ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

طرز پخت برنج صدری دم سیاه به 2 روش کته و آبکشی

Home  /   طرز پخت برنج صدری دم سیاه به 2 روش کته و آبکشی
طرز پخت برنج صدری

برنج صدری را بشناسیم

برنج از غلات مهم و تامین کننده نیاز غذایی جمعیت وسیعی از جهان است. در این بین برنج ایرانی جز لذیذترین و خوش عطرترین انواع برنج در دنیا است. برنج ایرانی به دسته ها و ارقام متعددی تقسیم می شود که بهره وری کم برنج صدری دم سیاه نسبت به سایر ارقام منجر به کشت محدود آن شده است. این برنج در شهر های لاهیجان و آستانه کشت می شود و به برنج دم سیاه آستانه معروف است. در این مقاله به بررسی طرز پخت برنج صدری و ویژگی های این نوع برنج می پردازیم.

برای خرید برنج هاشمی اعلا و برنج صدری دم سیاه هتمت می توانید با شماره های 09039006827 و تلفن ثابت 01334491943 تماس حاصل نموده و یا سفارش خود را از طریق دایرکت اینستاگرام hatmat.ir ثبت نمایید.

برنج صدری دم سیاه چه ویژگی هایی دارد؟

برنج صدری دم سیاه از مرغوب ترین نوع برنج های ایرانی است. دانه های برنج، باریک و کشیده هستند. اندازه دانه برنج خام حدود 7.5 میلی متر و پس از پخت به 12.5 میلی متر میرسد. این تفاوت، مقدار نشانه قد کشیدن دانه ها پس از پخت است. عطر قوی یکی دیگر از مشخصه های بارز برنج صدری دم سیاه است. رنگ و دانه های برنج سفید مایل به کرم است. به تعبیری رنگ آن سفید با رگه های بسیار نازک کرم روشن است.

برنج صدری را چه مدت پیش از پخت باید خیساند؟

برای خیس خوردن برنج صدری حداقل ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است. البته بعضی از برنج ها را باید یک شب قبل خیس کرد که این امر به نوع برنج همچنین تازگی و کهنگی آن بستگی دارد. برنج های کهنه را می توان از قبل خیس کرد که در این صورت کیفیت بهتری پیدا می کنند. ولی برنج های تازه با خیس کردن زیاد کیفیت خود را از دست داده و باید مدت کمی در آب بمانند. علاوه بر این هنگام پخت نیز آب کمتری نیاز دارند.

چند نکته مهم در طبخ برنج صدری

اگر در هنگام پخت کته و موقع جوشیدن برنج در آب، متوجه شدیم که برنج خیلی شور است، داخل آب برنج چند تکه سیب زمینی پوست کنده میریزیم چرا که سیب زمینی، شوری غذا را به خود جذب می کند. اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدیم، در زمان آبکش کردن، مقدار آب بیشتری روی برنج آبکش شده می ریزیم.

برای آماده کردن برنج زعفرانی، مقداری پودر زعفران را در مقداری آب جوش، داخل یک استکان کوچک حل کرده و استکان را زمان دم کردن روی برنج قرار می گذاریم تا زعفران نیز همراه برنج دم کشیده و رنگ آن پررنگ تر شود.

طرز پخت برنج صدری دم سیاه به روش آبکشی

پس از شستن برنج، به همراه مخلوط آب و نمک به مدت 5 تا 6 ساعت برنج را خیس می کنیم. برای درست کردن برنج آبکشی، به ازای هر پیمانه برنج، سه پیمانه آب ریخته و روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و دانه های برنج از کالی خارج شوند .سپس آب برنج را به وسیله آبکش خالی کرده و پس از چرب کردن ته قابلمه، برنج آبکش شده را اضافه می کنیم. بعد از 30 دقیقه دم کشیدن، برنج آماده است.

نکته: برای ته دیگ می توانید از نان و سیب زمینی و.. استفاده نمایید.

طرز پخت برنج صدری دم سیاه به روش کته

در طرز پخت برنج صدری دم سیاه، ابتدا برنج را چند بار می شوییم تا زمانی که آب حاصل از برنج زلال شود و سپس به مدت 4 ساعت برنج را در آب و نمک خیس می دهیم. مقدار نمک و آب به این شکل است که به ازای هر پیمانه برنج به یک و نیم پیمانه آب و 1/3 قاشق چای خوری نمک استفاده می شود. بعد از مدت زمان زمان برای خیس خوردن برنج، روغن مایع را اضافه کرده و در قابلمه مناسب، روی حرارت متوسط به مدت 8تا 10دقیقه قرار داده و کمی هم می زنیم تا آب برنج بخار شود. سپس شعله را ملایم کرده تا طی 15 تا 20 دقیقه برنج دم بکشد.

در صورت نپختن کته و نیاز با اضافه کردن مجدد آب، حتما از آب جوش استفاده کنید. گرچه اضافه کردن آب بعد از پخت، تا حدودی کیفیت کته را پائین می آورد.

نکات مهم برای له نشدن دانه ‌های برنج آبکش

یکی از نکات ضروری، اضافه کردن یک فنجان آب سرد به قابلمه بعد از هشت دقیقه جوشیدن است. این کار فرایند جوشیدن را کند می‌کند و به برنج کمک می‌کند و از له شدن یا شکستن دانه‌ های درسته برنج جلوگیری می‌کند. برنج را چند بار هم بزنید.

بعد از حدود 10 دقیقه دانه ‌های برنج را امتحان کنید. دانه برنجی که امتحان می‌کنید باید نرم شده باشد، اما در عین حال، نباید خیلی لطیف و شکننده باشد طوری که به راحتی با بین دو انگشت له شود. وقتی به این حد رسید، آن را در یک صافی آبکش کنید و سریع با آب سرد بشویید تا نمک برنج گرفته شود و برنج شور نشود.

موقع آبکش کردن برنج کاسه ای را به صورت برگردان داخل کاسه ظرفشویی قرار داده و آبکش را روی کاسه قرار دهید، زیرا اگر کاسه به صورت معمول زیر آبکش قرار گیرد، داخل کاسه زیر آبکش، پر از آب حاصل از آبکشی برنج شده و برنج داخل آب خراب می شود.

هنگام دم گذاشتن، سوراخ هایی را با دسته کفگیر در میان توده برنج ایجاد کنید، این سوراخ ها باعث می شود بخار از کف قابلمه به راحتی به سطح آمده و برنج زودتر دم بکشد.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله برنج صدری دودی چیست؟ – 6 خاصیت برنج دودی مراجعه فرمایید.

نکات کلیدی برای خوب قد کشیدن برنج

  • موقعی که در اوج جوشیدن است، یک استکان آب سرد داخل برنج بریزید.
  • قابلمه را بزرگ انتخاب کنید تا برنج جای کافی برای قد کشیدن داشته باشد.
  • هنگام جوشاندن برنج، دو قاشق روغن مایع داخل آب قابلمه بریزید تا هم خوب قد بکشد هم به اصطلاح خوش پخت شود.
  • موقع آبکش کردن برنج، روی برنج آب سرد نریزید زیرا به برنج شوک وارد کرده و جلوی ادامه قد کشیدن آن را می گیرد.

منابع:
مقاله طرز تهیه برنج آبکشی

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش برنج, دستور پخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.