ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خواص عسل برای پوست و مو و تهیه ماسک های خانگی

Home  /   خواص عسل برای پوست و مو و تهیه ماسک های خانگی
خواص عسل برای پوست و مو و تهیه ماسک های خانگی

خواص عسل برای پوست و مو چشمگیر می‌باشد. عسل یک مایع چسبناک است که نه تنها به دلیل طعم شیرین آن محبوبیت دارد، بلکه به دلیل خواص درمانی و مفید آن نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه عسل شرق گیلان می‌توانید به بخش عسل هتمت مراجعه فرمایید.

خواص عسل برای پوست و مو

عسل دارای خواص متعددی از جمله خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

علاوه بر این، عسل به دلیل داشتن فروکتوز دارای کالری بالایی است. همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B، آهن، مس، کلسیم و روی است که اثرات مثبتی بر سلامت کلی شما دارد.

جدای از این فواید، همچنین عسل برای پوست و مو می‌تواند یک مکمل فوق العاده باشد. با استفاده منظم، می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و به آن درخشندگی طبیعی ببخشد. همچنین، عسل را می‌توان همراه با سایر مواد طبیعی موجود در آشپزخانه برای رفع مشکلات مختلف پوست و مو استفاده کرد.

فواید عسل برای پوست

عسل یک گزینه‌ عالی برای روتین‌های پوستی است زیرا طیف گسترده ای از فواید را برای پوست شما فراهم می‌کند.

برای آگاهی بیشتر از ماسک های مناسب پوست می‌توانید به مقاله ماسک صورت با عسل – روش تهیه 9 ماسک صورت طبیعی با عسل مراجعه فرمایید.

۱.مرطوب کننده

عسل به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی اغلب به عنوان پایه ای برای محصولات مختلف پوستی استفاده می‌شود. ترکیب آنزیمی عسل آن را قادر می سازد تا به اعماق پوست نفوذ کند و به حالت دهی، تغذیه و نرم شدن پوست از درون کمک کند.

علاوه بر این، عسل یک مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که به جذب رطوبت از محیط کمک و پوست را مسدود می کند.

نحوه استفاده:

  •     عسل خام را روی پوست خشک خود بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.
  •     ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ تکه آووکادو و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را با هم مخلوط کنید. از این مخلوط برای ماساژ دادن پوست خود به آرامی با حرکات دایره ای استفاده کنید.

۲. پیشگیری از آکنه و جوش

خواص ضد التهابی و ضد عفونی عسل کمک زیادی به درمان و پیشگیری از آکنه و عفونت های مرتبط با آن می‌کند. استفاده از عسل روی آکنه می تواند تورم و قرمزی آن را کاهش دهد.

علاوه بر این، عسل به پاکسازی سلول های مرده انباشته شده و آلودگی از منافذ پوست شما کمک می کند، بنابراین در وهله اول از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، عسل باعث بهبود و ترمیم پوست می‌شود که به درمان آکنه و جوش های موجود کمک می‌کند. همچنین برای مدیریت بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس و اگزما مفید است.

نحوه استفاده:

  •     عسل خام را به عنوان درمان لکه بر روی ضایعات آکنه بمالید.
  •     برای جوش های آکنه، یک لایه نازک عسل را روی تمام صورت و گردن خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.
  •     برای جلوگیری از جوش، عسل را به مدت 30 دقیقه روی پوست مستعد آکنه بمالید.

۳. لایه برداری و پاکسازی ملایم

عسل برای پوست و مو خواص حیرت برانگیزی دارد. عسل خام می تواند در طول زمان متبلور شود و دانه های ریزی تشکیل دهد که می توان از آنها برای لایه برداری پوست استفاده کرد. این گرانول ها با گرما و آب تجزیه می‌شوند و در نتیجه به عنوان یک اسکراب ملایم و پاک کننده پوست عمل می‌کنند.

علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی عسل آن را به یک پاک کننده عالی و مناسب برای روتین های روزانه تبدیل می کند. در واقع، عسل زمانی که با روغن نارگیل مخلوط شود می‌تواند به عنوان یک پاک کننده آرایش طبیعی عمل کند.

نحوه استفاده:

  •     مقداری عسل را بین کف دست یا انگشتان خود بمالید تا گرم شود و آن را با حرکات دورانی روی پوست خود بمالید. بگذارید چند دقیقه روی پوست بماند و سپس با ماساژ دادن پوست خود با یک حوله مرطوب آن را پاک کنید.
  •     برای استفاده از عسل به عنوان پاک کننده آرایش کافی است روغن نارگیل و کمی پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. از این مخلوط برای ماساژ صورت خود استفاده کنید و سپس آن را پاک کنید. این خمیر آرایش شما را به آرامی پاک می کند و در عین حال پوست شما را مرطوب می کند.

۴.درمان آفتاب سوختگی

از دیگر خواص عسل برای پوست و مو، خواص ضد التهابی آن است. این ویژگی عسل را به یک گزینه درمانی قوی برای التیام پوست آفتاب سوخته تبدیل می‌کند. اثر آب رسانی آن می‌تواند به تسکین پوست آسیب دیده و کمک به درمان کمک کند.

نحوه استفاده:

  •     عسل را با ژل آلوئه ورا به نسبت 1:2 مخلوط کنید.
  •     مخلوط را روی پوست آفتاب سوخته خود بمالید.
  •     بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

۵. نقش ضد پیری

عسل به عنوان یک مرطوب کننده موثر، پوست را آبرسانی و نرم می‌کند و در نتیجه خطوط و چین و چروک ها را کاهش می‌دهد. این ویژگی بر اثر خواص مغذی و تسکین دهنده عسل به نتیجه می‌رسد.

علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی عسل به تاخیر در پیری پوست کمک می‌کند و پوست را شاداب و جوان می‌کند. استفاده از عسل برای ماساژ پوست می‌توانید گردش خون را تقویت کرده و تولید کلاژن و الاستین را برای سفت شدن پوست تحریک کنید.

نحوه استفاده:

  •     ۱ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری ماست، پاپایا یا شیر کامل مخلوط کنید.
  •     این ماسک عسل ضد پیری را روی صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  •     بعد از نیم ساعت صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

۶. درمان ترک لب

اشعه ماوراء بنفش خورشید نه تنها برای پوست صورت شما مضر است، بلکه بر لب های شما نیز تاثیر می گذارد. و استفاده مکرر از رژ لب می تواند به ترک خوردن لب و کم آبی بدن کمک کند.

عسل حاوی مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و مواد مغذی است که می تواند لب های شما را تغذیه و مرطوب کند و به درمان ترک خوردگی لب ها کمک کند.

نحوه استفاده:

  • لب های خود را لایه برداری کنید و قبل از خواب عسل خالص را روی آنها بمالید تا عسل در طول شب جذب پوست شود.

۷.روشن شدن رنگ پوست

عسل می تواند به محو شدن اسکارها، لکه ها و لکه ها و تسکین خارش پوست کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی آن همچنین به کاهش آسیب های پوستی و برنزه شدن ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و در نتیجه رنگ پوستی یکنواخت و پوستی نرم ایجاد می کند.

علاوه بر این، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن به مبارزه با میکروب های مضر و کاهش تورم کمک می کند و یکپارچگی پوست را حفظ می کند. این خواص همچنین یک درخشش طبیعی به پوست و برخی از اثرات روشن کنندگی پوست می دهد.

نحوه استفاده:

  •     ۱ قاشق غذاخوری عسل را با آب یک گوجه فرنگی مخلوط کنید.
  •     از این مخلوط برای ماساژ صورت خود به مدت 5 دقیقه استفاده کنید.
  •     بعد از 15 دقیقه صورت خود را با آب لوله کشی بشویید.
  •     این درمان را دو بار در هفته تکرار کنید.

۸.درمان کوتیکول

خواص مغذی عسل می تواند کوتیکول های ناخن شما را تقویت کند که به سلامت ناخن ها کمک می کند. ماهیت مرطوب کننده عسل همچنین به بهبود کوتیکول ها و بستر ناخن کمک می کند.

نحوه استفاده:

  •     ۱ قاشق غذاخوری عسل، روغن نارگیل و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید.
  •     از این محلول برای ماساژ کوتیکول های خود استفاده کنید.
  •     بعد از 10 دقیقه آبکشی کنید.

۹. التیام سوختگی و زخم

عسل ممکن است التهاب پوست را کاهش دهد و در نتیجه بهبود پوست را تقویت کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی عسل ممکن است به ترمیم پوست و التیام سوختگی ها و زخم ها کمک کند.

عسل همچنین حاوی عوامل ضد باکتریایی است که از عفونت های بیشتر که می تواند روند ترمیم و بهبود پوست را به تاخیر بیندازد، جلوگیری می کند.

نحوه استفاده:

  •     یک لایه نازک عسل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و با یک پانسمان گازی بپوشانید.
  •     همچنین می توانید از پانسمان های زخم بسته بندی شده که حاوی عسل هستند استفاده کنید.
  •     روش دیگر، عسل را با روغن چریش یا روغن درخت چای مخلوط کنید و مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

فواید عسل برای مو

عسل یک عامل بسیار موثر است که می تواند سلامت مو را به چندین روش بهبود بخشد.

برای آگاهی بیشتر از ماسک های مناسب مو می‌توانید به مقاله تهیه ماسک مو با عسل – معرفی 13 روش تهیه ماسک مو طبیعی با عسل مراجعه فرمایید.

۱.حالت دهنده مو

موهای شما برای جلوگیری از خشکی و بسیاری دیگر از مشکلات مو نیاز به حالت دهنده منظم دارند. عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی، یک نرم کننده موثر است زیرا مو را صاف و نرم می کند.

استفاده از عسل برای حالت دادن به موهایتان می‌تواند سلامت آن‌ها را نیز بهبود بخشد و آن‌ها را درخشان و براق نشان دهد.

نحوه استفاده:

  •      عسل خام را با آب رقیق کنید و مخلوط را روی موهای مرطوب و شامپو شده بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند و آن را با آب گرم بشویید.
  •      ماسک عسل و موز را با مخلوط کردن ½ فنجان عسل، دو موز رسیده له شده و ¼ فنجان روغن زیتون آماده کنید. مخلوط را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و به عنوان ماسک روی موهایتان بمالید. بعد از 20 تا 25 دقیقه موهای خود را با آب ولرم بشویید.
  •      1 قاشق غذاخوری عسل را با 2 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید و قبل از خواب آن را به انتهای موهای خود بمالید. صبح موهای خود را بشویید.

۲. بهبود رشد مو

موهای شما در معرض عوامل متعددی قرار می گیرند که می توانند به آن آسیب برسانند و اغلب منجر به مشکلات ریزش مو می شوند. با این حال، می توان از این مشکل مو جلوگیری کرد و با مراقبت مناسب از موها را مدیریت کرد.

استفاده از عسل به دلیل خواص ترمیم کنندگی و مغذی آن نیز می تواند یکی از راه حل های شکاف خوردگی باشد. به عنوان یک مرطوب کننده، عسل (7) به چسباندن رطوبت به ساقه مو کمک می کند و وز شدن و دو شاخه شدن انتهای مو را کاهش می دهد.

ماساژ دادن مو با ماسک های عسل می تواند گردش خون را تقویت کند که فولیکول های مو را تقویت کرده و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند.

نحوه استفاده:

  •     1 قاشق چایخوری عسل را با نرم کننده معمولی خود مخلوط کنید و از آن برای جلوگیری از شکاف و وز شدن موها و تقویت رشد مو استفاده کنید.
  •     موهای خود را با مخلوط عسل و روغن زیتون گرم ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه شامپو بزنید. این درمان را ۲ تا ۳ بار در هفته برای تقویت رشد مو و جلوگیری از خشکی تکرار کنید.
  •     1 فنجان عسل را با 2 تخم مرغ مخلوط کنید و این مخلوط را در طول موهای خود بمالید. بعد از 20 دقیقه موهای خود را با آب معمولی بشویید و طبق معمول موهای خود را شامپو کنید.

۳.پاکسازی پوست سر

عسل یک عامل ضد عفونی کننده و ضد باکتری طبیعی است که به دفع مشکلات پوست سر مانند عفونت، پسوریازیس، شوره سر و خارش کمک می کند. (8) (9) ممکن است از عسل برای پاکسازی پوست سر از آلودگی و سلول های مرده و در نتیجه جلوگیری از تجمع پوست سر استفاده شود.

نحوه استفاده:

  •     عسل و آب را به نسبت 9:1 مخلوط کنید.
  •     از این مخلوط برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید.
  •     بعد از 3 تا 4 ساعت موهای خود را بشویید.
  •     برای بهترین نتیجه این درمان را هر هفته تکرار کنید.

موارد قابل توجه

  • در حالی که استفاده از عسل به طور کلی بی خطر است و فواید مختلفی برای پوست و موی شما دارد، مهم است که هنگام استفاده از آن بر روی پوست و مو، اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنید:
  •     اگر به گرده گل یا زنبورها حساسیت دارید از مصرف عسل خودداری کنید. همیشه قبل از استفاده از عسل یک تست پچ انجام دهید، به خصوص اگر از وجود چنین حساسیتی مطمئن نیستید یا پوست حساسی دارید.
  •     همچنین می توانید برای آزمایش آلرژی با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید پوست شما چگونه به عسل واکنش نشان می دهد.
  •     پس از استفاده از درمان، عسل را به درستی بشویید یا پاک کنید، زیرا باقی مانده عسل می تواند منافذ را مسدود کند و ممکن است منجر به جوش های آکنه شود.
  •     عسل خام و ارگانیک را ترجیح دهید زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی است.

جمع بندی

عسل به طور گسترده ای به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی استفاده می شود. عسل علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی و مغذی خود، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که برای پوست و مو مفید است.

استفاده از عسل برای پوست و مو می‌تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند و آن را نرم، صاف و جوان جلوه دهد. به طور مشابه، موهای شما می توانند از نظر رشد و استحکام مو از خواص عسل برای پوست و مو بهره‌مند شوند. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید این شربت طلایی را به رژیم مراقبت از پوست و مو اضافه کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

منبع: فواید عسل برای پوست و مو

دسته بندی محصولات آموزش عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.