ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

رشد کدو آجیلی – مراحل پرورش و رشد کدو حلوایی

Home  /   رشد کدو آجیلی – مراحل پرورش و رشد کدو حلوایی
مراحل پرورش و رشد کدو آجیلی

رشد کدو آجیلی

کدو حلوایی از قدیم هم برای پخت و پز غذا و همچنین رشد کدو آجیلی برای شرکت در مسابقات محلی استفاده می‌شد. کدو دارای ارزش غذایی بالا و خواص فراوانی است که هم خود کدو و هم دانه های آن خوراکی و بسیار مقوی می باشد. در این مقاله به بررسی مراحل پرورش و رشد کدو آجیلی یا همان کدو حلوایی می پردازیم.

برای خرید تخمه کدو اعلا گوشتی نمکی می توانید به بخش فروش تخمه کدو نمکی هتمت مراجعه فرمایید.

درباره کدو تنبل

جالب است بدانید کدو تنبل تقریباً به مدت 5000 سال در آمریکای شمالی رشد و پرورش یافته است. در واقع رشد این گیاه بومی به یک عادت بسیار سرگرم کننده تبدیل شده است.

دو مورد برای رشد این کدو ها وجود دارد: 1) داشتن فضای رشد آنها (در حالت ایده آل 1000 فوت مربع در هر گیاه) و 2) دارای یک فصل رشد طولانی (به طور کلی 7500 روز بدون یخبندان). کدو تنبل ها به تغذیه زیادی نیاز دارند ولی گفته می شود نگهداری در فرایند پرورش آنها آسان است.

کاشت کدو آجیلی

برای پرورش و رشد کدو آجیلی یک نقطه را با آفتاب و فضای مناسب انتخاب کنید. (فضای مناسب برای تاک های پراکنده: 50 تا 10 فوت مربع در هر گیاه است.) رشد کدو ها فقط برای چند هفته آزار دهنده خواهند بود. در یک فضای بسیار محدود، کدو تنبل را در سطل های 10 ، 12- و 15 گالن (بسته به تنوع) رشد دهید یا انواع مینیاتوری آن را امتحان کنید. کدو تنبل فیدر های سنگین هستند و نکته مهم در پرورش آن مخلوط کردن کود و یا کمپوست در خاک است.

چه زمانی برای کاشت کدو آجیلی مناسب است؟

رشد کدو آجیلی به سرما حساس است بنابراین دانه ها را مستقیماً پس از اینکه خطر یخبندان گذشته و خاک بین 65 تا 95 درجه فارنهایت (18 درجه تا 35 درجه سانتیگراد) است، به طور مستقیم کاشت نکنید. اگر خاک در 70 درجه باشد، نهال ها باید در 5 تا 10 روز پدیدار شوند. در آب و هوای خنک تر، کاشت اغلب در اواخر ماه مه صورت می‌گیرند.

 در مناطقی که فصل رشد کدو آجیلی بسیار کوتاه است، کاشتن نهال آن را داخل خانه در گلدان های ذغال سنگ نارس، 2 تا 4 هفته قبل از یخبندان بهار گذشته شروع کنید.

نحوه کاشت کدو تنبل

ردیف های کاشت باید فاصله ۹۰ سانتی متر از هم داشته باشند. یک تپه به این معنی نیست که خاک باید تپه شود بلکه این یک نقطه حاوی مجموعه ای از گیاهان کدو یا دانه است. تپه ها به سریعتر جوانه زدن دانه ها، زهکشی و کنترل آفات کمک می کنند. در حین فرایند کاشت لازم است تپه ها را با حفر 12 تا 15 اینچ و مخلوط کردن خاک با بسیاری از کود های پیر و یا کمپوست آماده کنید.

در ردیف ها، دانه ها به فاصله 6 تا 12 اینچ از هم جدا می شوند. نهال های کدو 2 تا 3 اینچ قد دارند و هر گیاه 18 تا 36 اینچ نازک است.

برای کاشت در تپه ها، چهار یا پنج دانه را در هر تپه قرار دهید. دانه ها را تا زمان جوانه زنی، مرطوب نگه دارید. در صورت کاشت در داخل گلدان های ذغال سنگ نارس، قبل از پیوند نهال ها، خاک را با کمپوست، گرم و پیر/غنی کنید.

رشد کدو آجیلی

برای محافظت از گیاهان در اوایل فصل و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی آفات حشرات، از کاورهای پلاستیکی استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که قبل از رویش کامل گل ها، باید روکش ها را بردارید تا گرده افشانی انجام شود.

موارد احتیاطی استفاده از آفت کش ها در پرورش و رشد کدو آجیلی

زنبورها برای گرده افشانی ضروری هستند. بنابراین هنگام استفاده از حشره کش ها برای کشتن آفات یا قارچ کش ها برای کنترل قارچ، به این نکته توجه داشته باشید. اگر لازم است از حشره کش استفاده کنید، فقط در اواخر بعد از ظهر یا اوایل عصر، وقتی شکوفه ها برای روز بسته می شوند، آفت کشی را اعمال کنید. برای جذب زنبورهای بیشتر، سعی کنید خانه زنبور عسل را در باغ خود قرار دهید. یا گل های رنگارنگ را در نزدیکی محل رشد کدو آجیلی پرورش دهید.

برای آگاهی بیشتر از پرورش کدو می‌توانید به مقاله پرورش کدو – 3 نکته طلایی در روند کاشت تا فراوری تخمه کدو مراجعه فرمایید.

خاک مناسب برای رشد کدو آجیلی

زمین مورد استفاده برای کاشت کدو تخم آجیلی باید دارای خاک سبک یا نیمه سبک باشد تا گسترش ریشه و ریشه زایی به خوبی انجام گیرد. خاکی که گیاه کدو آجیلی در آن کاشته شده باید غنی از عناصر و مواد معدنی و آلی باشد بدین منظور استفاده از کود هیومیک اسید شوک مایع ۲۰ لیتری ضرورت پیدا می کند. پس قبل از کاشت بذر کدوآجیلی، مقداری هیومیک اسید شوک به خاک آن بیافزایید.

قرارگیری دانه کدو آجیلی در معرض استرس های محیطی، از رشد آن می کاهد البته این امر زمانی اتفاق می افتد که گیاه مواد مغذی کافی دریافت نکرده باشد و مقاومت کمتری داشته باشد. اما با افزودن هیومیک اسید شوک مایع به بذر کدو، شرایط فیزیولوژیک گیاه بهبود خواهد کرد و در نتیجه کدو بهتر رشد خواهد کرد و دانه بیشتری تولید خواهد شد.

آیا پس از خوردن کدو آجیلی متوجه کمی چرب شدن دستتان شده اید؟ چربی موجود در تخم کدواز نوع مفید و غیر اشباع می باشد و نه تنها خطری ندارد، بلکه برای بدن مفید و لازم است. استفاده منظم از اسید هیومیک شوک مایع بر گیاه، اسید چرب دانه کدو آجیلی را افرایش می دهد.

ضرورت استفاده از اسیدهیومیک شوک در فرایند رشد کدو آجیلی

متاسفانه امروزه واردات تخمه ژاپنی و تخم کدو از کشور چین بالا رفته و این موضوع ضربه بزرگی بر اقتصاد کشور می تواند وارد سازد؛ کشاورزان با درایت خود می توانند جلوی این ضرر و زیان را بگیرند  و هنگامی که استفاده از هیومیک اسید شوک را در روند کار خود قرار دهند، متوجه سودهای کلانی خواهند شد.

هیومیک اسید شوک توان خاک هایی که کوددهی نامناسب شده اند را احیا می کند و چون نگرانی از بابت آلوده کردن آب های زیر زمینی وسطحی در مورد آن وجود ندارد، کود بسیار منحصر به فردی جهت رشد کدو آجیلی خواهد بود.

نکته:

  • استفاده از هیومیک اسید شوک مایع ۲۰ لیتری سبب می شود مغز تخم آجیلی پر تر بشود، در نتیجه آن وزن محصول بالا رود و بازار پسندتر شود. این ها تنها بخشی از کاربردهای فوق العاده هیومیک اسید شوک می باشد برای آگاهی از دیگر تاثیرات این کود با ارزش، تا انتهای مقاله را مطالعه بفرمایید.
  • هیومیک اسید برتری های زیادی نسبت به کودهای شیمیایی دارد که قابل استفاده بودن در کشت های ارگانیک از جمله آن می باشد زیرا ممنوعیتی برای استفاده ندارد و سازگاری فراوانی با محیط زیست دارد.
  • کشاورزان برخی اوقات به دلیل هزینه هایی که برای خرید سموم و دیگر کودها می کنند ناراحت می شوند. اما با کاربرد هیومیک اسید شوک، هزینه ها مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. این کود توسعه ساختار ریشه را تقویت می بخشد و تولید رشته های آن را افزایش داده و قابلیت تثبیت نیتروژن و استفاده از مواد مغذی کدو آجیلی را امکان پذیر می کند.
  • هیومیک اسید شوک مایع، قدرت جوانه زنی دانه کدو آجیلی را بالا می برد وکیفیت تخمه را بهبود می بخشد. این کود توانایی حفظ ساختار خاک را دارد و باعث می شود عمل تهویه در خاک به خوبی انجام گیرد؛ هم چنین دانه بندی خاک را به نحو احسن بهبود می بخشد و باکتری های مفید خاک را محافظت می کند. هیومیک اسید شوک در حجم‌ ۲۰ لیتری عرضه می شود و کارکرد بسیار عالی دارد.

آبیاری در فرایند رشد کدو آجیلی

کدو تنبل در هفته به 1 اینچ آب احتیاج دارد. آب عمیق، که صبح و بعد از ظهر های بسیار گرم، به خصوص در هنگام رویش میوه ها به گیاه می رسد. از آب دادن به شاخ و برگ و میوه خودداری کنید مگر اینکه یک روز آفتابی باشد. آبیاری اشتباه باعث ایجاد رطوبت، پوسیدگی و بیماری در کدو آجیلی می گردد.

هرس کردن در فرایند رشد کدو آجیلی

برای حفظ رطوبت، سرکوب علف های هرز و جلوگیری از ایجاد آفات، مالچ را در اطراف کدو تنبل اضافه کنید.

علف هرز به آرامی به ریشه های کم عمق کدو آجیلی آسیب می رسانند. بنابراین لازم است هنگام هرس کردن، مواظب باشید که به میوه های تازه و ظریف آسیب نرسانید. کیفیت نهایی میوه به هرس کردن درست بستگی دارد.

کود دهی در فرایند رشد کدو آجیلی

کدو آجیلی حاوی فیدر های سنگین هستند. برای کود دهی لازم است از کود پیر یا کمپوست مخلوط شده با آب استفاده کنید. هنگامی که گیاهان حدود 1 فوت قد دارند، درست قبل از شروع تاک ها، با فرمول نیتروژن مکرر، بارور می شوند.

اگر اولین گل های گیاه میوه نمی دهند، طبیعی است. هر دو شکوفه های نر و ماده باید باز شوند.

مراحل رشد کدو آجیلی به اندازه های بزرگتر

پس از تشکیل چند کدو تنبل، انتهای فازی هر تاک را متوقف کنید تا رشد تاک را متوقف کنید و انرژی گیاه روی میوه متمرکز شود. هرس شاخه های اطراف ممکن است به فضای بیشتر و تشکیل میوه کمک کند. کدو تنبل اصلی (از پایه/مرکز گیاه) تشکیل می شود. همه شاخه ها ممکن است گل داشته باشند. هنگامی که میوه شروع به رشد کرد، شاخه های اصلی و ثانویه را هرس کنید و بخش های بریده شده را در خاک دفن کنید.

باغبانانی که به دنبال کدو تنبل بزرگ از نظر اندازه هستند ممکن است 2 یا 3 نامزد اصلی از کدو ها را انتخاب کرده و تمام میوه های جانبی دیگر را حذف کنند.

با ایجاد میوه، یک تخته نازک، یا سنگ یا تکه مش پلاستیکی را در زیر کدو تنبل بکشید تا آنها را از پوسیدگی روی خاک محافظت کنید. میوه کدو آجیلی می تواند تا اندازه 200 پوند رشد کند. گیاهان برای بالغ شدن به 130 تا 160 روز زمان نیاز دارند، بنابراین کاشت نهال ها را در داخل خانه شروع کنید و به این نکات توجه داشته باشید:

  گیاه به میزان لازم تغذیه کند و کشت آن در خاک کم عمق باشد. تا قبل از اینکه گیاه میوه دهد، دو یا سه گل اول زده شده را بردارید تا گیاه برگ بیشتری تولید کند. اجازه دهید یک میوه به طور کامل رشد کند. برای این امر تمام گل های ماده دیگر را بردارید.

برداشت کدو آجیلی

بهترین زمان برداشت کدو تنبل در هنگام بالغ بودن و کامل رسیدن آن است. هنگامی که کدو ها به مقدار مورد نظرتان رسیدند آن ها را از شاخه جدا کنید. (اگر می خواهید کدو تنبل های کوچکی داشته باشید، هم نوع رسیدگی از آن ها متفاوت می‎شود هم اینکه باید زودتر برداشته شوند.)

برداشت در هنگامی که برگ ها مرده‌اند و پوست کدوها سفت شده اند صورت می‌گیرد.  برای بیشتر انواع کدو، پوست کدو تنبل به رنگ نارنجی پر رنگ تبدیل می شود و ساقه سختی دارد.

اگر با انگشت به کدو ضربه بزنید، متوجه می‌شوید پوست آنها سخت و توخالی است. ناخنهایتان را به پوست کدو تنبل فشار دهید، اگر در برابر سوراخ شدن مقاومت کند، رسیده است.

میوه را با دقت با یک چاقوی تیز برش دهید. مطمئن باشید که خیلی نزدیک به کدو تنبل برش نزنید. 3 تا 4 اینچ ساقه را نگه دارید تا مدت زمان بیشتری سالم بماند. از کدو تنبل ها به خوبی مراقبت کنید و آن ها را به آرامی حمل کنید در غیر اینصورت ممکن است آسیب ببینند. هرگز کدو تنبل را از طریق ساقه آن حمل نکنید.

نگهداری کدو آجیلی

برای سخت تر شدن پوست و تشدید طعم، کدو تنبل را در یک نقطه آفتابی به مدت حدود 10 روز در منطقه ای با 80 تا 85 درجه فارنهایت دما و با رطوبت 80 تا 85 ٪ نگهداری کنید. این موقعیت می‌تواند بهترین حالت نگهداری از کدو حلوایی ها باشد.

پس از پخته شدن کامل کدو ها، آن ها را در یک اتاق خنک و خشک در 50 تا 55 درجه فارنهایت به مدت 2 تا 3 ماه انبار کنید. اگر به خوبی از آن ها مراقبت کنید تا ۶ سال می‌توانند سالم باقی بمانند.

منبع: کاشت و پرورش کدو تنبل | یاد بگیرید که کدو تنبل چگونه رشد می کند

دسته بندی محصولات آموزش تخمه کدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.