ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

از ۰ تا ۱۰۰ کاشت درخت بادام درختی تا برداشت آن

Home  /   از ۰ تا ۱۰۰ کاشت درخت بادام درختی تا برداشت آن
از ۰ تا ۱۰۰ کاشت درخت بادام درختی تا برداشت آن

بادام درختی های خوشمزه و مغذی، از میوه درخت بادام که بومی خاورمیانه و آسیای جنوبی است و با هلو، زردآلو و دیگر درختان حاوی میوه های هسته دار ، به دست می‌آید. بادام می تواند گیاهانی حساس باشند. بدون آب و هوای مناسب یا تکنیک های مراقبت مناسب، کاشت درخت بادام درختی و رشد آن ممکن است برای زنده ماندن دچار مشکل شوند، چه رسد به اینکه میوه بدهند.

برای تهیه بادام درختی اعلا درشت بدون پوست به بخش فروش بادام درختی هتمت مراجعه فرمایید.

کاشت درخت بادام درختی

۱.آب و هوای مناسب کاشت

مطمئن شوید که منطقه شما شرایط مناسبی برای کاشت درخت بادام درختی و رشد آن دارد. درختان بادام که بومی آب و هوای گرم و خشک خاورمیانه و جنوب آسیا هستند، بهترین عملکرد را با تابستان های گرم و زمستان های معتدل دارند و با شرایط دیگر سازگاری ندارند.

بادام معمولاً در آب و هوای سردتر اصلاً رشد نمی کند. مگر اینکه یک محیط کشت داخلی بزرگ و با دقت کنترل شده، داشته باشید. ممکن است برای کاشت درخت بادام پرختی در خارج از مناطقی با مشخصات آب و هوایی مدیترانه ای یا خاورمیانه به مشکل بربخورید.

۲. تهیه بذر یا نهال

برای کاشت درخت بادام رختی ابتدا باید بذر یا نهال را تهیه کنید. شما دو گزینه برای شروع کاشت درخت بادام درختی دارید، می توانید از دانه ها (آجیل تازه و فرآوری نشده) یا نهال (درختان جوان) استفاده کنید.

 آجیل به شما این امکان را می دهد که فرآیند رشد را از همان ابتدا تجربه کنید، اما می‌تواند زمان بر و نیازمند تلاش بیشتری باشد. از طرف دیگر، نهال راحت تر است، اما می تواند کمی گران تر باشد.

اگر می‌خواهید بادام خوراکی را برداشت کنید، باید دانه‌ها یا نهال‌هایی را برای درخت بادام شیرین میوه‌دار تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که بادام تلخ غیرقابل خوردن است و همه درختان بادام شیرین میوه نمی‌دهند. این گونه ها فقط برای ایجاد سایه و به جنبه تزییناتی مناسب هستند. اگر مطمئن نیستید کدام درختان بادام مولد هستند، با کارکنان فروشگاه لوازم باغ محلی خود صحبت کنید.

۳. ناحیه و محدوده کاشت

یک مکان آفتابی برای کاشت درخت بادام درختی انتخاب کنید. درختان بادام با آفتاب زیاد، خوب عمل می‌کنند. قبل از شروع، مکانی را در حیاط یا باغ خود بیابید که آفتاب کامل و مستقیم و عاری از سایه را دریافت می‌کند. درخت بادام را قبل از کاشت در زمین در یک گلدان پرورش دهید، اما مهم است که مکان را زودتر انتخاب کنید – درخت فقط برای مدت محدودی در گلدان جا می‌شود.

 همچنین باید مطمئن شوید که محل رشد شما دارای خاکی با زهکشی خوب و مناسب است. هنگام رشد درختان بادام اگر اجازه داده شود آب در اطراف ریشه‌هایشان جمع شود، عملکرد خوبی نخواهند داشت و این موضوع می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

۴.جوانه زدن بذرها

بگذارید بذرها را جوانه بزنند. اگر درخت بادام خود را از یک بذر پرورش می‌دهید (که فقط مغز بادام است که با پوسته های محافظ آنها احاطه شده است)، با جوانه زدن بذر در یک محیط کنترل شده شروع کنید.

پس از جوانه زدن، می توانید آن را در گلدان یا در زمین بکارید. ابتدا، دانه های خود را در یک کاسه بزرگ جمع کنید (هرچه بیشتر استفاده کنید، بهتر است – برخی ممکن است جوانه نزنند یا ممکن است تسلیم کپک شوند).

سپس آنها را طبق مراحل زیر جوانه بزنید:

  •  آب را اضافه کنید و بگذارید دانه ها یک شب خیس بخورند.
  •  روز بعد، از یک آجیل شکن برای شکستن پوسته های بادام استفاده کنید – پوسته باید تا حدی سوراخ شود که هم سالم باشد هم بتوانید دانه را ببینید. دانه هایی را که علائم کپک دارند دور بریزید.
  • چند گلدان کوچک را با خاک گلدان پر کنید. اطمینان حاصل کنید که گلدان ها دارای سوراخ هایی برای زهکشی در کف هستند.
  •  دانه ها را یک یا دو اینچ در زیر سطح خاک بکارید و شکاف ها به سمت بالا باشد. گلدان را در محیطی سرپوشیده استراحت دهید که نور مستقیم خورشید را دریافت کند. حالا فقط صبر کنید تا نهال ها جوانه بزنند.

۵. نشاء زدن جوانه ها

جوانه ها را پیوند بزنید. هنگامی که بذرهای شما شروع به رشد کردند (یا اگر نهال های آماده برای کاشت خریداری کردید)، نقطه مورد نظر خود را در زمین برای کاشت آماده کنید. برای هر نهال یک تپه کوچک به ارتفاع یک یا دو اینچ (۲/۵۴ تا ۵/۰۸ سانتی متر) درست کنید. نهال را حدود یک اینچ به داخل مرکز تپه فشار دهید تا زمانی که زیر سطح خاک قرار گیرد. این تکنیک تپه به جلوگیری از جمع شدن آب در اطراف ریشه گیاه در حین رشد کمک می‌کند، که می‌تواند باعث مشکلات جدی (از جمله پوسیدگی ریشه) شود.

 اگر در حال کاشت نهال های جوانه زده هستید، آنها را در پایان زمستان یا در بهار بکارید. از طرف دیگر، اگر بذرهای جوانه نزده را می‌کارید، آنها را در اواخر پاییز بکارید تا در بهار و در همان آغاز فصل شکوفه دهی فرصتی برای جوانه زدن داشته باشند.

در صورت کاشت چندین درخت، هر درخت را حداقل حدود 20 فوت (6.1 متر) از هم فاصله دهید. این به ریشه های درختان فضای مناسبی می‌دهد و امکان آبیاری آسان و موثر را فراهم می‌کند.

مراقبت های لازم کاشت درخت بادام درختی

۱.آبیاری

به آرامی آبیاری کنید. بلافاصله پس از کاشت درخت بادام درختی، آن ها را باید با حداقل یک گالن آب، آبیاری کرد (به شدت آبیاری کرد) به حدی که بتوانند آن آب را ذخیره کنند، تا خاک کاملاً هیدراته شود.

 پس از این آبیاری اولیه، باید برنامه آبیاری منظمی را متناسب با رشد درخت حفظ کنید. درختان بادام در آب و هوای گرم رشد می‌کنند، اما آنها گیاهان بیابانی نیستند، بنابراین آبیاری برای حفظ سلامت گیاه در حال رشد حیاتی است.

 هر بوته بادام را حداقل هفته ای یکبار آبیاری کنید مگر اینکه باران ببارد. درختان مستقر می‌توانند در دو یا سه اینچ (۵/۰۸ تا ۷/۶۲ سانتی متر) آب بدون باران زنده بمانند، اما گیاهان در حال رشد معمولاً به مقدار بیشتری نیاز دارند.

همچنین ممکن است بخواهید از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید. اگر درختان زیادی دارید، این یک انتخاب راحت و کار آمد است.

۲.زمان کود دهی

در کاشت درخت بادام درختی، بهترین زمان کود دهی فصل بهار است. پس از شروع فصل رشد، مناسب است که از مقدار معقولی کود برای تقویت رشد گیاه خود استفاده کنید.

برای درختان جوان، باید از دوزهای کوچک نیتروژن هر چند هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید. از طرف دیگر، برای درختان بالغ، باید از حدود دو پوند اوره ( ۰/۹ کیلوگرم) یا 30 پوند کود (۷۶/۲ کیلوگرم) (یک بار استفاده شود) استفاده کنید.

مهم نیست از چه نوع کودی استفاده می‌کنید، پس از استفاده حتما آن را “آبیاری” کنید. کود در صورتی که بدون آب مصرف شود یا مقدار بیش از حد آن به یکباره مصرف شود، می تواند اثر «سوزی» مضری روی گیاه داشته باشد.

۳.برداشت

بادام درختی را در پاییز برداشت کنید. درختان بادام میوه دار در طول فصل رشد شروع به رشد میوه های سبز رنگ کوچک می‌کنند – این میوه های سفت و ترش یک غذای رایج در دنیای غرب نیستند، اما در خاورمیانه نیمه محبوب هستند. در پاییز، این میوه ها سفت ، تیره و سپس باز می‌شوند. هنگامی که پوسته های بادام در ظاهر خشک و قهوه ای ظاهر شدند، برای برداشت آماده اند.

 دو نوع درخت بادام وجود دارد: درختانی که از آن ها بادام “شیرین” و درختانی که از آن ها بادام “تلخ” می‌رویند. بادام تلخ و میوه آن برای خوردن مناسب نیست. بادام تلخ حاوی یک سم به نام اسید پروسیک می‌باشد. فقط یک مشت بادام تلخ خام و فرآوری نشده به طور بالقوه می‌تواند کشنده باشد. با این حال، می توان بادام تلخ را با یک فرآیند سم زدایی خاص فرآوری کرد و آنها را خوراکی کرد.

۴.هرس کردن

پس از کاشت درخت بادام درختی، در اوایل زمستان هرس کنید. زمستان زمان مناسبی برای هرس است. البته توجه داشته باشید که اعضای مرده یا بیمار باید در هر زمانی از سال فوراً برداشته شوند. برای هرس شاخه ها، از یک قیچی باغچه استفاده کنید تا یک برش تمیز در نزدیکی پایین شاخه ایجاد کنید. برای کارهای هرس سخت تر، از اره استفاده کنید.

 هرس درخت باعث رشد سالم، یکنواخت و زیبا بودن از نظر بصری می‌شود. انتخاب‌های هرس هوشمند می‌تواند درخت را قوی‌تر، محکم‌تر و در برابر بیماری‌های خاص مقاوم‌تر کند.

 هنگام هرس، سعی کنید مناطق به خصوص متراکم شاخ و برگ را نازک کنید و نقاطی را که دو شاخه به یکدیگر سابیده می‌شوند، از بین ببرید. همچنین می‌توانید شاخه‌های سرگردانی را که نسبت به سایرین بالاتر یا بیشتر از کناره‌ها رشد می‌کنند، هرس کنید تا رشد یکنواختی را داشته باشید.

پرورش و کاشت درخت بادام درختی به صورت تنومند و پر میوه

۱.زمان مناسب برای برداشت میوه

پس از کاشت درخت بادام درختی و قبل از انتظار میوه، 5 سال صبر کنید. درختان بادام مدتی طول می‌کشد تا شروع به تولید آجیل و مغز بادام درختی کنند. به طور معمول، این دوره “انتظار” حدود پنج سال طول می‌کشد.

با این حال، بسته به گونه درخت، ممکن است تا 12 سال هم طول بکشد تا به ظرفیت کامل تولید آجیل برسد. صبور باشید – یک درخت بالغ و سالم می‌تواند بیش از 40 پوند (۱۰۱/۶ کیلوگرم) آجیل در یک برداشت تولید کند!

هنگامی که یک درخت بادام شروع به میوه دادن می‌کند، هر سال به مدت 50 سال این کار را انجام می‌دهد و تضمین می‌کند که برای سال های آینده بادام فراوان باشد.

۲.گرده افشانی

پس از کاشت درخت بادام درختی و هنگام رشد آن، مطمئن شوید که درخت گرده افشانی شده است. درک این نکته مهم است که اکثر درختان بادام “به طور پیش فرض” بادام تولید نمی‌کنند. میوه درخت بادام درختی معمولاً در پاسخ به گرده افشانی به عنوان روشی برای تولید مثل جنسی عمل می‌کند. این به این معنی است که مگر اینکه شما یک نوع خود گرده افشانی از درخت بادام داشته باشید، باید درخت خود را با درخت دیگری از نوع متفاوت گرده افشانی کنید تا بادام بگیرید.

 ساده ترین راه برای انجام این کار معمولاً فقط داشتن چندین درخت از گونه های مختلف است. هنگامی که دو تا سه درخت در نزدیکی یکدیگر رشد می‌کنند، گرده افشان هایی مانند زنبورها گرده را از درختی به درخت دیگر به عنوان بخشی از رفتار طبیعی خود بخش می‌کنند.

 شما همچنین می‌توانید درختان را به صورت دستی گرده افشانی کنید، با برداشتن یک شاخه گل از درخت دیگر و مالیدن آن به گل های درخت اول، گرده درخت را در این فرآیند مخلوط کنید. با این حال، این بسیار زمان بر است و ممکن است به خوبی گرده افشانی طبیعی عمل نکند.

۳.پیوند

به عنوان جایگزین، انواع مختلفی را به درخت پیوند بزنید. اگر درخت موجود خود بارور نباشد و پیوندک را از گونه های مختلف پیوند بزنید، این پیوند یک درخت غیر مولد را به درختی مولد تبدیل می‌کند. هنگامی که پیوند “بست”، قسمت پیوند شده همچنان توانایی تولید میوه را خواهد داشت، حتی اگر بقیه درخت توانایی این کار را نداشته باشد. این گونه است که اکثریت قریب به اتفاق برخی از محصولات مانند پرتقال رشد می کنند.

روش های مختلفی برای پیوند یک اندام مولد به درخت شما وجود دارد. ساده ترین آنها معمولاً تکنیکی به نام T-budding است که شامل ایجاد یک برش بلند و باریک بر روی درخت “میزبان” و لغزش اندام جدید در شیار تشکیل شده است. پس از این، اندام جدید با نخ یا گره های لاستیکی محکم می شود تا زمانی که درخت میزبان آن را بپذیرد.

توجه داشته باشید که بیشتر پیوند در بهار انجام می شود که مواد زیر پوست مرطوب و سبز است.

 به خاطر داشته باشید که اگر به دلیل انتخاب نامناسب محل، کمبود مواد مغذی و غیره، درختی غیرمولد را تولید نکند، پیوند زدن باعث تولید محصول نمی شود.

۴.زمان برداشت

بادام ها را پس از رسیدن برداشت کنید. بادام معمولاً بین ژوئیه و اکتبر (در برخی از کشورها مانند عربستان سعودی، از اواخر ماه مه شروع می شود) زمانی که میوه خارجی خشک شده و ترک خورده است، برداشت می شود. درخت را تکان دهید و بادام هایی را که می ریزد جمع آوری کنید و مراقب باشید که بادام های پوسیده ای را که به آنها برخورد کردید بیرون بریزید. گاهی ممکن است میوه بدون تکان خوردن درخت بیفتد. مگر اینکه شروع به پوسیدگی کنند، این آجیل ها هنوز خوراکی هستند.

 پس از برداشت، ایده خوبی است که پوست بادام خود را به مدت 1-2 هفته منجمد کنید تا هر گونه آفت باقیمانده از بین برود.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله پرورش بادام درختی – 3 نکته مهم در کاشت، نگهداری و برداشت بادام درختی مراجعه فرمایید.

اشتباهات متداول

۱.آبیاری اشتباه

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. یکی از مشکلاتی که می تواند تقریباً بر هر درختی (از جمله درخت بادام) تأثیر بگذارد، پوسیدگی ریشه است. این وضعیت مضر عمدتاً توسط قارچ هایی ایجاد می شود که در صورت تماس طولانی مدت با آب روی ریشه درخت شروع به رشد می کنند.

از آنجایی که درمان پوسیدگی ریشه می تواند بسیار سخت باشد، بهترین سیاست پیشگیری است. هرگز درخت خود را بیش از حد آبیاری نکنید – هر نوع آبیاری که منجر به ایستادن آب در اطراف پایه درخت شود می تواند بسیار بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد.

برای کمک به جلوگیری از آبیاری بیش از حد، ممکن است بخواهید قابلیت زهکشی خاک خود را افزایش دهید. این را می توان با مخلوط کردن مقدار زیادی هوموس یا مواد آلی اضافی انجام داد تا نفوذپذیری بیشتری به آن بدهد. توجه داشته باشید که خاک های کم عمق، سنگین و غنی از رسی زهکشی بدی دارند.

اگر موردی از پوسیدگی ریشه روی دستان خود دارید (معمولاً با علائم خشکی مانند زرد شدن، پژمرده شدن و مرگ برگها مشخص می شود)، ریشه های گیاه را حفر کنید و لکه های تیره و لزج را جدا کنید. اگر مشکلات همچنان ادامه داشت، گیاه را دور بریزید تا از پخش شدن قارچ در باغتان جلوگیری کنید.

۲.علف های هرز

کنترل خوب علف های هرز را تمرین کنید. علف های هرز نگرانی بزرگی برای درختان بادام قدیمی و مستقر نیستند، اما می توانند تهدیدی جدی برای نهال های جوان باشند. علف های هرز به شدت برای همان مواد مغذی، آب و آفتاب مانند درختان بادام جوان رقابت می کنند. اگر نادیده گرفته شود، علف های هرز حتی می توانند نهال را قبل از اینکه فرصتی برای رشد داشته باشد، «خفه کنند»

بهترین سیاست برای علف‌های هرز، به‌ویژه در ماه‌های اول گیاهتان، شروع زودهنگام و مکرر علف‌های هرز است. سعی کنید یک نوار پنج یا شش فوتی در امتداد هر ردیف از نهال‌ها عاری از علف‌های هرز نگه دارید – می‌توانید از روش‌های دستی (مانند دست یا ابزار باغبانی) یا علف‌کش‌ها برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده کنید.

برای کنترل علف های هرز می توانید از یک لایه مالچ یا پارچه محوطه سازی استفاده کنید. این برای باغ های کوچک و خانگی به خوبی کار می کند.

منبع:
چگونه درخت بادان درختی بکاریم؟

دسته بندی محصولات آموزش بادام درختی

یک دیدگاه برای “از ۰ تا ۱۰۰ کاشت درخت بادام درختی تا برداشت آن” ارائه شده است

  1. فرزاد لیسی says:

    با سلام و وقت بخیر
    و تشکر ویژهدارم به خاطر مطالب مفیدتان
    نیاز به راهنماییتان دارم اگر ممکن باشه
    قبلا سپاسگزارم
    بنده بذر بادام کاشتم و بعد از جوانه زدن در گلدانها ، بعضی از جوانه های تازه از ابتدا برگ‌های پیچ خورده دارند و بعضی ها حدودا بیست سانتی شده و قسمتهای نزدیک ریشه برگ‌های پیچ خورده دارند
    علتش رو در پیجها ویروس نوشته بودن
    نگران هستم رشد نکنند چه کار انجام بدم تا برگ‌ها درست بشن و از آفت‌ها جلوگیری کنم تا تبدیل به درخت بادام بشن
    در ضمن بعضیهاشونم به بیست و پنج سانتی که رسیدن دارن خم میشن و ساقه های ظریف تحمل قامتشونو نداره و خم میشن. چیکار کنم؟ آیا همینجوری ضعیف و نازک فقط قد خواهند کشید؟؟ نباید سرشون رو قطع کنیم تا ساقه ها کمی کلفت تر و مقاومتی بشن؟ چه راهکار مناسبی دارین
    لازم به ذکر هست که امسال داخل گلدان در منزل کاشته شده و الان که اواسط آذر هستیم تقریبا بعضی‌هاشون تا سی سانت بالا رفتن ؛ فقط ساقه ضعیف و خم شدگیشون و برگ‌های پیچ خورده شون مارو نگران کرده
    09141146196
    متشکرم از راهنمایی‌هاتون

    10 آذر 1401
    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.