ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

بررسی 7 تاثیر چای سبز بر لاغری – عملکرد چای سبز بر لاغری و چربی سوزی چگونه است؟

Home  /   بررسی 7 تاثیر چای سبز بر لاغری – عملکرد چای سبز بر لاغری و چربی سوزی چگونه است؟
تاثیر چای سبز بر لاغری

چای سبز

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی زمین است و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که ممکن است برای سلامتی مفید باشد. برخی افراد حتی ادعا می کنند که تاثیر چای سبز بر لاغری بسیار زیاد است چرا که می تواند چربی سوزی را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کند. در این مقاله به بررسی عملکرد چای سبز بر کاهش وزن می پردازیم.

برای خرید چای سبز قلم بهاره می توانید به بخش فروش چای و دمنوش هتمت مراجعه فرمایید.

تاثیر چای سبز بر لاغری و چربی سوزی چگونه است؟

1-حاوی کافئین

یکی از انواع تاثیر چای سبز بر لاغری به دلیل کافئین است. کافئین یک محرک شناخته شده است که در مطالعات متعدد به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند. یک فنجان چای سبز کافئین بسیار کمتری (24 تا 40 میلی گرم) نسبت به یک فنجان قهوه (100 تا 200 میلی گرم) دارد، اما همچنان حاوی مقدار کافی برای داشتن اثر ملایم است.

2-حاوی آنتی اکسیدان

چای سبز با محتوای آنتی اکسیدانی خود بسیار قابل توجه است. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای سبز میزان آنتی اکسیدان ها را در جریان خون افزایش می دهد. قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز کاتچین است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) ماده ای است که می تواند متابولیسم را افزایش دهد.

3-تجزیه چربی از سلول های چربی

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی نشان می ‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌ توانند با تقویت اثرات برخی از هورمون‌ های چربی سوز، مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این فرآیند کمک کنند. آنتی اکسیدان اصلی چای، EGCG، می تواند به مهار آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کند، کمک نماید. هنگامی که این آنزیم مهار می شود، مقدار نوراپی نفرین افزایش می یابد و باعث تجزیه چربی می شود.

در واقع، کافئین و EGCG که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند، ممکن است اثر هم افزایی داشته باشند و در نهایت، سلول های چربی، چربی بیشتری را تجزیه می کند، که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول هایی مانند سلول های ماهیچه ای در جریان خون آزاد می شود.

4-افزایش چربی سوزی به خصوص در حین ورزش

اگر به برچسب روی مکمل های تجاری کاهش وزن و چربی سوزی نگاه کنیم، احتمالاً چای سبز را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده می بینیم. این به این دلیل است که عصاره چای سبز به طور مکرر با افزایش چربی سوزی به خصوص در حین ورزش مرتبط است.

در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، 17 درصد بیشتر از مردانی که مکمل مصرف نکردند، چربی سوزی کردند. این مطالعه نشان می دهد که تاثیر چای سبز بر لاغری حین ورزش زیاد است. کاتچین‌ های چای باعث افزایش چربی سوزی در حین ورزش و استراحت می‌ شوند.

5-افزایش میزان متابولیسم بدن

بدن انسان مدام در حال سوزاندن کالری است. حتی زمانی که می‌خوابیم یا می‌نشینیم، سلول ‌های ما میلیون ‌ها عملکردی را انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند. مصرف عصاره چای سبز یا مکمل ‌های EGCG می ‌تواند باعث شود حتی در حالت استراحت کالری بیشتری بسوزانیم. این افزایش حدود 3 تا 4 درصد است، اگرچه برخی آزمایشات افزایش تا 8 درصد را نشان می‌دهند.

در یک مطالعه بر روی 60 فرد چاق، کسانی که عصاره چای سبز مصرف کردند، 7.3 پوند بیشتر (3.3 کیلوگرم) از دست دادند و 183 کالری بیشتر در روز پس از سه ماه نسبت به افرادی که این عصاره را مصرف نکردند، سوزاندند. با این حال، همه مطالعات نشان نمی دهند که عصاره چای سبز متابولیسم را افزایش می دهد. این تأثیر ممکن است به فرد بستگی داشته باشد.

6-کاهش اشتها

یکی از راه های تاثیر چای سبز بر لاغری، کاهش اشتها است. این از نظر تئوری باعث می شود کالری کمتری بدون هیچ تلاشی مصرف نماییم. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که عصاره چای سبز یا مکمل ‌های EGCG می‌تواند میزان چربی جذب شده از غذا ها را کاهش دهد، اما این مورد در انسان تایید نشده است. به طور کلی، اثر اولیه چای سبز افزایش مصرف کالری است که باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانیم، اما به نظر نمی ‌رسد تاثیر قابل‌ توجهی بر میزان غذایی که در طول روز می‌خوریم، داشته باشد.

7-کاهش چربی های مضر شکم

وقتی صحبت از از دست دادن وزن می شود، تأثیرات چای سبز نسبتاً کم است. دو بررسی از بسیاری از آزمایش ‌های کنترل‌ شده روی مکمل ‌های چای سبز نشان داد که افراد به طور متوسط حدود 1.3 کیلوگرم از دست دادند. البته باید به خاطر داشته باشیم که همه چربی ها یکسان نیستند. چربی زیر پوست ممکن است مقادیر قابل توجهی چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکم نیز می گویند.

مقادیر بالای چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است که هر دو به شدت با چندین بیماری جدی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط هستند. چندین مطالعه بر روی کاتچین های چای سبز نشان می دهد که اگرچه اثرات کاهش وزن کم است، اما درصد قابل توجهی از چربی از دست رفته، چربی احشایی مضر است.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از دیگر فواید چای سبز به مقاله خواص چای سبز – 8 فایده چای سبز بر حفظ سلامتی مراجعه فرمایید.

چه زمانی از روز برای نوشیدن چای سبز مناسب است؟

بهترین زمان مصرف چای سبز

برای بهره مندی از تاثیر چای سبز بر لاغری، مهم است که آن را در زمان مناسب مصرف کنید. مطالعات نشان می دهد که بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز صبح و قبل از جلسات تمرین ورزش است. تعویض فنجان قهوه با چای سبز بهترین راه برای شروع روز است.

چای سبز نیز مانند قهوه، حاوی مقداری کافئین و ال تیانین است که هر دوی آنها با هم می توانند به بهبود خلق و خو و افزایش سطح تمرکز شما کمک کنند. اگر انگیزه فرد چربی سوزی است، نوشیدن چای سبز قبل از جلسه تمرینی بهترین گزینه است. چندین مطالعه نشان می دهد که انجام این کار ممکن است روند چربی سوزی را در طول تمرین افزایش دهد.

بدترین زمان مصرف چای سبز

بدترین زمان نوشیدن چای سبز بعد از غذا و در طول شب است. انواع مختلفی از ترکیبات موجود در چای سبز وجود دارد که می ‌توانند با مواد معدنی موجود در غذا متصل شوند و جذب آنها را در بدن مسدود کنند. آهن، مس و کروم برخی از مواد معدنی هستند که اگر بلافاصله بعد از غذا چای سبز بنوشید، ممکن است جذب بدن نشوند. نوشیدن یک فنجان چای گرم قبل از رفتن به رختخواب ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما اینطور نیست. محتوای کافئین موجود در چای سبز ممکن است خوابیدن را برای فرد دشوار کند و منجر به اضطراب و فشار خون بالا شود.

نتیجه گیری

چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می شود. چای سبز در سال های اخیر، به عنوان یک نوشیدنی سالم نیز محبوبیت پیدا کرده است. این چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می شود و انواع مختلفی دارد. می توان آن را به صورت گرم، سرد یا حتی به صورت پودر میل کرد و به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا و فواید سلامتی آن شناخته شده است. مطالعات تاثیر چای سبز بر لاغری و چربی سوزی را نشان می دهند.

منابع:
مقاله چای سبز چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟
مقاله بهترین و بدترین زمان برای نوشیدن چای سبز

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.