ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

کره کنجد – 8 فایده باورنکردنی کره کنجد برای بدن!

Home  /   کره کنجد – 8 فایده باورنکردنی کره کنجد برای بدن!
کره کنجد

کره کنجد

کره کنجد از دانه های کنجد به دست می آید که استفاده از آن یک راه خوشمزه برای افزودن آنتی اکسیدان های قوی و چربی های سالم به رژیم غذایی همچنین چندین ویتامین و مواد معدنی مغذی است. این کره لذیذ دارای خواص و مزایای بسایری برای سلامتی است که با ارزش غذایی بالا، می تواند به عنوان یک میان وعده غنی، مورد استفاده قرار گیرد.

برای خرید ارده کنجد می توانید به بخش فروش مواد غذایی هتمت مراجعه فرمایید.

8 دلیل بر اهمیت مصرف کره کنجد

1-بسیار مغذی

کره کنجد سرشار از چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. تنها 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) بیش از 10 درصد از ارزش روزانه را برای برخی مواد مغذی تامین می کند.

یک قاشق غذا خوری (15 گرم) کره کنجد حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 90 کالری
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 8 گرم
  • کربوهیدرات: 3 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • تیامین: 13 درصد
  • ویتامین B6: 11٪
  • فسفر: 11 درصد
  • منگنز: 11 درصد

کره کنجد منبع بسیار خوبی از فسفر و منگنز است که هر دو نقش حیاتی در سلامت استخوان دارند. همچنین سرشار از تیامین (ویتامین B1) و ویتامین B6 است که برای تولید انرژی مهم هستند. علاوه بر این، حدود 50 درصد چربی موجود در کره کنجد از اسید های چرب تک غیراشباع به دست می آید که دارای خواص ضد التهابی بوده و با کاهش خطر بیماری مزمن مرتبط هستند.

2-سرشار از آنتی اکسیدان

کره کنجد حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام لیگنان است که به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند و هنگامی که در سطوح بالا در بدن وجود داشته باشند، می توانند به بافت ها آسیب رسانده و منجر به ایجاد بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی سرطان ها شوند.

کره کنجد به خصوص دارای لیگنان سزامین است، ترکیبی که پتانسیل آنتی اکسیدانی را در برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است. به عنوان مثال، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

3- کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها

مصرف دانه های کنجد ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهد. انجام این کار همچنین ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، از جمله سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا را کاهش دهد.

یک مطالعه بر روی 50 نفر مبتلا به آرتروز زانو نشان داد که افرادی که روزانه 3 قاشق غذاخوری (40 گرم) دانه کنجد مصرف می کردند، در مقایسه با گروه دارونما، کاهش قابل توجه سطح کلسترول داشتند. علاوه بر این، رژیم ‌های غذایی غنی از چربی ‌های تک غیراشباع با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

4- خواص ضد باکتریایی

کره کنجد و دانه‌های کنجد به دلیل آنتی ‌اکسیدان ‌های قدرتمندی که دارند، ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشند. در واقع، در برخی از کشورهای اروپای مرکزی و خاورمیانه، از روغن کنجد به عنوان یک درمان خانگی برای زخم های مرتبط با دیابت استفاده می شود.

در یک مطالعه بر روی ظرفیت ضد باکتریایی عصاره دانه کنجد، محققان دریافتند که این عصاره در برابر 77 درصد نمونه های باکتریایی مقاوم به دارو آزمایش شده موثر است.

5- حاوی ترکیبات ضد التهابی

برخی از ترکیبات موجود در کره کنجد بسیار ضد التهاب هستند. اگرچه التهاب کوتاه مدت یک پاسخ سالم و طبیعی به آسیب است، التهاب مزمن می تواند به سلامتی آسیب برساند.
مطالعات حیوانی نشان داده اند که سسامین و سایر آنتی ‌اکسیدان‌ های دانه کنجد ممکن است التهاب و درد مربوط به آسیب، بیماری ریوی و آرتریت روماتوئید را کاهش دهند.

6-تقویت سیستم عصبی مرکزی

کره کنجد حاوی ترکیباتی است که ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند زوال عقل را کاهش دهد. در مطالعات نشان داده شده است که اجزای دانه کنجد از مغز و سلول های عصبی انسان در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. آنتی اکسیدان های دانه کنجد می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، به این معنی که می توانند جریان خون را ترک کنند و مستقیماً بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند.

یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که آنتی ‌اکسیدان‌های کنجد ممکن است به جلوگیری از تشکیل پلاک ‌های آمیلوئید بتا در مغز، که مشخصه بیماری آلزایمر است، کمک کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های دانه کنجد اثرات مضر سمیت آلومینیوم در مغز را کاهش می دهد.

7- خواص ضد سرطانی

برخی از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های دانه کنجد باعث مرگ سلول های سرطان روده بزرگ، ریه، کبد و سینه می شوند. سزامین و سزامول، دو آنتی اکسیدان اصلی در دانه های کنجد، به طور گسترده برای پتانسیل ضد سرطانی آنها مورد مطالعه قرار گرفته اند. این آنتی اکسیدان ها هر دو ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی شوند و سرعت رشد تومور را کاهش دهند. علاوه بر این، تصور می شود که آنها از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند، که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

8- محافظت از عملکرد کبد و کلیه

کره کنجد حاوی ترکیباتی است که ممکن است به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک کند. این اندام ها مسئول حذف سموم و مواد زائد از بدن هستند. یک مطالعه بر روی 46 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که کسانی که روغن کنجد را به مدت 90 روز مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، دارای بهبود عملکرد کلیه و کبد بوده اند.

مصرف دانه کنجد باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد می شود و در نتیجه به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص ارده کنجد می توانید به مقاله خواص ارده کنجد – 5 نمونه از برترین فواید ارده کنجد مراجعه فرمایید.

اضافه کردن کره کنجد به رژیم غذایی

کره کنجد را به راحتی می توانبه رژیم غذایی اضافه کنید. علاوه بر مصرف آن به عنوان یک میان وعده به همراه نان، می توانید آن را به دیپ ها، سس های سالاد و مواد غذایی پخته شده اضافه کنید.

منابع:
مقاله 9 خاصیت سورپزایز کننده کره کنجد

دسته بندی محصولات آموزش ارده کنجد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Refund Reason