ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

تهیه سوهان بادام زمینی به روش گیلانی

Home  /   تهیه سوهان بادام زمینی به روش گیلانی
تهیه سوهان بادام زمینی

سوهان بادام زمینی

سوهان بادام زمینی یا بادام سوخته که نوعی اسنیکرز ایرانی است، با خواصی همچون تقویت، رشد و پر پشت شدن ابرو می‌اندازد. اما فواید سوهان بادام زمینی فقط به این ویژگی‌ ها ختم نخواهد شد. این دسر لذیذ وخوشمزه دارای ارزش غذایی بالا و خواص بیشماری است که در حفظ سلامت کلی بدن موثر است. در این مقاله به آموزش روش تهیه سوهان بادام زمینی، خواص و ارزش غذایی این دسر خوشمزه می پردازیم.

برای خرید سوهان بادام زمینی آستانه می توانید به بخش مواد غذایی هتمت مراجعه فرمایید.

تاریخچه سوهان بادام زمینی

سوهان بادام زمینی از شیرینی‌ های محلی گیلان است که برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز استفاده می شود. با توجه به عادات غذایی ایرانی‌‌ ها، در حین سرو نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه و یا دمنوش‌ های مختلف، استفاده از شیرینی‌ جات بسیار مرسوم است و چه چیزی بهتر از سوهان بادام زمینی گیلانی!

روش تهیه سوهان‌ بادام زمینی نسبت به بادام سوخته، متفاوت و بیشتر شبیه پولکی می باشد و مواد تشکیل‌ دهنده و طعم آن با بادام سوخته متفاوت است. برای اینکه آن را در کنار چای گیلان و به عنوان عصرانه یا میان‌ وعده میل کنید، همیشه گزینه‌ی بسیار مناسبی است. برای تهیه‌ ی این دسر نیاز به زمان کمی دارید و در عوض یک دسر سالم و مقوی خواهید داشت.

خواص سوهان بادام زمینی و تاثیر آن بر سلامتی

طبع سوهان بادام زمینی گرم شمرده شده است، ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، پروتئین، انواع ویتامین ها و منبع بسیار خوبی از مواد غذایی و آنتی اکسیدان های مهم است.

از جمله فواید سوهان بادام زمینی تقویت معده، تقویت قوای جنسی و تولید اسپرم، آرامش بخش و خواب آور، جلوگیری از روند پیری، موثر در رویش مجدد مو ها، شفافیت پوست، رفع یبوست، کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون، افزایش فعالیت مغز، بهبود عملکرد قلب، کمک به هضم بهتر غذا و پیشگیری از سرطان می باشد. این سوهان کاملا ارگانیک و بدون هیچگونه مواد نگهدارنده تولید می شود.

طرز تهیه سوهان بادام زمینی گیلانی

  • دارچین : 1 و 1/2 قاشق مربا خوری
  • بادام زمینی : 1 و 1/4 پیمانه
  • شکر : 1 پیمانه
  • شربت ذرت : 1/2 پیمانه
  • آب : 1/4 پیمانه
  • کره گیاهی : 1 قاشق غذا خوری
  • وانیل : 1 قاشق مربا خوری

روش تهیه سوهان بادام زمینی:

  1. برای تهیه سوهان بادام زمینی، لازم است ابتدا در یک ظرف کوچک 1 قاشق مربا خوری جوش شیرین و 1 و 1/2 قاشق مربا خوری دارچین را با هم مخلوط کنید.
  2. در یک قابلمه کوچک 1 پیمانه شکر، 1/2 پیمانه شربت ذرت، 1/4 پیمانه آب و 1 قاشق غذا خوری کره گیاهی را ریخته و بر روی شعله متوسط گاز قرار بدید. با یک قاشق چوبی مواد را هم زده و صبر کنید تا مایه به عمل و جوش بیاید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس بادام زمینی ها را اضافه کنید.
  3. قابلمه را بر روی شعله متوسط بذارید تا دوباره به جوش بیاید. به کمک یک دماسنج دمای مواد را اندازه بگیرید تا زمانی که به 150 درجه سانتی گراد برسد یا اگر دماسنج در دسترس نداشتید می توانید کمی از سوهان را در یک لیوان حاوی آب سرد بریزید. اگر سوهان بادام زمینی سریع سفت و شکننده شد، حالت کشسان نداشت و خم نشد، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  4. وقتی مواد را از روی حرارت برداشتید سریعا مخلوط دارچین و جوش شیرین و همچنین 1 قاشق مربا خوری وانیل را اضافه کنید. در بیشتر دستور های پخت محلی، وانیل استفاده نشده و از پودر دارچین، هل یا زنجبیل استفاده می‌ شود.
  5. سپس مخلوط را خوب هم زده و مواد را بر روی سینی بریزید، برای اینکه ضخامت سوهان کم شود با چپ و راست کردن سینی یا استفاده از لیسک، مواد را در سینی پهن کنید.
  6. سینی را تا خنک و سفت شدن سوهان در دمای اتاق گذاشته و بعد از اینکه کاملا خنک شد، سوهان بادام زمینی را به اندازه های دلخواه تان برش بزنید و همراه یک نوشیدنی گرم مانند چای گیلانی نوش جان کنید.

برای آگاهی از روش تهیه رشته و خشکار می توانید به مقاله رشته‌ خشکار ؛ شیرینی محلی با قدمت ۳۰۰ ساله مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

رشته خشکار نوعی شیرینی و دسر بسیار خوشمزه و مقوی با قدمت 300 ساله است که در استان گیلان برای سفره افطار در ماه رمضان تهیه می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه از ترکیب آب و آرد تهیه می شود که در سینی های مسی طبخ می شود. این شیرینی لذیذ در مدل های مختلف با استفاده از انواع آرد تهیه می شود. رشته خشکار که رشته از همان ترکیب آب و آرد که به شکل رشته در آمده است و خشکار دارای مواد میانی تهیه شده از گردو همچنین دارچین می باشد. این شیرینی یک میان وعده مقوی با خواص فراوان است که می توانید به همراه انواع نوشیدنی میل کنید.

منابع:

مقاله طرز تهیه رشته خشکار با آرد برنج و گندم و نکات مهم

دسته بندی محصولات آموزش سوهان بادام زمینی, دستور پخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.