ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

بررسی 3 عامل مهم در پرورش تخمه ژاپنی – کاشت و برداشت هندوانه آجیلی

Home  /   بررسی 3 عامل مهم در پرورش تخمه ژاپنی – کاشت و برداشت هندوانه آجیلی
پرورش تخمه ژاپنی

خاستگاه تخمه ژاپنی

پرورش تخمه ژاپنی حدود ۹۰ سال پیش برای اولین بار در منطقه جابان، یکی از روستا های دماوند انجام شد. به عبارتی می توان گفت خواستگاه این گیاه جابان است و نام اصلی تخمه های آن، با برداشت از نام روستا، تخمه جابانی می باشد. البته امروزه پرورش تخمه ژاپنی، در حوالی سبزوار، روستاهای خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تا استان گلستان نیز انجام می شود و سالیانه در حدود ١۵‌ هزار تن تولید داخلی عرضه می کنند.

این تخمه ها از یک هندوانه به دست می آید که در واقع نوع غیر خوراکی هندوانه ها است و به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. از دانه های این هندوانه پس از فراوری، تخمه ژاپنی تهیه می شود که یکی از انواع تخمه های محبوب بین ایرانی ها می باشد.

شرایط آب و هوایی و مناطق مناسب برای رشد هندوانه آجیلی

پرورش تخمه ژاپنی نیازمند شرایط آب و هوایی خای می باشد. این هندوانه برای رشد، نیازمند گرمای زیاد و آفتاب فراوان است. به عبارت دیگر این گیاه حساسیت زیادی نسبت به سرما دارد و هوای سرد می تواند به طور کلی گیاه را از بین ببرد. دمای مناسب برای جوانه زدن بذر های هندوانه آجیلی، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که به این منظور بعد از سرمای زمستان و گرم شدن هوا در فصل بهار، باید برای کاشت اقدام نمود.

این هندوانه که گیاهی بوته ای است، کمی بعد از رشد می تواند دمای ۴۰ درجه و همچنین کمتر از ۰ درجه را نیز تحمل کند. هندوانه آجیلی را همچنین می توان در مناطق دارای رطوبت نیز به عمل آورد. اما به دلیل رطوبت هوا و احتمال بیماری های قارچی، باید مراقبت زیادی صرف پرورش این گیاه شود.

کاشت بذر هندوانه آجیلی در پرورش تخمه ژاپنی

برای کاشت هندوانه آجیلی، بذر هایی که به مدت حداکثر ۴۸ ساعت در آب خیس داده شده را تقریبا در 20 سانتی متری خاک، به صورت ردیفی و با فاصله حدودا ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی متر از هم قرار می دهند. ردیف ها را می توان با فاصله ۱۸۰ تا ۲۲۰ سانتی متر از یکدیگر در نظر گرفت و تا ۳ دانه بذر در یک گودال قابل کاشت است. این محصول معمولاً به صورت جوی و پشته ای کشت می‌شود و گیاهی رونده است که بوته های آن فضای زیادی را اشغال می کنند. در پرورش تخمه ژاپنی، باروری هندوانه نیازمند مقدار فراوانی آب است.

روش های جدا سازی تخم ژاپنی از هندوانه

برای آگاهی از زمان برداشت انواع هندوانه، از روش سنتی ضربه زدن استفاده می شود. هندوانه های رسیده پس از ضربه زدن به آن، صدایی بم ایجاد می کنند که به معنی رسیدن محصول است. برای جدا کردن دانه ها از هندوانه روش های متعددی استفاده می شود:

  • برش هندوانه و جدا سازی دستی تخمه ها از میوه
  • استفاده از یک میله یا چوب دستی برای ایجاد سوراخی در هندوانه ‌ها. در این روش پس از گذشت چند روز و گندیدن هندوانه، عمل جدا سازی تخمه‌ ها به آسانی انجام می شود.

پس از خارج کردن تخمه ژاپنی از هندوانه آجیلی، مراحل شستشو و خشک کردن تخمه ها انجام می شود.

برای خرید تخمه ژاپنی اعلا براق درشت می توانید به بخش فروش تخمه ژاپنی هتمت مراجعه فرمایید.

چند نکته قابل توجه در پرورش هندوانه آجیلی

به دلیل میزان حساسیت گیاه هندوانه ها به سرمای بهار و پاییز، باید از بذر کاشته شده محافظت نمود. بدین منظور از کلا‌هک های گرم و قالب سرما برای شب های سرد و یا زمان هایی با احتمال سرمای کشنده، استفاده می شود. علاوه بر این عوامل مهمی که در هنگام پرورش این گیاه باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

1- آبیاری و مراقبت

گیاه هندوانه آجیلی بسیار آب دوست است و باید از مرطوب بودن خاک آن، در همه حال اطمینان حاصل کرد.

2- هرس کردن گیاه

یکی از اصلی ترین اقدامات در پرورش هندوانه آجیلی، هرس بوته های ضعیف و علف های هرز است. پس از رشد گیاه و چهار برگه شدن آنها، بوته های قوی تر که رشد بیشتری داشته اند را حفظ کرده و بوته های ضعیف تر را هرس می نمایند.

3- کود دهی

در پرورش هندوانه آجیلی، کود دهی مناسب، یکی از مهم ترین مراحلی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از کود های با نیتروژن بالا تا قبل از گل دادن هندوانه ضروری است. پس از آن نوع کود ها به نمونه های دارای پتاسیم و فسفر بالا، همچنین کود های مایع تغییر می کند.

آسیب های احتمالی هندوانه آجیلی

هندوانه آجیلی گیاهی است که می تواند به راحتی آفت های گوناگونی بپذیرد که این آفات می‌توانند محصول را از بین ببرند. انواع آفات هندوانه آجیلی عبارتند از:

  • حشرات خیار( نوعی سوسک بالنگی ): دشمن ساقه هندوانه هستند.
  • سوسک های خیاری: مواد مغذی و گرده گیاه را می خورند و باعث شیوع بیماری در گیاه می شوند.
  • کک: این حشرات به گیاه در حال جوانه زدن حمله می‌کند.
  • سوسک های خال دار و راهدار خیاری ( بالنگی) یا کرم غلات: این حشرات حامل باکتری پژمرده‌ کننده گیاه هستند که موجب از دست دادن قابلیت جذب آب در گیاه می شود.

نتیجه گیری

تخمه ژاپنی از هندوانه آجیلی به دست می آید که خود هندوانه مصرف خوراکی نداشته و برای تغذیه حیوانات از آن استفاده می شود. اما این هندوانه دارای دانه هایی است که پس از فراوری، تخمه های لذیذی از آن به عمل می آید. پرورش تخمه ژاپنی در مناطقی با آب و هوای گرم انجام می شود که خواستگاه آن روستای جابان است. تخمه ژاپنی سرشار از انواع مواد مغذی و چربی های غیر اشباع می باشد که خواص منحصر به فردی همراه دارد. از جمله فواید مصرف این تخمه می توان به جلوگیری از بی اشتهایی، سوءجذب، کاهش التهاب و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه اشاره کرد.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش تخمه ژاپنی

یک دیدگاه برای “بررسی 3 عامل مهم در پرورش تخمه ژاپنی – کاشت و برداشت هندوانه آجیلی” ارائه شده است

  1. Amin says:

    قابل خوردنه خیلی هم خوشمزه است مثل هندوانن های دیگه فقط چون دونه اش ارزش داره کسی به مغزش کار من داره

    3 خرداد 1401
    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.