ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

نقش فندق در تغذیه کودکان – 3 دلیل بر اهمیت گنجاندن فندق در تغذیه کودکان

Home  /   نقش فندق در تغذیه کودکان – 3 دلیل بر اهمیت گنجاندن فندق در تغذیه کودکان
فندق در تغذیه کودکان

آجیل در تغذیه کودکان

آجیل گنجینه ای طبیعی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که به رشد و یادگیری کودکان کمک می کند. نمونه هایی از آجیل ها عبارتند از: بادام، بادام هندی، شاه بلوط، فندق، پسته، گردو و …. در این مقاله به اهمیت وجود فندق در تغذیه کودکان می پردازیم.

برای خرید فندق سورت شده اشکورات می توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

چرا باید آجیل را در برنامه غذایی کودک قرار دهیم؟

خوردن منظم آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به طور کلی می تواند به کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی، حفظ حرکات منظم روده و حتی حمایت از سلامت استخوان کمک کند. علاوه بر این، برای کودکان نیز میان وعده ای مقوی و مغذی به شمار می رود. در ادامه به اهمیت وجود آجیل در تغذیه کودکان می پردازیم:

  1. آجیل ها منابع خوبی از ویتامین هایی مانند ویتامین B، E، نیاسین، فولات، پروتئین و منگنز هستند و سرشار از مواد معدنی مهم مانند مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم هستند.
  2. آجیل یک میان وعده عالی است. یک مشت آجیل انرژی خوبی برای کودک فراهم می کند. این آجیل که به عنوان منبع چربی های خوب نیز شناخته می شود، می تواند به رژیم غذایی روزانه کودک اضافه شود.
  3. آجیل ها را می توان به اشکال مختلف مانند بو داده یا آب پز مصرف کرد. گردو، بادام، پسته را می توان به یک کاسه فرنی روزانه، غلات یا دسر های سالم اضافه کرد.

چه زمانی و چگونه آجیل را به کودک معرفی کنیم؟

آجیل می تواند برای کودکان زیر یک سال خطر خفگی به همراه داشته باشد، بنابراین قبل از دادن آجیل به عنوان میان وعده، مطمئن شوید که کودک می تواند راحت آن را بخورد. سن خوب زمانی است که کودک شروع به دست زدن به غذای سفت می کند و با بافت آن راحت است که اکثرا بعد از 3 سالگی می باشد. برای کودکان بین 2 تا 3 سال، می توان آجیل آسیاب شده را در غلات مختلف اضافه کرد.

آیا فندق برای نوزادان مفید است؟

زمانی که کودک برای خوردن غذای جامد آماده شد، که معمولاً در حدود 6 ماهگی است، می توان فندق ریز آسیاب شده یا به شکل کره فندق را در تغذیه گنجاند.

فندق اگر بدون نمک باشد برای کودکان مفید است. فندق منبع غنی ویتامین E، چربی های سالم و فیبر است که مواد مغذی مهمی برای رشد و حفظ مغز، قلب، سیستم ایمنی و هضم کودک هستند. علاوه بر این فندق حاوی ویتامین K است یک ماده مغذی که برای لخته شدن خون ضروری است.

نکته: مانند اکثر آجیل های درختی، فندق نیز ممکن است فاسد شود. آجیل خام یا شیشه های باز کره فندق را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتر شود. فندق می تواند تا 1 سال در یخچال و تا 2 سال در فریزر تازه بماند.

آیا نوزادان می توانند شیر فندق بخورند؟

قبل از 12 ماهگی، تنها مایعاتی که نوزاد شیرخوار باید مصرف کند شیر مادر، شیر خشک و اگر کودک بزرگتر از 6 ماه است، آب در مقادیر کم (کمتر از 60-120 میلی لیتر در روز) است. شیر فندق در تغذیه کودکان به عنوان یک ماده غذایی پس از 12 ماهگی قابل استفاده است.

خطر خفگی فندق برای نوزادان

آجیل کامل، تکه ‌های آجیل و کره ‌های آجیل برای نوزادان و کودکان خردسال خطر خفگی را به همراه دارد. برای گنجاندن فندق در تغذیه کودکان و کاهش خطرات آن، فندق‌ها را ریز آسیاب کنید تا تکه ‌های بزرگی باقی نماند و روی غذا های دیگر بپاشید یا کره فندق صاف را با مواد غذایی دیگر مانند سس سیب رقیق کنید.

آیا فندق آلرژی ایجاد می کند؟

فندق آجیل درختی است و تمام مغز های درختی آلرژن های غذایی رایج هستند. به دلیل شباهت ‌ها در ساختار پروتئین آجیل، افرادی که به گردو یا اسپند حساسیت دارند ممکن است بیشتر به فندق آلرژی داشته باشند. فندق یکی از علل شایع سندرم آلرژی دهانی است. سندرم آلرژی دهان به فندق معمولاً منجر به خارش کوتاه مدت، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دهان می شود و احتمال کمتری دارد که منجر به واکنش خطرناک شود.

حساسیت به یک آجیل لزوماً به این معنی نیست که همه آجیل ها باید از رژیم غذایی حذف شوند. محدودیت های آلرژی غذایی، برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودن دارای اهمیت است.

آیا فندق می تواند به مدفوع نوزادان کمک کند؟

از اهمیت وجود فندق در تغذیه کودکان این است که فندق و کره فندق می توانند با ترویج منظم حرکات روده از یبوست جلوگیری کنند. آنها منبع خوبی از فیبر و منیزیم هستند که به حرکت مدفوع در روده کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از تغذیه درست کودکان می توانید به مقاله تغذیه کودکان – 4 دستور العمل تغذیه ای مناسب برای کودکان مراجعه فرمایید.

گنجاندن فندق در تغذیه کودکان سنین مختلف

6 تا 12 ماهگی: فندق را در غذاساز خرد کنید تا کاملا ریز شود و تکه های درشتی باقی نماند. اگر غذاساز ندارید، می توانید آجیل ها را در پارچه ای با چکش، هاون بکوبید. برای سرو آجیل، مقدار کمی روی ماست، برنج، کدو حلوایی یا غلات گرم بپاشید. همچنین می‌توانید میوه‌ های تکه ‌شده را در پودر آجیل بغلتانید.

اگر می‌خواهید کره آجیل مناسب کودک درست کنید، غذاساز را تا زمانی که آجیل‌ ها به شکل خمیر درآیند، نگه دارید، سپس آب، ماست یا شیر را اضافه کنید تا آن را رقیق کنید و به شکل یک مایه نرم درآورید.

12 تا 36 ماهگی: فندق خرد شده روی میوه ها و سبزیجات بپاشید. در این سن، می توانید کره آجیل را در محصولات پخته شده نیز آزمایش کنید یا سعی کنید کره آجیل را روی نان تست سرو کنید. هنگام سرو کره فندق روی نان تست، کره را به صورت نازک پخش کنید.

منابع:
مقاله چرا باید آجیل را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید، عوارض جانبی و نحوه انجام آن

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش فندق, تغذیه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.