ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خواص شیره انگور – 11 فایده معجزه آسای شیره انگور و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری ها

Home  /   خواص شیره انگور – 11 فایده معجزه آسای شیره انگور و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری ها
خواص شیره انگور

شیره انگور

شیره انگور نوعی شیره مقوی و قدیمی است که در صبحانه مصرف می شود و علاوه بر مصرف غذایی، مصارف دارویی و زیبایی نیز دارد.. این محصول از دانه های تازه انگور به دست می آید و به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم مورد استفاده قرار می گیرد. شیره انگور قبل از به وجود آمدن شکر، در خاورمیانه و کشور های مدیترانه استفاده می شد.

شیره انگور در یونان با نام «پتیمزی» شناخته می شود و در ترکیه به آن پکمز می گویند. خواص شیره انگور بسیار زیاد است و تاثیرات مثبت فراوانی برای حفظ سلامتی بدن به همراه دارد.

برای خرید شیره انگور خالص ملایر می توانید به بخش فروش شیره انگور هتمت مراجعه فرمایید.

ارزش غذایی شیره انگور

یک قاشق چای خوری شکر تصفیه شده 20 کالری دارد. از طرفی یک قاشق چای خوری شیره انگور ۱۹ کالری دارد. با وجود اینکه شیره انگور فقط یک کالری کمتر از شکر تصفیه شده است، هنوز هم توسط بسیاری از متخصصین ترجیح داده می شود و این به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیره انگور می باشد.

علاوه بر این، وجود کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی در شیره انگور، ارزش غذایی بالایی به آن بخشیده است.

خواص شیره انگور

از جمله خواص شیره انگور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-استحکام استخوان ها و دندان ها

یکی از مواد معدنی موجود در ملاس انگور کلسیم است. کلسیم نقش مهمی در حفظ استحکام استخوان ها دارد. به عبارت دیگر، شیره انگور جایگزین سالم تری برای شکر تصفیه شده است که می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

2-حفظ سلامت روده

ملاس انگور یکی از نمونه های ملین 100% طبیعی است که برای عملکرد درست روده ها بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد، خوردن غذا های غنی از فیبر و داشتن یک سبک زندگی فعال نیز می تواند به بهبود عملکرد روده ها کمک کند.

3-کاهش فشار خون

افزایش فشار خون هر از گاهی طبیعی است. در شیره انگور پتاسیم وجود دارد که این ماده معدنی از دو طریق به کاهش فشار خون کمک می کند: پتاسیم، سدیم اضافی را از بدن دفع می کند و همچنین دیواره رگ های خونی را گشاد می کند.

4-کاهش خطرات کم خونی ناشی از فقر آهن

حتی قبل از اختراع شکر تصفیه شده، شیره انگور نه تنها به عنوان یک شیرین کننده، بلکه به عنوان یک درمان خانگی برای کم خونی، به ویژه کم خونی ناشی از فقر آهن، مورد استفاده قرار می گرفت. کم خونی ناشی از فقر آهن یک اختلال خونی است که در آن گلبول های قرمز (RBC) کافی در اطراف وجود ندارد. این به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی است.

آهن نقش مهمی در تولید RBC دارد. گلبول ‌های قرمز اجزای خونی هستند که وظیفه دارند مولکول ‌های اکسیژن را از ریه‌ ها به سلول‌های مختلف بدن حمل کنند. زنانی که دوره قاعدگی خود را می گذرانند و باردار هستند بیشتر در معرض خطر کم خونی فقر آهن هستند. از آنجایی که شیره انگور سرشار از آهن است، مصرف آن برای پیشگیری و حتی رفع کم خونی فقر توصیه می شود.

5-کاهش اضطراب و افسردگی

یکی از خواص شیره انگور کاهش احساس اضطراب یا افسردگی است و به بهبود خلق و خو کمک می کند. این امر به دلیل منیزیم موجود در شیره انگور است که از دو جهت برای ذهن مفید است: می تواند با کاهش تنش عضلانی ناشی از استرس و اضطراب، به آرامش سیستم عصبی کمک کند و در افزایش ترشح سروتونین در مغز موثر است. سروتونین که یک هورمون شادی بخش است با افزایش احساس شادی و خوشبختی به تثبیت خلق و خو کمک می کند.

نکته: اگر اضطراب یا افسردگی فرد را از داشتن یک زندگی عادی و پربار باز می دارد، فوراً به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک یا درمانگر مراجعه نماید.

6-کاهش PMS و علائم یائسگی

زنان بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و کم خونی فقر آهن هستند که با شیره انگور می توان از هر دوی این موارد پیشگیری کرد. شیره انگور به دلیل داشتن منیزیم می تواند به کاهش علائم جسمی نامطلوب PMS مانند گرفتگی عضلات و سردرد کمک کند.

همچنین در بهبود علائم روانی PMS، مانند نوسانات خلقی، موثر است. عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی می تواند باعث استرس اکسیداتیو در بدن شود و آنتی اکسیدان ها می توانند به حداقل رساندن آن کمک کنند. شیره انگور حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

7-کاهش التهاب مفاصل

یکی از خواص شیره انگور، کاهش التهاب است که آنتی اکسیدان های موجود درشیره انگور التهاب را از بین می برد.

8-کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در شیره انگور در پیشگیری و مبارزه با انواع خاصی از سرطان موثر است. رسوراترول با جلوگیری از تقسیم، تکثیر و گسترش سلول های سرطانی کمک می کند. بسیاری از مطالعات می گویند که این آنتی اکسیدان قوی ممکن است اثرات درمانی شیمی درمانی و پرتودرمانی را نیز افزایش دهد. در برخی موارد، رسوراترول ممکن است به مقابله با عوارض جانبی ناخواسته درمان سرطان کمک کند.

9-تاخیر علائم پیری در پوست

یکی از خواص شیره انگور حفظ سلامت پوست و مو است. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی موجود در انگور، برای خنثی کردن رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های سالم پوست آسیب برسانند و روند پیری پوست را تسریع کنند، استفاده از شیره انگور توصیه می شود. علاوه بر این از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب و اثرات منفی الکل و سیگار محافظت می نماید.

10-افزایش میل جنسی

شیره انگور برای سلامت جنسی مفید است و به تولید سالم هورمون های جنسی کمک می کند. میل جنسی را افزایش می دهد و در نتیجه از سلامت جنسی محافظت می کند.

11-تقویت سیستم ایمنی بدن

از خواص شیره انگور این است که می تواند با افزایش تشکیل گلبول های قرمز خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به لطف مواد معدنی و ویتامین ها باعث رشد سالم شود.

چگونه باید شیره انگور مصرف کرد؟

شیره انگور را می توان به روش های مختلف مصرف کرد:

اگر برای کم خونی استفاده شود، می توان هر روز صبح یک یا دو قاشق غذا خوری با معده خالی مصرف کرد. این باعث افزایش تولید آهن می شود و از کم خونی جلوگیری می کند.

گنجاندن در وعده صبحانه به عنوان رژیم غذایی یکی از معمول ترین روش های مصرف است. بدین شکل به جای مصرف قند، از شیره انگور برای تامین کلسیم و کربوهیدرات بدن استفاده می شود که هم مصرف قند کاهش می یابد و هم کلسیم در اختیار بدن قرار می گیرد.

مضرات احتمالی شیره انگور

در کنار کلیه خواص شیره انگور، مصرف زیاد و بیش از اندازه آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. عوارض جانبی مصرف زیاد آن سوء هاضمه، نفخ یا اسهال است.

برای درست کردن شیره انگور خانگی و کیک شیره انگور می توانید به مقاله معرفی 2 مرحله در تهیه شیره انگور خانگی – دستور پخت کیک شیره انگور مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

شیره انگور یکی از قدیمی ترین مواد قندی جهان است که اولین بار توسط مردم خاورمیانه استفاده شد. این ماده مغذی دارای ارزش غذایی بالایی است و علاوه بر مصرف غذایی، دارای مصارف درمانی و زیبایی نیز می باشد. از جمله خواص شیره انگور می توان به استحکام استخوان ها، تقویت مغز، بهبود قوای جنسی، کاهش فشار خون و … اشاره کرد. آیا شما از شیره انگور استفاده می کنید؟

منابع:
مقاله خواص شیره انگور
مقاله شیره انگور، خواص، مصرف، ارزش غذایی و خطرات احتمالی

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش شیره انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.