خانگی – دستور پخت کیک شیره انگور

Home  /   معرفی 2 مرحله در تهیه شیره انگور خانگی – دستور پخت کیک شیره انگور
شیره انگور خانگی

شیره انگور

شیره انگور در سرزمین های مختلف اطراف دریای مدیترانه به آب انگور جوشانده شده برای به دست آمدن شربت غلیظ گفته می شود. قبل از اینکه اعراب شکر نیشکر را به اروپا معرفی کنند، شیره حاصل از انگور، انجیر یا انار بهترین جایگزین برای عسل بود، محصولی که معمولاً گران تر به دست می‌آمد. در این مقاله ما به روش تهیه شیره انگور خانگی و طرز پخت کیک شیره انگور می پردازیم.

استفاده از شیره انگور در سرتاسر دریای مدیترانه و سایر کشور های جهان رایج است. از شیره انگور برای تهیه انواع کیک، شیرینی، دسر همچنین انواع غذا ها و سس ها استفاده می شود.

برای خرید شیره انگور خالص ملایر، می توانید به بخش فروش شیره انگور هتمت مراجعه فرمایید.

طرز تهیه شیره انگور خانگی

اولین قدم برای تهیه شیره انگور خانگی این است که انگور ها را شسته و با قرار دادن انگور در صافی، آب میوه را از دانه‌ ها و پوست جدا کنیم. روش دیگر این است که می توان انگور ها را در یک ظرف دربسته روی حرارت قرار داد تا به جوش آمده و پوستشان ترکیده شود و سپس آن را در آبکش ریخته و آب انگور را جدا کنیم.

برای داشتن بافت مربا گونه ی شیره انگور، انگورها را در یک صافی ریز فشار دهیم (یا اگر انگورها بدون هسته هستند از آسیاب غذا استفاده نماییم). به این دلیل که میکروارگانیسم های موجود در پوست انگور شروع به تخمیر می کنند، برای متوقف کردن این روند، باید آب آن را بجوشانیم. در گذشته از خاکستر برای تسهیل این فرآیند استفاده می شد. خاکستر باعث می شود که آب انگور هنگام جوشیدن کف کند.

مرحله دوم و آخر در تهیه شیره انگور خانگی این است که آب انگور به دست آمده را به آرامی روی حرارت تا زمانی که یک شربت غلیظ (مانند عسل داغ) به دست آید، بجوشانیم. شیره انگور باید به نسبت 10 درصد حجم اولیه خود غلیظ شود. در این مرحله باید مراقب مراقب بود که شیره کاراملی نشود. جوشیدن شیره انگور حداقل به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

روش نگهداری شیره انگور

شیره انگور داغ را در شیشه های در بسته و در یخچال یا فریزر، فضای خشک و خنک نگهداری می نمایند. رنگ، بافت و طعم شیره انگور به نوع انگور بستگی دارد. در هر صورت آب انگور با جوشیدن تیره می شود و انگور های با طعم ملس در شیره انگور، باعث می شود شیره کم و بیش ترش شود.

طرز تهیه کیک و کلوچه با شیره انگور

دستور پخت کیک شیره انگور بسیار ساده است. این کیک سبک و پر طعم برای کسانی که عاشق طعم شیره انگور و ادویه های شیرین هستند بسیار مناسب است. مواد لازم برای تهیه این کیک عبارتند از:

  • روغن زیتون 125 میلی لیتر
  • شکر 150 گرم
  • 125 میلی لیتر آب پرتقال تازه
  • 1/4 قاشق چای خوری جوش شیرین
  • 1 قاشق چای خوری دارچین
  • 1/4 قاشق چای خوری پودر میخک
  • 85 میلی لیتر آب ولرم
  • 100 میلی لیتر شیره انگور
  • 2 قاشق چای خوری بیکینگ پودر
  • 300 گرم آرد

روش تهیه:

روغن زیتون و شکر را با یکدیگر مخلوط کرده و با سرعت متوسط هم می زنیم. سپس نصف آب پرتقال را اضافه کرده و آب پرتقال باقی مانده را با جوش شیرین هم می زنیم تا کف کند، سپس آن را داخل مخلوط می ریزیم. در مرحله بعد دارچین، میخک، آب و شیره انگور را اضافه کرده و با همزن خوب مخلوط می نماییم و بیکینگ پودر را که داخل آرد الک کردیم، کم کم به مخلوط اضافه می کنیم.

فر را از قبل با درجه 180 درجه سانتی گراد گرم کرده و مخلوط را در قالبی که کف آن را با کمی آرد پوشاندیم، ریخته و به مدت تقریبی 30 دقیقه در فر می گذاریم.

پس از پخت، قبل از برداشتن کیک از سینی 5 دقیقه اجازه دهیم خنک شود و قبل از برش هم 20 دقیقه صبر کنیم تا فرم کیک به ثبات برسد. حالا کیک شیره انگور ما آماده است. این کیک کلاسیک یونانی نرم و لذیذ با شیره انگور و بدون شکر یا محصولات حیوانی درست می شود. این دسر لذیذ را می توان هم به شکل کیک و هم کوکی های کوچک یک نفره تهیه کرد.

علاوه بر این می توان میوه های خشک مورد علاقه خود را به خمیر اضافه نمود. میوه هایی مثل کشمش، زغال اخته، خرمای خرد شده و غیره. همچنین شکلات تلخ و گردوی آسیاب شده نیز برای این کیک ترکیب مناسبی است. کیک شیره انگور یک میان وعده گیاهی عالی است که می توان با یک فنجان قهوه داغ میل نمود.

خواص شیره انگور

شیره انگور یک میان وعده مقوی و لذیذ است که دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. شیره انگور فواید زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد که از جمله آنها می توان به استحکام استخوان ها و دندان ها، کاهش فشار خون، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه و … اشاره نمود.


برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص شیره انگور، می توانید به مقاله خواص شیره انگور – 11 فایده معجزه آسای شیره انگور و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری ها مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

شیره انگور یک جایگزین عالی برای شکر است که می توان علاوه بر مصرف آن در وعده صبحانه، برای تهیه انواع غذاها، دسر و سس ها مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله ما به دستور پخت شیره انگور خانگی پرداختیم و طرز تهیه کیک شیره انگور را بررسی کردیم. امیدواریم از این کیک خوشمزه و مقوی لذت ببرید.

منابع:

مقاله شیره انگور خانگی

مقاله کیک شیره انگور

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش شیره انگور, دستور پخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.