ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

برنج صدری دودی چیست؟ – 6 خاصیت برنج دودی

Home  /   برنج صدری دودی چیست؟ – 6 خاصیت برنج دودی
برنج صدری دودی

تاریخچه برنج صدری

برنج صدری دودی را می توان مرغوب ترین نوع برنج های محلی در شمال کشور دانست. این نوع برنج در استان های گیلان، مازندران، گلستان برداشت می شود و محبوبیت بسیاری دارد. این برنج در زمان ناصرالدین شاه وارد کشور شده است و گفته می شود از هندوستان تهیه شده و به برنج صدراعظمی شهرت یافت. امروزه نام آن از برنج صدر اعظمی به برنج صدری تغییر یافته است.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

انواع برنج صدری

برنج صدری ارقام متعددی مثل برنج صدری هاشمی، صدری علی کاظمی، برنج صدری دودی و … دارد. این نوع برنج در مجموع به سه دسته دم زرد، دم قرمز و دم سیاه تقسیم می شود که امروزه برنج دم زرد و دم قرمز به نسبت دم سیاه کمتر کشت می گردد. برنج صدری از دسته برنج های کم محصول بوده و در حین برداشت نسبت به برنج های هم ردیف خود مانند برنج طارم و برنج هاشمی محصول دهی و بهره وری کمی دارد که این امر یکی از دلایل اصلی در قیمت بالای آن می باشد.

برنج صدری چه ویژگی هایی دارد؟

برنج صدری از مرغوب ترین نوع برنج های ایرانی است. دانه های برنج، باریک و کشیده هستند. اندازه دانه برنج خام حدود 7.5 میلی متر و پس از پخت به 12.5 میلی متر میرسد. این تفاوت، مقدار نشانه قد کشیدن دانه ها پس از پخت است. عطر قوی یکی دیگر از مشخصه های بارز برنج صدری دم سیاه است. رنگ و دانه های برنج سفید مایل به کرم است. به تعبیری رنگ آن سفید با رگه های بسیار نازک کرم روشن است.

برنج دودی چگونه تهیه می شود ؟

دودی کردن برنج بیشتر با هدف ایجاد تغییر در طعم و بوی برنج و از روی تفنن و تنوع در طعم و ذائقه انجام می شود. روش دودی کردن برنج بدین شکل است که، با سوزاندن خرده چوب های بعضی از درختان مخصوص و قرار دادن کیسه های حاوی برنج به صورت آویزان شده در معرض دود و هدایت دود به سمت کیسه های برنج آن ها را دودی می کنند. این امر موجب بو و عطر خاصی در برنج می شود که اصطلاحا آن را برنج دودی می گویند. دود حاصل شده عطر و طعم خاصی به برنج منتقل می کند.

چگونه برنج صدری دودی را بشناسیم؟

تشخیص برنج صدری کار آسانی نیست. در واقع یک مهارت است که باید توسط کارشناسان ارقام برنج انجام شود. زیرا این برنج دارای ارقام دم زرد، دم قرمز و برنج دم سیاه است که روش تشخیص این موراد باید از روی ویژگی های ظاهری شلتوک (لایه سبوس قهوه ای رنگ) انجام شود. اما در کل برای تشخیص برنج صدری با توجه به در نظر نگرفتن دسته های آن، باید از طریق دانه های سفید شده آن و ویژگی های زیر اقدام کرد:

  • برنج صدری دارای طول زیاد و عرض کم است.
  • ظاهر این برنج کشیده به رنگی استخوانی می باشد.
  • طول دانه ی خام برنج صدری بیشتر از ۷ میلی متر می باشد که پس از پختن به بیشتر از ۱۳ میلی متر می رسد.
  • هنگام مالش دانه های این برنج بین دو کف دست چربی آن به راحتی قابل تشخیص است.

برنج صدری چه تفاوتی با برنج هاشمی دارد؟

برنج هاشمی و برنج صدری بسیار مشابه به هم هستند و تفاوت آنها در موارد بسیار جزیی است.

شباهت های برنج صدری و هاشمی

برنج هاشمی و برنج صدری هردو دانه های کشیده و رنگ سفید مایل به کرم دارند. همچنین هر دو رقم پس از پخت ماندگاری بالایی دارند که پس از گذشت یک یا دو روز پس از پختن طعم آن حفظ و همچنین نرمی و تازگی اولیه اش را حفظ می کند.

تفاوت های برنج صدری و هاشمی

  • دانه های برنج صدری از نظر عرض و حجم نسبت به برنج هاشمی کمی لاغر و کشیده تر است و همچنین اندازه دانه های آن کوتاه تر از برنج هاشمی هستند.
  • دانه های برنج هاشمی از زیبایی ظاهری بهتر و یکدست برخودار است در صورتیکه برنج صداری دارای عدم تناسب در اندازه دانه هاست.
  • در هنگام پخت برنج صدری در مقایسه با برنج هاشمی از عطر بیشتر برخوردار است.

ویزگی های برنج صدری

از ویژگی های منحصر برنج صدری به سبک بودن و خوش هضم بودن دانه های پخته شده آن است. این برنج پس از گذشت یک یا دو روز پس از پختن طعم آن حفظ و همچنین نرمی و تازگی اولیه اش را حفظ می کند.

خواص برنج صدری دودی

برنج صدری دودی به دلیل طعم و بوی مطبوع، باعث افزایش تنوع غذایی شده و اشتها را زیاد می کند. از دیگر مزیت ها و خواص دودی بودن برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-تامین انرژی

برنج دودی دارای مواد مغذی و مقادیر زیاد کربوهیدرات است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و انرژی مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز را فراهم می نماید.

2-استحکام استخوان ها

برنج دودی منبع عالی از ویتامین ها بوده از جمله ویتامین D، تیامین و ریبوفلاوین و همچنین به میزان زیادی مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم و فیبر دارد، مصرف آن باعث استحکام استخوان ها می شود.

3-تنظیم فشار خون

مصرف به میزان کافی از برنج دودی برای تنظیم فشار خون می تواند مفید باشد زیرا در برنج دودی سدیم اندکی وجود دارد.

4-تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج دودی به خاطر دارا بودن میزان زیادی آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می کند.

5-تنظیم قند خون

خوردن برنج دودی قند خون را تنظیم می کند چون محتوای گلیسمی آن کم است.
های دیگری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

6-رشد مغز

مصرف برنج صدری دودی انتقال دهنده ی عصبی را فعال کرده و این امر موجب می شود تا مصرف آن در دوران بارداری، منجر به رشد مغز و عملکرد شناختی کودک می شود.

منابع:

مقاله درباره برنج چه می دانید؟

دسته بندی محصولات آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.