ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

نقش پسته در تغذیه کودکان- 6 فایده پسته برای کودکان

Home  /   نقش پسته در تغذیه کودکان- 6 فایده پسته برای کودکان
پسته در تغذیه کودکان

اهمیت پسته در تغذیه کودکان

پسته یک مغز دانه درختی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است که قسمت عمده چربی آن از چربی تک غیراشباع و چند غیراشباع است که برای سلامتی مفید است. علاوه بر این نقش پسته در تغذیه کودکان بسیار حائز اهمیت است که گنجاندن آن در رژیم غذایی کودک از جانب متخصصان تغذیه توصیه شده است. از پسته علاوه بر مصرف به صورت آجیل، در تهیه انواع غذا ها، کیک ها، سس های پاستا، سرخ کردنی ها، دسر ها و … استفاده می شود.

برای خرید پسته اکبری دستچین رفسنجان می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

خواص پسته

پسته منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی است که 10 درصد فیبر روزانه و 6 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. فقط یک وعده پسته به اندازه یک پرتقال کامل پتاسیم دارد. مطالعات نشان داده اند که خوردن انواع آجیل درختی، مانند پسته، به مدیریت وزن، قند خون کمک می کند و می تواند خطر بیماری های قلبی و تنفسی را برای مردان و زنان کاهش دهد.

پسته برای کودکان

گنجاندن پسته در تغذیه کودکان اهمیت بالایی دارد. پسته منبع خوبی از آهن و مس است که برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است. این امر برای نوزادانی که سریع رشد می کنند مفید است. علاوه بر این پسته سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که برای رشد مغز نوزاد مفید است و به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، می تواند سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت کند.

پسته‌ هایی که در بازار به فروش می‌رسند معمولا حاوی سدیم هستند که می‌تواند به قلب و کلیه کودکان آسیب برساند و از مصرف زیاد آن خودداری شود.

فواید پسته برای رشد کودک

پسته سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که می تواند در برنامه غذایی گروه های مختلف سنی قرار گیرد.
این مغز دانه آجیلی حاوی منابع بسیار غنی پتاسیم و سایر مواد معدنی است.

1-تامین ویتامین های ضروری

ویتامین های مورد نیاز کودکان در پسته شامل تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، B6، ویتامین های A، C و E است. این ویتامین ها نقش مهمی در رشد کودکان دارند که باید از مواد طبیعی تامین شوند. ویتامین B6 موجود در پسته باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می شود.

2-تقویت سیستم ایمنی

پسته نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن کودک دارد. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف ‌تری دارند، مستعد ابتلا به انواع بیماری ‌ها هستند که انواع عفونت های باکتریایی و ویروس ها می توانند به سیستم ایمنی ضعیف آسیب بزنند. علاوه بر این پسته با افزایش گلبول های سفید خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

3-افزایش انرژی

پسته انرژی کودکان را افزایش می دهد. هر 100 گرم پسته 560 کیلوکالری انرژی دارد، که میان وعده ای مقوی و انرژی بخش برای کودکان است.

4-رشد مغز کودک

هر 100 گرم پسته حاوی 475 میلی گرم فسفر است که برای رشد هوش و مغز کودکان حیاتی است. علاوه بر این، 100 گرم حاوی حدود 600 کیلو کالری انرژی است که برای کودکان ضروری است. انرژی و هوش به این دو ماده بستگی دارد. مصرف منظم روزانه 20 گرم پسته در کودکان باعث بهبود ضربان قلب می شود. ضربان قلب منظم، و بهبود سیستم عصبی و خواص خون ساز پسته، باعث بهبود عملکرد مغز در کودکان می شود.

5-رشد استخوان

پروتئین موجود در این مغز دانه گیاهی است و حاوی آمینو اسید های ضروری برای رشد کودکان است. علاوه بر این، به دلیل درصد بالای کلسیم، برای رشد استخوان بسیار مهم است.

6-رشد دندان

تامین کلسیم مورد نیاز روزانه کودکان باعث تقویت دندان های آنها می شود. از دست دادن زود هنگام دندان در دوران کودکی می تواند منجر به مشکلات فک و دندان های کجی شود که نیاز به ارتودنسی در سال های بعد ضروری خواهد بود.

دیگر خواص پسته:

روغن پسته دارای چربی هایی است که به دلیل اشباع نبودن آنها مفید است و در دراز مدت برای جلوگیری از بیماری قلبی مفید است. آنها همچنین برای سطح گلوکز خون، برای مبارزه با افسردگی و استرس، برای بینایی و پوست بهتر، و برای محافظت از معده مهم هستند.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی در نقش پسته در دوران بارداری می توانید به مقاله 9 دلیل بر اهمیت مصرف پسته در بارداری – در دوران بارداری پسته بخورید مراجعه فرمایید.

پسته چه مشکلاتی در نوزادان ایجاد می کند؟

آجیل هایی مانند پسته حساسیت زا هستند و می توانند برای کودکان و نوزادان، به ویژه کودکانی که سابقه خانوادگی آسم یا اگزما دارند، خطرناک باشند، بنابراین بهتر است قبل از افزودن هرگونه آجیل به رژیم غذایی نوزاد خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

از طرفی هضم مغز دانه ها سخت است و از آنجایی که دستگاه گوارش شیرخواران به طور کامل شکل نگرفته است، با مصرف پسته دچار نفخ و درد ناشی از سوء هاضمه می شوند. مادران باید در نظر داشته باشند که اگرچه مغز هایی مانند پسته دارای ویتامین ها و در نهایت خواص بسیار زیادی هستند، اما برای مصرف پسته تا رسیدن به سن مناسب صبر کنند.

به غیر از انواع آجیل مانند پسته، والدین موظفند تمام غذاهای آلرژیک را از رژیم غذایی نوزاد خود شناسایی و حذف کنند و در مورد تغذیه کودک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.

پسته برای نوزادانی که آلرژی ندارند

برخی از متخصصان اطفال معتقدند مصرف آجیل برای نوزادانی که قبل از 12 ماهگی حساسیت ندارند مشکلی ایجاد نمی کند و برای این دسته از کودکان بعد از 12 ماهگی نیز همین موضوع را توصیه می کنند، اما به دلیل سخت هضم شدن پسته، در صورت مصرف ممکن است باعث مشکلات گوارشی در کودکان شود.

مصرف پسته برای کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی و سایر بیماری ها را ندارند، بلامانع است.

پسته برای نوزادان مبتلا به آلرژی

برای کودکان با سابقه خانوادگی آلرژی توصیه می شود، والدین بین 24 تا 36 ماهگی آجیل را به رژیم غذایی کودکان خود اضافه کنند. هر چه دیرتر غذا های آلرژی زا مانند آجیل به رژیم غذایی کودکان دارای احتمال آلرژیک اضافه شود، درصد ابتلای آنها به آلرژی در آینده کمتر خواهد بود. حتی برخی از متخصصان اطفال معتقدند آجیل باید بعد از هفت سالگی به این کودکان داده شود.

در نهایت برای تشخیص حساسیت غذایی در کودکان باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد زیرا در این صورت لیست غذا های آلرژیک شناسایی می شود.

چرا باید پسته را در رژیم غذایی کودکان قرار دهیم؟

آجیل و خشکبار دارای پروتئین ‌های متعدد و یکی از هفت گروه غذایی هستند که نمی‌توان آنها را از رژیم غذایی کودکان حذف کرد. در این میان پسته در تغذیه کودکان نقش پررنگی دارد:

1-منبع غنی پروتئین

100 گرم پسته حاوی 20 گرم پروتئین است و اگر آن را با سایر غذا ها مقایسه کنیم رقم نسبتاً بالایی است.

2-دارای درصد کمی قند

پسته انرژی زیادی به ما می دهند، اما نه به شکل قند. 100 گرم از این محصول حاوی 7 گرم شکر و 27 گرم کربوهیدرات است. این امر باعث می شود که پسته به دلیل مصرف کم قند آن به غذای مناسبی تبدیل شود.

3-منبع بزرگ انرژی

ارزش غذایی و میزان انرژی بالای آن به عنوان وعده صبحانه ایده آل است. هر 100 گرم پسته حاوی 560 کیلو کالری انرژی است.

4-مقدار زیادی ویتامین

مهم ترین و ضروری ترین ویتامین های موجود در پسته ویتامین C، ویتامین B-6 ، ریووفلاوین، ویتامین های A و E، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌ های K، E B1 و B2 ، ریبوفلاوین و نیاسین است.

5-منبع عالی پتاسیم

پسته دارای سطح بالایی از پتاسیم است که 1025 میلی گرم پتاسیم در هر گرم پسته را ارائه می دهد. این واقعیت مهم به دلیل اهمیت داشتن الکترولیت است. این داده ها به کنترل بهتر فشار خون شریانی در بدن کمک می کند.

سن مناسب و میزان مصرف پسته کودکان

با وجود اینکه پسته غذای بسیار کاملی است، باید در نظر داشته باشیم که چه زمانی آن را در تغذیه کودکان بگنجانیم. دادن آجیل از 6 ماهگی ولی همیشه آسیاب شده توصیه می شود. این سن، سن خوبی است که بفهمیم کدام مغز دانه می تواند باعث آلرژی شوند.
هرگز به کودکان زیر 5 تا 6 سال آجیل کامل ندهید، چون دلیل اصلی خفگی آنها است، بسیاری از کودکان دندان آسیاب ندارند و نمی توانند درست بجوند.

منابع:

مقاله خواص پسته برای کودکان و تاثیر آن بر رشد

مقاله خواص پسته بر سلامتی کودک

دسته بندی محصولات آموزش, تغذیه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.