ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

گردو در بارداری – 14 فایده خوردن گردو در دوران بارداری

Home  /   گردو در بارداری – 14 فایده خوردن گردو در دوران بارداری
گردو در بارداری

گردو در بارداری

در دوران بارداری رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است. خوردن غذا های سالم و میوه های خشک و آجیل مانند بادام، زردآلو و گردو در این دوران به شدت توصیه می شود. در این مقاله به بررسی نقش گردو در بارداری، توصیه های تغذیه ای و نحوه درست مصرف آن می پردازیم.

برای خرید گردو دوپر اعلا سفید تویسرکان به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

آیا خوردن گردو در بارداری بی خطر است؟

گردو برای مصرف در دوران بارداری بسیار سالم و کاملا بی خطر است. مغز گردو به عملکرد صحیح مغز کمک می کند و علاوه بر این مزایای بالقوه دیگری در دوران بارداری به همراه دارد.

ارزش غذایی گردو

مادرانی که در دوران بارداری آجیل می خورند احتمال کمتری دارد که بچه هایی با آلرژی به آجیل داشته باشند. گردوی خوشمزه و ترد حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که برای مادران باردار مفید است. در ادامه به فواید خوردن گردو در دوران بارداری اشاره شده است.

گردو منبعی غنی از اسید های چرب امگا 3 است که برای رشد فعالیت مغز در نوزاد ضروری است. خوردن گردو در دوران بارداری می تواند رشد مغز کودک را تقویت کند.

گردو حاوی ویتامین E به شکل گاما توکوفرول است. فرم گاما توکوفرول به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی منحصر به فرد آن، فرم بسیار موثر ویتامین E در نظر گرفته می شود. حتی به خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد مضر کمک می کند.

گردو منبعی غنی از ویتامین ها، فیبر، منیزیم، مس و منگنز است. آنها همچنین سرشار از کلسیم، آهن، روی و سلنیوم هستند. این مواد مغذی به مزایای بی شمار گردو می افزایند.

گردو یک منبع عالی از اسید آلفا لینولنیک است. یک اسید چرب ضروری برای رشد کودک.

فواید خوردن گردو در بارداری

  1. گردو سرشار از اسید های چرب امگا 3 و پروتئین است که می تواند به رشد چشم و مغز جنین کمک کند.
  2. گردو حاوی استرول های گیاهی است که می تواند به کنترل سطح کلسترول خون و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک کند.
  3. مصرف گردو در مقادیر متوسط می تواند به حفظ پروفایل چربی بهینه در دوران بارداری کمک کند.
  4. روغن گردو در حفظ عملکرد سلول های اندوتلیال که رگ های خونی را در سراسر بدن می پوشانند، مفید است. این سلول ها نقش مهمی در انعطاف پذیری رگ های خونی دارند. از این رو با مصرف منظم گردو می توان التهاب رگ های خونی را کنترل کرد.
  5. از آنجایی که گردو رگ های خونی را شل می کند، حتی می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند.
  6. گردو منبع خوبی از پروتئین و فیبر است که هر دو برای یک زن باردار حیاتی هستند.
  7. آنتی اکسیدان های موجود در گردو می تواند به تقویت سیستم ایمنی زنان باردار کمک کند. توصیه می شود گردو را همراه با پوست قهوه ای آن مصرف شود. این به این دلیل است که 90 درصد از آنتی اکسیدان های موجود در گردو در پوست آن متمرکز است.
  8. محتوای مس موجود در گردو می تواند به رشد و نمو مناسب جنین کمک کند.
  9. گردو حاوی پلی فنل و مس است که می تواند از آسیب رادیکال های آزاد و سرطان جلوگیری کند.
  10. پس از زایمان توصیه می شود که مادران برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان گردو مصرف کنند. محتوای آلفا لینولنیک اسید آنها برای مبارزه با افسردگی پس از زایمان، روان پریشی شیدایی- افسردگی و حتی زوال عقل مفید است.
  11. گردو همچنین به تنظیم سطح ملاتونین کمک می کند. ملاتونین باعث خواب می شود و خوردن گردو، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، می تواند بسیار مفید باشد زیرا خواب در آن زمان به یک نگرانی اصلی تبدیل می شود.
  12. گردو می تواند برای مدت طولانی تری به فرد احساس سیری بدهد و از پرخوری جلوگیری کند و در نتیجه وزن مادر را کنترل کند.
  13. گردو حاوی مس است که برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. همچنین به ترمیم بافت ها و تجزیه قند ها کمک می کند.
  14. منگنز یک ماده مغذی ضروری برای رشد استخوان ها و غضروف کودک است. نیمی از منگنز مورد نیاز روزانه را می توان با یک وعده گردو تامین کرد.

نحوه گنجاندن گردو در رژیم غذایی بارداری

راه های زیادی برای خوردن گردو وجود دارد. می توان گردو را به صورت جداگانه یا به صورت ریز خرد شده مصرف کرد. همچنین می توان آن را به غذا های مختلف از جمله محصولات پخته شده، گوشت و ماهی و سبزیجات و سالاد میوه اضافه کرد. علاوه بر این گردو به عنوان یک درمان برای مشکلات سلامتی مصرف می شود زیرا ممکن است دارو ها در دوران بارداری توصیه نشود.

می توان 3 تا 4 عدد گردوی ریز خرد شده را در 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و با یک لیوان آب میل کرد. این ترکیب می تواند سردرد، بی خوابی یا استرس را تسکین دهد.

گردوی خرد شده را با پوست لیمو رنده شده و 2 قاشق غذا خوری عسل در یک کاسه مخلوط کنید. مصرف 1 قاشق غذا خوری از این مخلوط قبل از غذا، در صورتی که فرد از علائم کم خونی و ویتامینوز (کمبود طولانی مدت ویتامین) رنج می برد، مفید خواهد بود.

می توان گردو را به عنوان میان وعده، در برنامه غذایی خود قرار داد. برای بهره مندی از حداکثر فواید آنها، گردوی خیس خورده مصرف شود.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از نحوه درست تغذیه در دوران بارداری می توانید به مقاله تغذیه در دوران بارداری – 10 ماده مغذی ضروری برای مادران در بارداری مراجعه فرمایید.

خطرات خوردن گردو در بارداری چیست؟

در حالی که گردو را می توان در دوران بارداری مصرف کرد، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. افراط در هر چیزی می تواند برای سلامتی مضر باشد و این در مورد گردو نیز صادق است. مصرف بیش از 30 گرم گردو در بارداری توصیه نمی شود. این به این دلیل است که مصرف بیش از حد گردو می تواند عوارضی را برای مادر و همچنین جنین ایجاد کند.

در اینجا برخی از عوارض احتمالی که ممکن است در صورت مصرف بیش از حد گردو در بارداری ایجاد شود، آورده شده است.
مصرف بیش از حد گردو می تواند منجر به اسهال در دوران بارداری شود.

  • خوردن زیاد گردو ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند و در دراز مدت منجر به کم خونی شود.
  • آلرژی خفیف به گردو ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. اگر فرد به آجیل حساسیت زیادی دارد اگر در دوران بارداری مقدار کمی گردو مصرف می کند، می تواند باعث بثورات پوستی، تورم لب ها، خارش، سرگیجه و خس خس سینه شود.
  • مصرف بیش از حد گردو ممکن است احتمال خونریزی در هنگام زایمان را افزایش دهد.

آلرژی به گردو در بارداری

اگر فرد به آجیل مخصوصا گردو حساسیت دارد باید در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان از مصرف گردو خودداری کند. بسیاری از زنان بر این باورند که خوردن آجیل در دوران بارداری خطرناک است و ممکن است کودک در آینده به آجیل حساسیت پیدا کند. این یک تصور اشتباه است. مصرف آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای کودک به آلرژی به آجیل را افزایش نمی دهد. نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری از خوردن آجیل خودداری می کنند نیز ممکن است به آجیل حساسیت داشته باشند. بنابراین، می توان در دوران بارداری آجیل مصرف کرد اما در حد اعتدال.

منابع:
مقاله فواید و خطرات خوردن گردو در دوران بارداری
مقاله آیا خوردن آجیل در بارداری بی خطر است؟

دسته بندی محصولات آموزش گردو, بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.