ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

تفاوت بین انواع روغن زیتون – 3 نوع روغن زیتون را بشناسیم!

Home  /   تفاوت بین انواع روغن زیتون – 3 نوع روغن زیتون را بشناسیم!
تفاوت بین انواع روغن زیتون

آیا انواع زیتون با یکدیگر متفاوتند؟

در دسته روغن های زیتون مجموعه ی گزینه ها، از روغن زیتون فرابکر گرفته تا خالص و حتی سبک وجود دارد. حال سوال اصلی این است که تفاوت بین انواع روغن زیتون چگونه است؟ آیا واقعا تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی، روغن زیتون از میوه درختان زیتون به دست می آید. اما انواع مختلفی از روغن زیتون وجود دارد که نه بر اساس نوع زیتونی که استفاده می شود، بلکه به دلیل فرآیند استخراج روغن، همچنین با افزودنی ها و سطح اسید اولئیک آزاد روغن، با یکدیگر متفاوتند.

برای خرید روغن زیتون فرابکر می توانید به بخش فروش روغن هتمت مراجعه فرمایید.

عوامل موثر بر طعم روغن زیتون

عوامل زیادی بر طعم روغن زیتون تأثیر گذارند که موجب تفاوت بین انواع روغن زیتون می گردد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع زیتون استفاده شده
  • موقعیت و شرایط خاک محل پرورش زیتون
  • عوامل محیطی و آب و هوا در طول فصل رشد
  • رسیده بودن زیتون
  • زمان برداشت
  • روش برداشت
  • فاصله زمانی بین برداشت و پرس
  • تکنیک پرس
  • روش های بسته بندی و نگهداری

روغن زیتون بر اساس روش تولید، میزان اسیدیته و طعم درجه بندی می شود. شورای بین المللی روغن زیتون (IOOC) استانداردهای کیفیتی را تعیین می کند که اکثر کشورهای تولیدکننده روغن زیتون از آن استفاده می کنند.

رنگ روغن زیتون

تفاوت بین انواع روغن زیتون در رنگ آنها نیز تاثیر دارد. روغن‌ های زیتون سبز از زیتون‌ های نارس به دست می‌آیند که طعمی تلخ و تند به آن می‌دهند. روغن‌ های با رنگ زمرد دارای طعم‌ های میوه ‌ای و تند هستند که برای انواع غذا استفاده می ‌شوند. این روغن ها با غذاهایی با طعم خنثی عالی هستند که به طعم های تند آنها اجازه درخشش می دهد. می‌توانید روغن‌های زیتون سبز را با غذاهایی با طعم قوی همراه کنید تا طعم تند روغن ‌ها را تکمیل کنند.

روغن زیتون های با رنگ طلایی، از زیتون های رسیده تهیه می شوند. زیتون با رسیده تر شدن، از سبز به بنفش مایل به آبی و نهایتا سیاه تبدیل می شود. روغن های تهیه شده از زیتون های رسیده طعم ملایم تر، نرم تر و تا حدودی کره ای بدون تلخی دارند. این روغن ها برای غذاهایی با طعم های لطیف مناسب هستند زیرا طعم ملایم روغن زیتون رسیده، غذا های با طعم ملایم را تحت الشعاع قرار نمی دهد.

روغن زیتون ها چگونه درجه بندی می شوند؟

روغن زیتون فرابکر رنگ تیره تری دارد، در حالی که روغن زیتون معمولی دارای رنگ روشن تری می باشد. این تفاوت رنگ می تواند از برندی به برند دیگر متفاوت باشد. روغن زیتون می تواند از نظر طعم و کیفیت به شدت متفاوت باشد و رنگ تنها یک عامل است و نه وجه تمایز.

در تفاوت بین انواع روغن زیتون، روغن زیتون بر اساس سطح اسیدیته یا اسید اولئیک آزاد درجه بندی می شود. مقدار اسید اولئیک آزاد در روغن زیتون نشان دهنده میزان تجزیه چربی به اسید های چرب است.

روغن زیتون تصفیه شده در مقابل روغن زیتون تصفیه نشده

روغن زیتون نیز به دو دسته مجزا تقسیم می شود: تصفیه شده و تصفیه نشده. در حالی که روغن های تصفیه نشده خالص هستند، روغن های تصفیه شده برای از بین بردن عیوب روغن و فروش بیشتر آن، فراوری می شود.

در تفاوت بین انواع روغن زیتون، روغن ‌های تصفیه ‌شده عطر، طعم یا رنگ کمی دارند یا اصلاً ندارند (آنچه دارند از طریق مخلوط کردن چند درصد از یک روغن فوق بکر به آنجا می‌رسد). آنها همچنین هیچ تلخی ندارند. برخلاف روغن زیتون فرابکر تصفیه نشده، روغن‌ های تصفیه‌ شده فاقد آنتی ‌اکسیدان ‌های مهم و ضد التهاب‌هایی هستند که روغن فوق بکر را بسیار خاص می‌کند.

برای مطالعه بیشتر برای آگاهی از تاثیر زیتون و روغن زیتون بر چاقی یا لاغری می توانید به مقاله آیا زیتون چاق کننده است؟ کالری 100 گرم زیتون چقدر است؟ مراجعه فرمایید.

انواع روغن زیتون

تفاوت بین انواع روغن زیتون فاکتور های مختلفی دارد که در سه نوع روغن زیتون فرابکر، بکر و معمولی یا خالص به بررسی ـنها می پردازیم:

1-روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر یک روغن تصفیه نشده و با کیفیت ترین روغن زیتونی است که می توان خریداری کرد. استانداردهای بسیار خاصی وجود دارد که روغن برای دریافت برچسب «فرا بکر» باید رعایت کند. به دلیل روشی که روغن زیتون فوق بکر ساخته می شود، طعم واقعی زیتون را حفظ می کند و سطح اسید اولئیک کمتری نسبت به سایر انواع روغن زیتون دارد. همچنین حاوی مقدار بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی موجود در زیتون است.

روغن زیتون فوق بکر یک روغن تصفیه نشده در نظر گرفته می شود زیرا با مواد شیمیایی فراوری نمی شود یا با دما تغییر نمی کند. چیزی که آن را متمایز می کند سطح پایین اسید اولئیک و عدم وجود نقص حسی است. این روغن حاوی بیش از 1٪ اسید اولئیک نیست و به طور معمول دارای رنگ سبز طلایی، با طعم متمایز است.

2-روغن زیتون بکر

طبق استاندارد های شورای بین المللی زیتون، دومین روغن زیتون با کیفیت، روغن زیتون بکر است. این روغن با استفاده از فرآیندی مشابه روغن زیتون فرابکر ساخته می شود و همچنین یک روغن تصفیه نشده است، به این معنی که از مواد شیمیایی یا حرارت، برای استخراج روغن از میوه استفاده نمی شود. روغن زیتون بکر همچنین خلوص و طعم زیتون را حفظ می کند، اگرچه استانداردهای تولید آنقدرها سفت و سخت نیست.

طبق استاندارد های شورای بین المللی زیتون، روغن زیتون بکر دارای سطح کمی بالاتر اسید اولئیک است. همچنین نسبت به روغن زیتون فرابکر طعم کمی کمتر دارد.

3-روغن زیتون معمولی

این روغن معمولاً ترکیبی از روغن زیتون بکر و روغن زیتون تصفیه شده است (در فرآیند استخراج روغن و از بین بردن عیوب میوه از حرارت و/یا مواد شیمیایی استفاده می شود). روغن زیتون خالص یا معمولی، روغنی با کیفیت پایین تر از روغن زیتون فرابکر یا بکر است، با رنگ روشن تر، طعم خنثی تر و اسید اولئیک بین 3-4٪. این نوع روغن زیتون یک روغن همه منظوره برای پخت و پز است.

منابع:
مقاله راهنمای روغن زیتون
مقاله تفاوت بین روغن زیتون معمولی با روغن زیتون فرابکر چیست؟

دسته بندی محصولات آموزش روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.