مشاهده کنید:

نقش پسته در لاغری – آیا پسته چاق کننده است؟

Home  /   نقش پسته در لاغری – آیا پسته چاق کننده است؟
نقش پسته در لاغری

پسته

آیا پسته به کاهش وزن کمک می کند یا به کاهش وزن آسیب می رساند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد دارای رژیم با آن روبرو هستند، زیرا مصرف آجیل همواره تناقضات بسیاری از نظر کارشناسان به همراه داشته است. در این مقاله به بررسی نقش پسته در لاغری، ارزش غذایی و اهمیت مقدار صحیح مصرف آن می پردازیم.


برای خرید پسته اعلا اکبری می توانید به بخش خشکبار فروشگاه اینترنتی هتمت مراجعه فرمایید.

ارزش غذایی پسته

آجیل ها چربی و کالری بالایی دارند و به عاملی برای افزایش وزن شهرت دارند. نصف فنجان پسته پوست کنده بدون نمک، 170 کالری، 13 گرم چربی و 1.5 گرم چربی اشباع شده دارد. پسته با تنها چهار کالری، یک میان وعده نسبتا کم کالری است. در حالیکه مغز دانه های دیگر مانند گردو می توانند بیش از 350 کالری و 30 گرم چربی در هر نصف فنجان داشته باشند. نقش پسته در لاغری توسط ممحققان اثبات شده است.

از سوی دیگر، کارشناسان به این نکته اشاره می کنند که چربی موجود در آجیل، چربی تک غیراشباع سالم است که جزء ضروری یک رژیم غذایی سالم است. چربی تک غیراشباع می تواند سطح کلسترول سالم را افزایش دهد و علاوه بر موارد دیگر، سلامت پوست و مو را بهبود بخشد.

نصف فنجان پسته همچنین دارای 6 گرم پروتئین و 3 گرم فیبر است که به افزایش احساس سیری در رژیم غذایی کمک می کند. افرادی که رژیم می گیرند، فرآیند پوست کندن آهسته پسته را نیز مورد توجه قرار می دهند. تصور می شود پوست کندن تک تک آجیل ها در حین خوردن به کنترل میزان خوردن کمک می کند.

پسته یک فاکتور مهم در رژیم غذایی سالم

بهترین راه برای خوردن پسته خام و بدون نمک است. نصف فنجان توصیه شده برای یک میان وعده مملو از پتاسیم، ویتامین E ضد سرطان و ویتامین B6 است، که می تواند تاثیرات مثبتی بر خلق و خوی فرد نیز داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید.

پسته فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله بهبود سطح کلسترول، افزایش مصرف آنتی اکسیدان، کمک به کنترل قند خون و افزایش اثر ضد التهابی. اگرچه پسته حاوی نسبت نسبتاً زیادی چربی است، اما این چربی بیشتر چربی غیراشباع سالم است و در صورت مصرف متعادل، باعث افزایش وزن نمی شود.

تاثیر پسته بر کنترل وزن

پسته در صورت مصرف متعادل باعث افزایش وزن نمی شود. بر اساس مطالعه ای که در “Nutrition Journal” منتشر شد، افرادی که به آنها توصیه می شود روزانه 1.7 اونس یا 2.5 اونس پسته به مدت 12 هفته مصرف کنند، افزایش وزن یا افزایش سایز دور کمر را تجربه نکردند. محققان به نقش پسته در لاغری تاکید نموده اند.

در مقایسه با سایر کربوهیدرات ها

پسته برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، میان وعده بهتری نسبت به میان وعده های کربوهیدراتی است. بر اساس مطالعه ‌ای که در سال 2014 منتشر شد، افرادی که به‌ عنوان بخشی از رژیم غذایی کم‌ کالری روزانه 240 کالری پسته بدون نمک خوردند، نسبت به افرادی که در همان بازه زمانی 220 کالری پسته نمکی مصرف کردند، وزن بیشتری از دست دادند. نقش پسته در لاغری به این شکل است که چون سیر کننده است، کمک می کند تا فرد کالری دریافتی خود را در روز محدود کنند.


برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از فواید پسته برای سلامتی می توانید به مقاله خواص پسته – 5 فایده معجزه آسای آن در پیشگیری و درمان بیماری ها مراجعه فرمایید.

مضرات استفاده از پسته

خوردن بیش از حد کالری صرف نظر از اینکه کالری از کجا می آید، باعث افزایش وزن می شود. بنابراین اگر مقدار زیادی پسته مصرف شود، ممکن است به دلیل داشتن انرژی نسبتاً متراکم، اضافه وزن به همراه داشته باشد.

جدا از خواص بینظیر پسته، این دانه ها ممکن است برای برخی افراد مشکل ساز باشد. پسته های خام سدیم زیادی ندارند (1 فنجان آن حدود 1 میلی گرم است)، اما در مورد پسته بو داده، یک فنجان پسته بو داده خشک با نمک دارای 526 میلی گرم سدیم است. سدیم بیش از حد می تواند منجر به مواردی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته شود. علاوه بر این واکنش های آلرژیک به نوعی کربوهیدرات موجود در پسته ممکن است موجب بروز نفخ، حالت تهوع و درد در ناحیه شکم شود.

جمع بندی

پسته منبع عالی چربی های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین B6 و تیامین است. این مغز دانه های لذیذ، خواص زیادی داشته که نقش پر رنگی در سلامتی فردی دارند. از جمله فواید پسته بر سلامتی شامل کاهش وزن، کاهش کلسترول و قند خون، بهبود سلامت روده، حفظ سلامت چشم و عروق خونی می باشد. به گفته متخصصان تغذیه نقش پسته در لاغری و انواع رژیم های غذایی ثابت شده است. علاوه بر این مصرف میزان درست پسته در روز باعث احساس سیری و کنترل مزان غذا خوردن می شود که نقش موثری در لاغری فرد به همراه دارد.

منابع:
آیا پسته به کاهش وزن کمک می کند؟
آیا پسته چاق کننده است؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش پسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason