ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

طرز تهیه روغن زیتون خانگی – معرفی 5 مرحله در فرایند تهیه روغن زیتون خانگی

Home  /   طرز تهیه روغن زیتون خانگی – معرفی 5 مرحله در فرایند تهیه روغن زیتون خانگی
روغن زیتون خانگی

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد عملاً جایگزین مناسبی به جای روغن های دیگر است و طبیعتا روغن زیتون خانگی سالم ‌تر است. تهیه روغن زیتون خانگی به این معنی است که شما می توانید نوع زیتون مورد استفاده را متناسب با ذائقه خود انتخاب نمایید.

برای خرید روغن زیتون فرابکر می توانید به بخش فروش روغن زیتون هتمت مراجعه فرمایید.

چگونه روغن زیتون خانگی درست کنیم؟

تهیه روغن زیتون خانگی شامل فرایند های زیر است:

  • آماده سازی زیتون
  • آسیاب کردن و فشار دادن زیتون ها
  • استخراج روغن

زیتون رسیده یا نارس را انتخاب کنید. می‌توانید از زیتون‌های سبز نارس یا زیتون‌های سیاه رسیده برای این فرآیند استفاده کنید، اما در هر صورت، استفاده از زیتون تازه برداشت شده به جای کنسرو فرآوری ‌شده مهم است.

روغن تهیه شده با زیتون رسیده مزایای سلامتی بیشتری نسبت به روغن زیتون نارس دارد. همچنین توجه داشته باشید که زیتون های نارس روغن سبز رنگ و زیتون های رسیده روغن طلایی تولید می کنند.

مراحل درست کردن روغن زیتون خانگی

1-ابتدا برگ‌ها، شاخه‌ها و بخش های زائد را از زیتون جدا کرده و آنها را بشویید تا از هرگونه آلودگی پاک شوند. سپس زیتون هایی را که پوسیده، چروکیده یا به طور غیرعادی نرم هستند جدا کرده و دور بریزید.

2-زیتون ها را خرد و له کنید. این کار با استفاده از یک گوشت کوب یا مخلوط کن، صورت می گیرد تا زیتون ها به شکل خمیر غلیظی در بیاید. زیتون ها باید کاملا له شوند و پوره باید یک پوشش کمی براق روی سطح خود داشته باشد که ناشی از درخشش روغن است. فرآیند خرد کردن، گوشت زیتون را می شکند و در نتیجه روغن موجود در سلول های آن آزاد می شود.

3-رب زیتون را به یک لیوان بلند بریزید و هر بار بیش از یک سوم لیوان را پر نکنید. سپس به ازای هر 1 فنجان (250 میلی لیتر) رب زیتون، حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 45 میلی لیتر) آب داغ داخل لیوان بریزید و به سرعت محتویات ظرف را هم بزنید تا آب به طور یکنواخت پخش شود و اجازه دهید تا ته لیوان فرو برود.

حرارت زیاد به آزاد شدن روغن بیشتری از خمیر کمک کند. در حالت ایده آل، آب باید قبل از استفاده، فیلتر یا تقطیر شود زیرا استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده ممکن است ناخالصی هایی را به محصول نهایی وارد کند.

نکته: توجه داشته باشید آبی که اضافه می کنید بعدا از روغن جدا می شود.

سپس با استفاده از یک مخلوط کن خمیر زیتون را بیشتر آسیاب کنید تا دانه های روغن به روی سطح منتقل شوند. این روند را حداقل 5 دقیقه ادامه دهید. مخلوط کردن رب برای دفعات طولانی ‌تر، روغن بیشتری را از زیتون آزاد می کند، اما همچنین میزان اکسیداسیونی را که رخ می‌دهد افزایش می‌دهد، که ممکن است باعث کوتاه شدن عمر مفید روغن زیتون شود.

4-مایع زیتون را برای چند دقیقه به شدت هم بزنید تا دانه های کوچک روغن به دانه های بزرگتر تبدیل شوند و روغن آن جدا شود. سپس روی ظرف را با یک پارچه تمیز یا درب بپوشانید و اجازه دهید محتویات به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنند.

مواد را داخل پارچه ای تمیز بریزید و وزنه ای روی آن قرار دهید و اجازه دهید روغن زیتون و آب حداقل 30 دقیقه از پارچه صافی خارج شود و در کاسه ای که زیر آن قرار داده اید بریزد. هر 5 تا 10 دقیقه، به آرامی با دستان خود روی پارچه را فشار دهید تا به فرآیند استخراج کمک کنید.

5- در این مرحله روغن زیتون به دلیل تفاوت در چگالی، به طور طبیعی در بالای کاسه بالا جمع می شود که باید آن را جدا کرد. توسط یک سرنگ، مایع لایه بالایی را با دقت بیرون بکشید و به یک لیوان جداگانه منتقل کنید.

روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید. بطری‌ های شیشه ‌ای و رنگی گزینه مناسبی برای نگهداری روغن زیتون هستند زیرا رنگ به محافظت از روغن در برابر اثرات مضر نور قوی کمک کند.

اکنون روغن زیتون تمام شده و آماده استفاده است. روغن زیتون را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: روغن زیتون خانگی ماندگاری مشابهی با روغن های تهیه شده تجاری نخواهد داشت، بنابراین برای بهترین سطح کیفیت باید ظرف 2 تا 4 ماه از آن استفاده کنید.

ارزش غذایی و کالری موجود در روغن زیتون

در حالی که روغن زیتون حاوی 13.5 گرم چربی در هر قاشق غذاخوری است، تنها 1.82 گرم از این چربی اشباع شده است. چربی اشباع شده نوعی چربی رژیمی است که می تواند LDL یا کلسترول ناسالم شما را افزایش دهد و شما را در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی قرار دهد. یک قاشق غذا خوری روغن زیتون 9.95 گرم چربی تک اشباع نشده (monounsaturated) و 1.12 گرم چربی چندگانه اشباع نشده (polyunsaturated) دارد. هر دو نوع چربی سالم محسوب می شوند، زیرا در کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب و تثبیت ریتم قلب نقش دارند.

از روغن زیتون به عنوان یک وسیله پخت و پز برای سرخ کردن سبزیجات و گوشت یا به عنوان عنصر در سس سالاد خانگی استفاده کنید.


برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص روغن زیتون می توانید به مقاله خواص روغن زیتون – 4 فایده منحصر به فرد روغن زیتون در حفظ سلامت بدن مراجعه فرمایید.

جمع بندی

روغن زیتون دارای ارزش غذایی بالا و خواص بی نظیری است که مصرف آن موجب حفظ سلامت کلی بدن می گردد. اگرچه روغن زیتون به عنوان یک غذای سالم معرفی می‌شود، اما به عنوان یک روغن سرشار از کالری است و در هر قاشق غذاخوری 120 کالری دارد. روغن زیتون خانگی سالم تر و با کیفیت تر از روغن زیتون های تجاری است و مدت زمان مصرف آن به دلیل عدم وجود نگهدارنده، کوتاه تر است.

منابع:
مقاله چگونه روغن زیتون درست کنیم؟
مقاله طرز تهیه روغن زیتون خانگی

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.