ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خرید برنج دودی ایرانی – آشنایی با برنج دودی

Home  /   خرید برنج دودی ایرانی – آشنایی با برنج دودی
خرید برنج دودی ایرانی – آشنایی با برنج دودی

برنج دودی چیست؟

برنج دودی همان برنج معمولی است که توسط کشاورزان کشت می‌شود، تنها تفاوت آن این است که طی یک فرایند خاص تبدیل به برنج دودی می‌شود. خرید برنج دودی ایرانی و این نوع مواد غذایی مانند ماهی دودی یا گوشت دودی از آن دسته مواد غذایی هستند که مردم گاها برای تنوع به سراغشان می روند. اما در گذشته دودی کردن مواد غذایی برای هدف دیگری کاربرد داشت.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

چرا برنج را دودی می کنند؟

امروزه تنها برای تنوع در ذائقه و طعم برنج، برنج‌های دودی تولید می‌شوند. حتی در مراسم خاص برای خوش طعم شدن برنج از چوب برای سوزاندن و حرارت دادن به برنج و طبخ آن استفاده می کنند. به همین دلیل خرید برنج دودی خیلی هم دور از چشم نیست.

در واقع پخت غذا با چوب باعث می شود مقداری از دود وارد غذا شود و عطر و طعم خاصی به غذا دهد. و همین موضوع دلیل بر خرید برنج دودی ایرانی شده است.

در حالی که در قدیم دودی کردن یکی از روش های نگهداری بوده است. در واقع دود باعث می‌شود میکروارگانیسم ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند. در واقع ترکیبات موجود در دود مانع از رشد میکروب‌ها شده و عمر نگهداری آنها را افزایش می‌دهند.

دودی کردن در اکثر مواقع توام با خشک کردن است مانند ماهی دودی، گوشت دودی و حتی برگه های زردآلو و…

برنج دودی چگونه تهیه می‌شود ؟

در عصر حاضر عملیات خشک‌‌کردن در کارخانه‌های شالی‌کوبی با دستگاه مخصوص اُوِن یا خشک‌‌کن به انجام می‌رسد. به منظور نگهداری طولانی نیز از قرص برنج یا روش های دیگر استفاده می‌کنند.
امروزه دودی کردن برنج بیشتر با هدف ایجاد تغییر در طعم و بوی برنج و از روی تفنن و تنوع در طعم و ذائقه این کار را انجام می‌دهند.

در گذشته این عملیات با سوزاندن چوب و تولید دود صورت می‌گرفته. به این گونه که، معمولا با کمک خرده های چوب درختان در اتاقک هایی دود ایجاد می‌کردند و این دود به سمت برنج ها هدایت شده تا طعم دودی بگیرند به این صورت که کیسه های برنج را از جایی آویزان می‌کردند و خرده های چوب را آتش می‌زدند به حدی که فقط دود کند و آتش نگیرد.

دود حاصل شده عطر و طعم خاصی به برنج منتقل می‌کند که البته ممکن است برای تعدادی از افراد خوشایند نباشد. اما طرفداران خاص خودش را نیز دارد. به طور کلی در مصرف این برنج می بایست طبع آن را شناخت تا با بهترین مصلح آن را سرو کرد. در ادامه طبع این برنج را نیز موردبررسی قرار داده ایم.

خواص برنج دودی

همان گونه که گفته شد خرید مواد غذایی دودی، نظیر خرید برنج دودی و ماهی دودی از خوراکی هایی هستند که امروزه مردم از سر تفنن، بعضی از مواقع از آن ها استفاده می‌کنند. اما این دودی بودن مزیت هایی نیز دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • برنج دودی به دلیل طعم و بوی مطبوعی که دارد باعث افزایش تنوع غذایی شده و اشتها را زیاد کرده و در نهایت افراد را به خوردن بیشتر این ماده غذایی ترغیب می کند. در نتیجه مصرف این برنج را به آن دسته ازافرادی اشتهای کمی دارند و افرادی که از طعم های جدید استقبال می کنند پیشنهاد می کنیم.
  • برنج دودی دارای مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن بوده و مصرف آن همراه با میوه ها و سبزیجات توصیه می شود.
  • برنج دودی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد کربوهیدرات ،انرژی مورد نیاز بدن را تامین و بعنوان یک سوخت عمل کرده و در زمان انتظار انرژی مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز را فراهم می نماید.
  • از آنجا که برنج دودی منبع عالی از ویتامین ها بوده و دارای ویتامین D، تیامین و ریبوفلاوین و همچنین به میزان زیادی مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم و فیبر دارد، مصرف آن باعث استحکام استخوان ها می شود.
  • مصرف به میزان کافی از برنج دودی برای تنظیم فشار خون می تواند مفید باشد زیرا در برنج دودی سدیم اندکی وجود دارد.
  • برنج دودی به خاطر دارا بودن میزان زیادی آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می کند.
  • خوردن برنج دودی قند خون را تنظیم می کند چون محتوای گلیسمی آن کم است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله خرید برنج مرغوب – 7 فاکتور مهم هنگام خرید برنج مراجعه فرمایید.

مضرات برنج دودی

فراموش نکنید ترکیبات سرطان زا فقط در برنج یا محصولات دودی وجود ندارند. در زندگی امروزی در آب و هوایی که می نوشیم و استشمام می کنیم، در سایر غذاهایی که می خوریم و حتی در ظروفی که در آنها غذا طبخ می کنیم نیز گفته می شود ترکیبات سرطان زا به وفور یافت می شوند. طبیعتا نمیتوان ننوشید و تنفس نکرد و به خود سخت گرفت.

بنابراین همان گونه که گفتیم مصرف زیاد میوه و سبزی به خنثی شدن این ترکیبات مضر بسیار کمک می کند و همچنین نکنهی مهم این که پیشنهاد میشود برنج دودی را از تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر تهیه کنید.

طرز پخت برنج دودی

برنج را به تعداد نفرات پیمانه زده، چند بار بشویید تا گردوخاک برنج پاک و شسته‌شود. بهتر است دو الی سه ساعت خیس شود. اگر مایلید برنج کته دم کنید، برنج، نمک و آب را در قابلمه بریزید؛ شعله را زیاد کنید و اجازه دهید آب آن کشیده‌ شود. در این بین بهتر است یک بار برنج را هم بزنید. به محض اینکه آب اضافه‌ جذب برنج شد، شعله را کم ‌کرده و در صورت تمایل می‌توانید از کمی ‌کره یا روغن استفاده کنید.

استفاده از دم‌کنی جهت پخت بهتر الزامی ‌است. دم‌کنی باعث جلوگیری از شفته‌شدن برنج می‌شود. لازم به ذکر است آموزش گفته شده مربوط به طرز تهیه برنج کته میباشد

اگر هم به دلیل ذائقه تان طرفدار برنج آبکش شده هستید و دوست دارید طرز پخت برنج آبکش را به کار برید، ابتدا باید آب بیشتر، برنج و نمک را در قابلمه روی گاز بگذارید.

مواد حدود ده دقیقه باید بجوشد تا برنج مغزپخت‌شده داشته باشیم. زمانی که در حین قل‌زدن در سطح برنج کف‌هایی مشاهده کردید، برنج را در آبکش بریزید و در قابلمه دم کنید. این برنج به 30 الی 40 دقیقه زمان برای دم‌کشیدن نیاز دارد.

چگونه بوی برنج دودی را از بین ببریم؟

طبیعتاً کسانی اقدام به خرید برنج دودی میکنند که از طرفداران عطر و طعم برنج دودی هستند و لازم نیست که بوی آن را از بین ببرند.

حال شاید شما از آن دسته افرادی باشید که هم از طرفداران برنج دودی هستید هم برنجی که تهیه کرده‌اید بیش از حد انتظار بوی دود می دهد.

باید گفت از آنجا که فرایند دودی شدن برنج یا گرفتن بوی دود برنج طوری انجام می‌شود که بوی دود وارد بطن وترکیبات اصلی برنج می‌شود، نمی‌توان درصد زیادی از بوی برنج را با روش خاصی کاملا از بین برد. اما دیده شده که درصد کمی از این بو را کاهش داده اند.

آیا نحوه نگهداری برنج دودی متفاوت است؟

خیر، تفاوتی ندارد. مانند برنج معمولی جای برنج دودی هم باید خشک و خنک باشد تا زمان ماندگاری آن افزایش یابد. برنج محصولی است که رطوبت پایینی دارد و دیر خراب می‌شود و در محیط خشک و خنک تا یک سال به خوبی باقی می‌ماند.

در ضمن برنج کهنه از نظر کیفیت پخت بهتر از برنج نو است به طوری که برنج نو 2 برابر ری می کند در صورتی که برنج کهنه 4 برابر خاصیت ری کردن دارد. البته برخلاف برنج معمولی که توصیه می‌شود بیشتر به صورت کته مصرف شود در رابطه با برنج دودی توصیه می‌شود به صورت آبکش طبخ شود تا ترکیبات مضر احتمالی از طریق آب خارج شود. گرچه در این حالت کمی از طعم و مزه برنج کاسته می شود ولی خیلی نیست و آبکش آن بهتر است.

منبع:
خرید برنج دودی و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید

دسته بندی محصولات آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.