ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خرید چای گیلان – 5 نوع چای گیلان را بشناسیم

Home  /   خرید چای گیلان – 5 نوع چای گیلان را بشناسیم
خرید چای گیلان

خرید چای گیلان

تمام انواع چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. می توان گفت تفاوت بین انواع چای در درجه اول به دلیل نحوه پردازش آنها پس از چیدن برگ ها بستگی دارد. چای حاوی مقدار زیادی کافئین است. بزرگترین فاکتورهای تعیین کننده میزان کافئین در فنجان این است که چه مقدار برگ چای را دم کرده و چه مدت آن را دم می کنیم.

برای خرید چای گیلان می توانید به بخش فروش چای و دمنوش هتمت مراجعه فرمایید.

تفاوت بین چای و دمنوش های گیاهی

نوشیدنی هایی که ما آن را چای گیاهی یا دمنوش های گیاهی می نامیم، از گیاه کاملیا سیننسیس نیستند. بنابراین، آنها به معنای تکنیکی چای نیستند. چای های اکثریت قریب به اتفاق آنها فاقد کافئین هستند. این دمنوش ها عبارتند از بابونه، رویبوس، زنجبیل، هیبیسکوس، تیسان های میوه و سایر نوشیدنی های غیر کاملیا سیننسیس که شبیه به چای خیسانده می شوند.

انواع چای گیلان

در گیلان نمونه های مختلفی از چای به عمل می آید که تمام آنها از گونه گیاهی کاملیا سایننسیس است. علت پدید آمدن تفاوت در میان انواع چای تفاوت در شرایط رشد، اقلیم، کشت و برداشت و .. است. چای با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰ گونه متنوع، پس از آب دومین نوشیدنی محبوب دنیا به شمار می آید. لازم است قبل از خرید چای گیلان نمونه های مختلف آن را بشناسیم. در ادامه به معرفی انواع چای گیلان می پردازیم:

چای سفید:

این چای نسبت به سایر انواع چای روشن ترین رنگ، بهترین طعم و بیشترین اثر آنتی اکسیدانی را دارد. در فراوری چای سفید کمترین میزان تیمار و پردازش انجام می شود و می توان گفت مهم ترین فراوری انجام شده روی آن فرایند خشک کردن است. بهترین نوع چای سفید طعم شیرینی داشته و پرزدار است.

چای سفید (مانند چای سبز) نیز معمولاً به دلیل داشتن کافئین کمتر نسبت به سایر انواع چای شناخته می شود. اما این درست نیست. مانند هر چای دیگری، مقدار کافئین در فنجان، در درجه اول به میزان گرمی و مدت زمان دم کردن آن بستگی دارد.

چای سبز:

این نوع پس از چیدن طی مدت زمان کوتاهی تحت حرارت بالا خشک می شود. از نظر عطر، طعم و قیمت دامنه وسیعی دارد. ویژگی های چای سبز عطر و طعم ملایم است، اما این ویژگی ها در انواع مختلف قلم، سرگل و شکسته آن متفاوت است. چای سبز کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد.

چای معطر:

چای ها می توانند با انواع گل های معطر مانند یاسمن و رز، مرکباتی از قبیل ترنج عطردار شوند.

چای سیاه:

این نوع چای در طول مراحل تولید به طور کامل اکسید می شود، به همین دلیل معطر ترین نوع چای بوده و غلیظ ترین مزه را در میان انواع چای گیاهی دارد. تنوع بسیار بالایی دارند و حتی انواعی از آنها که تحت فراوری و دستکاری زیادی قرار می گیرند می توانند مزه ای مایل به شکلات یا کارامل داشته باشند.

انواع چای سیاه

انواع مختلفی از چای سیاه در دنیا پرورش می یابد که هرکدام طعم، عطر و رنگ خاص خود را دارند. این ویژگی ها به اقلیم، خاک و ارتفاع منطقه رویش گیاه بستگی دارد. امروزه کشورهای چین، هند و سریلانکا بیشترین میزان صادرات چای را دارند. معمولاً از چای سیاه به عنوان چای دارای بیشترین کافئین یاد می شود، اما این به دلیل دستورالعمل رایج دم کردن با آب جوشانده شده و برای مدت طولانی تا پنج یا شش دقیقه است. هر چایی که به این شکل درست شود مقدار زیادی کافئین در فنجان ایجاد می کند.

از مزیت های خرید چای گیلان، مرغوبیت و تازگی محصول است. در پرورش چای های عرضه شده در هتمت از هیچگونه سمومی استفاده نشده است.

انواع چای سیاه گیلان

در یک دسته بندی کلی چای های شمال بر اساس زمان تولید به سه نوع بهاره و تابستانه و پاییزه تقسیم می شود. بهتر است قبل از خرید چای گیلان، تفاوت آنها را بدانیم.

1-چای سرگل

این چای شکل پیچ داری دارد، طعم آن کمی تلخ است و از غنچه و برگ های فوقانی گیاه به دست می آید. ویژگی های چای سرگل عبارتند از:

  • دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان و کافئین نسبت به سایر چای ها
  • دارای درجه بالایی از کیفیت و عطر
  • در فصل بهار به عمل می آید
  • هر چه برگ های چای کوچک تر و پیچ خورده تر، نشانگر کیفیت بالاتر

چای سرگل با عناوینی همچون چای وزین، زرین و چای ساچمه ای نیز یاد می شود.

2-چای ممتاز

چای ممتاز به دلیل زود دم کشیدن، مناسب ترین انتخاب برای خرید چای گیلان است به همین دلیل پرمصرف ترین چای ایرانی به شمار می رود. ویژگی های چای ممتاز عبارتند از:

  • دارای برگ های بزرگ و شکسته و مخلوط شده با برگ های ریز و پیچ خورده
  • دارای عطر و تلخی کمتر نسبت به چای سرگل
  • بیشترین میزان چای تولیدی در ایران

3-چای قلم

چای قلم از برگ های پایینی بوته به دست می آید و به دلیل شباهت چای به شاخه، با نام قلم شناخته می شود. ویژگی های چای قلم عبارتند از:

  • دارای طعم و رنگ ملایم
  • اندازه بزرگتری نسبت به انواع دیگر
  • زمان دم کشیدن آن طولانی تر از سایر چای ها

چای قلم به دو نوع قلم درشت و قلم ریز تقسیم می شود که نوع ریز مرغوبیت بیشتری دارد.

4- چای شکسته

چای شکسته را می توان مخلوطی از انواع چای ها دانست. این چای به علت اشکال بی نظمی که دارد با نام شکسته شناخته می شود. ویژگی های چای شکسته عبارتند از:

  • دارای شکلی صاف و کوچکتر از انواع دیگر
  • دم کشیدن سریع
  • دارای عطر و رنگ بیشتر

5- چای باروتی (کله مورچه ای)

این چای به دلیل شباهت به سر مورچه چای باروتی نام گرفته است و به سه نوع تقسیم می شود:

  • باروتی درشت
  • باروتی گرانولی
  • باروتی ضعیف

6-چای میوه ای

انواع چای میوه ای از ترکیب چای با میوه های شیرین و معطر به دست می آید.

برای اطلاع از نحوه دم کردن چای می توانید به مقاله 5 نکته مهم برای دم کردن چای ایرانی مراجعه فرمایید.

خواص چای و نقش آن بر سلامتی

هر فنجان چای محتوی ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلی گرم فلاونوئید است که این میزان در هر دو نوع چای سبز و سیاه یکسان است. فواید چای به ترکیبات فلاونوئیدی نهفته در آن مربوط است. اثر مستقل این ترکیبات در مقابله با مشکلات قلبی و عروقی به اثبات رسیده است. از دیگر فواید چای ممانعت از شکل گیری لخته خون در عروق، کاهش یازده درصدی حملات قلبی است و اثر آنتی اکسیدانی معادل پنج وعده سبزیجات یا دو عدد سیب دارد.

منابع:
مقاله انواع چای

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.