ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

قیمت برنج صدری دم سیاه – چه عواملی بر قیمت برنج نوبرانه تاثیرگذار است؟

Home  /   قیمت برنج صدری دم سیاه – چه عواملی بر قیمت برنج نوبرانه تاثیرگذار است؟
قیمت برنج صدری

برنج

برنج یکی از مهم ‌ترین غلات و اقلام غذایی در جهان است. جمعیت زیادی از مردم برنج را به عنوان غذای اصلی خود می‌شناسند و به آن وابسته‌اند. در شمال ایران انواع مرغوبی از برنج پرورش داده و فروخته می‌شود. این برنج ‌ها از نظر ظاهر، عطر، طعم و مدت زمان دم کشیدن با یکدیگر متفاوتند. در این مقاله به بررسی قیمت برنج صدری دم سیاه و فاکتورهای مؤثر بر قیمت گذاری آن می‌پردازیم.

برنج صدری دم سیاه

برنج صدری یکی از انواع برنج پرورش یافته در گیلان می‌باشد که از انواع پر فروش آن، برنج صدری دم سیاه است. برنج صدری دم سیاه، بعد از پخت عطر و طعم دلنشین و قد مناسبی دارد. از ویژگی‌ های بارز این برنج، می‌توان به نرم ماندن دانه‌ های آن بعد از چند ساعت، اشاره کرد. برنج دم سیاه جزء برنج ‌های مجلسی محسوب می‌شود که شهر آستانه اشرفیه یکی از مناطق پرورش آن است.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

چه زمانی برای خرید مناسب است؟

همانطور که توضیح داده شد فصل برداشت برنج از اوایل مرداد ماه آغاز می‌شود، از آنجایی که کشاورزان و کارخانه داران هزینه ‌ی زیادی بابت خرید کود و آبیاری و انرژی برای کاشت و برداشت برنج می‌کنند، سعی در این دارند که در سریع ترین حالت این میزان سرمایه را باز گردانند، بر اساس قانون اقتصاد، هر گاه عرضه‌ی محصولی زیاد می‌شود، قیمت در پایین ترین حالت خود قرار می ‌گیرد تا وقتی عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

با توجه به موارد گفته شده می ‌توان گفت بهترین زمان خرید برنج صدر دم سیاه در واقع در بازه زمانی مرداد ماه تا اواخر شهریور ماه است که قیمت برنج صدری به ثبات کمینه‌ ی خود می ‌رسد. اواخر شهریور ماه میزان تقاضای برنج زیاد شده و با توجه به تعادل عرضه و تقاضا به این زمان، « بورس برنج» می‌گویند.

خریداران عمده گاهی برای سود بیشتر قبل از برنج کوبی وارد پروسه‌ ی خرید برنج از کشاورزان می‌ شوند و عموما خرید برنج به صورت عمده در ۳ حالت خرید شلتوک، خرید برنج سفید/ قهوه‌ای بدون الک و خرید برنج سفید/ قهوه‌ای پس از سورت و الک شدن اتفاق می‌افتد. اما مشتریان خرد بر اساس انواع برنج موجود در بازار پس از الکه شدن برنج‌ ها، محصول را خریداری می‌کنند.

معرفی انواع برنج

برنج ‌ها بر اساس سایز به 4 دسته تقسیم می‌شوند: ۱- دانه بلند، ۲- دانه متوسط، ۳- دانه کوتاه و ۴- برنج‌های خاص. بر اساس رنگ نیز به 4 دسته نیمه شفاف، سفید، قهوه‌ای و سیاه دسته بندی می‌شوند.

برنج ‌های ایرانی در کل به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • صدری (با زیرشاخه ‌های صدری سالاری، صدری دم سیاه، صدری دم سفید، صدری هاشمی و…)
  • طارم (با زیرشاخه‌های موسی طارم، طارم رشتی، طارم دیلمانی و…)
  • گرد ( با زیر شاخه‌های حسنی، بینام، عنبربو و…)
  • پر محصول (خزر، فجر و …)

اما از لحاظ بذر و کشت، برنج ‌ها به دسته ‌های مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شوند که خود می‌توانند زیر گروه دو بخش قبلی باشد، به طور مثال برنج هاشمی مرغوب، از انواع دانه بلند و سفید یا قهوه ‌ای می‌شود و برنج صدری دم‌ سیاه هم از همین دسته بندی است، اما برنج‌ های سوشی ژاپن یا بمبا اسپانیا از انواع دانه متوسط و سفید هستند.

عوامل موثر بر قیمت برنج صدری دم سیاه و قیمت امروز برنج (3/8/1400)

عوامل زیادی بر روی قیمت برنج صدری دم سیاه موثرند که در رابطه با زمان خرید برنج در مطالب بالا اشاره شد. در هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت عوامل مختلفی تاثیرگذارند. از این عوامل می‌توان به قیمت کود (شیمیایی یا حیوانی)، دستمزد کارگران، هزینه سربار و پذیرایی از کارگران، هزینه انتقال آب، هزینه برق و دستگاه ‌های کارخانه برنج کوبی (استهلاک و …) و همچنین شرایط زیست محیطی و فصلی چون کم آبی، گرمای ناگهانی هوا، بارش‌های ناگهانی در زمان برداشت و داشت که سبب کاهش بهره‌وری کشت برنج می‌شود.

به طور مثال امسال شرایط کم آبی در اواخر اسفند و فروردین ماه سبب شد میزان برداشت برنج در یک هکتار زمین نسبت به پارسال ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو کاهش یابد. کاهش بهره ‌وری در کشت برنج باعث می‌شود عرضه‌ی آن کم شده و ارزش یا قیمت برنج افزایش یابد، که امسال بازار شاهد افزایش ۱۵۰% قیمت برنج در مدت زمان ۲ ماه بود.

این شرایط کم آبی نه تنها بر بازدهی برداشت برنج، بلکه بر میزان تبدیل شلتوک به برنج مرغوب هم تاثیر دارد که خود مجددا سبب کاهش کیفیت برنج مرغوب و افزایش برنج حاصل از شلتوک می‌شود. فرایند سورتینگ و الک کردن برنج هم سبب افزایش قیمت برنج صدری می‌گردد، طبعا هرچه به سمت ۳ الکه شدن و کالر سورت کردن برنج پیش می‌رویم میزان برنج گذر کرده از فرایند کمتر شده که حاصل فرایند برنجی یک دست تر و مرغوب تر و به تبع آن گران تر خواهد بود.

قیمت برنج صدری دم سیاه

هر ۱۰۰ کیلو شالی بین ۴۰ الی ۵۵ درصد بر حسب کیفیت و نوع شالی آن برنج می دهد. به این عدد در صد ری گفته می شود. در برنج صدری با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

وزن برنج بدست آمده ضربدر ۱۰۰ تقسیم بر وزن شالی. برای مثال اگر ۲۰۰ کیلو شالی داشته باشیم که از ان ۹۰ کیلو برنج بدست آید فی آن ۴۵ درصد می باشد.

عموما با توجه به خدماتی که بازارهای آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند، بسته به کیفیت و میزان خدمات ارائه شده در قیمت برنج صدری با بازار محلی تفاوت قیمت وجود دارد. جدول زیر قیمت برنج صدری دم سیاه در روز 3/8/1400 را بیان می‌کند که با توجه به داده کاوی محلی و قیمت بورس برنج به آن رسیده ‌ایم.

ردیفمحصولقیمت کارخانه برنجکوبی (ریال)قیمت بازار‌های محلی (ریال)قیمت بازارهای آنلاین (ریال)
۱برنج صدری عطری575000599000649800
۲برنج صدری دودی610000625000685000

جهت مطالعه بیشتر می توانید به برنج صدری دودی چیست؟ – 6 خاصیت برنج دودی مراجعه فرمایید.

منابع:

مقاله درباره برنج چه می دانید؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.