ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

روغن زیتون مرغوب – 6 عامل موثر بر کیفیت روغن زیتون

Home  /   روغن زیتون مرغوب – 6 عامل موثر بر کیفیت روغن زیتون
روغن زیتون مرغوب

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین، سالم ترین و مفیدترین روغن های گیاهی است و منبع غنی کالری و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین‌ E است. شناخت ویژگی های روغن زیتون مرغوب می تواند در انتخاب و یک خرید خوب موثر باشد. در ادامه به بررسی روش های شناخت روغن زیتون با کیفیت خواهیم پرداخت.

روش های سنجش روغن زیتون مرغوب

اگرچه تشخیص روغن زیتون مرغوب، کار چندان ساده ای نیست، اما ارزیابی حسی به ما کمک خواهد کرد تا احتمال خرید روغن زیتون تقلبی را تا حد زیادی کاهش دهیم. ارزیابی حسی یا به عبارتی عطر و طعم روغن زیتون یکی از بهترین و آسان ترین راه های تشخیص کیفیت روغن زیتون، توسط مصرف کنندگان است.

روغن زیتون مرغوب، عطری شبیه به چمن تازه کوتاه شده، عطر زیتون سبز یا زیتون رسیده، برگ زیتون، سایر عطرهای خوش سبزیجات مانند کنگر فرنگی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، بوته گوجه فرنگی، و عطر میوه ها مانند عطر سیب سبز یا سیب رسیده، لیمو، بادام سبز، موز و … دارد. باید از خرید روغن زیتون هایی که بوی ماندگی، کپک، ترشیدگی، بوی خاک، بوی زیتون شور، طعم فلز یا پلاستیک و … را می دهند، خودداری کرد.

برای تشخیص عطر روغن زیتون مرغوب، مقداری از روغن را در داخل لیوانی ریخته و درب آن را بپوشانید، سپس لیوان را بچرخانید و روی کف دست حدود ۱_۲ دقیقه گرم کنید. سپس بینی خود را به لیوان نزدیک کرده و آن را ببوئید. روغن زیتون مرغوب دارای عطری شبیه به چمن تازه کوتاه شده، میوه سبز یا رسیده زیتون و سایر عطرهایی که پیش تر به آن اشاره شد، می باشد.

برای تشخیص طعم روغن زیتون مرغوب، مقداری از روغن را بچشید، روغن را به آرامی روی سطح زبان حرکت داده و ببلعید، سپس از طریق دهان نفس کشیده و عمل بازدم را از طریق بینی انجام دهید. اگر روغن زیتون مرغوب باشد، در گلو احساس تندی می کنید که این تندی ممکن است بسیار کم و یا آنقدر شدید باشد که فرد دچار سرفه شود. به طور کلی می‌توان ۵ مرحله‌ی زیر را برای ارزیابی حسی روغن زیتون به ترتیب انجام داد:

  • مقدار کمی روغن زیتون در یک استکان بدون دسته بریزید.
  • با کف دست روی استکان را بپوشانید و استکان را در دستتان بچرخانید و گرم کنید تا مواد معطر روغن آزاد شود.
  • دست را از روی استکان بردارید و هوای داخل استکان را عمیقا استشمام کنید.
  • روغن را وارد دهان کرده و روی سطح زبان خود پخش کنید و در انتهای زبان مقدار تلخی را بسنجید.
  • دندان‌ها را به‌ هم بچسبانید و هوا را با شدت از بین دندان ها به انتهای حلق برسانید تا مقدار تندی را دریابید.

« تلخی و تندی از ویژگی‌های روغن زیتون مرغوب است. »

رنگ روغن زیتون نشان دهنده‌ی مرغوب بودن یا نبودن روغن زیتون نیست، چون رنگ روغن زیتون بستگی به زمان برداشت زیتون داشته و از زرد تا زرد مایل به سبز تا سبز می تواند متفاوت باشد.

عوامل موثر بر کیفیت روغن زیتون

  1. جلوگیری از آسیب دیدن میوه در زمان برداشت
  2. حمل و نقل اصولی
  3. عدم انبار میوه زیتون
  4. به حداقل رساندن زمان انتقال به کارخانه
  5. روغن کشی در دمای پایین
  6. بسته بندی مرغوب (شرایط نگهداری اصولی و درست)


شما می‌توانید مطمئن باشید که با توجه به همکاری فروشگاه اینترنتی هتمت با آزمایشگاه ایستگاه تحقیقاتی زیتون رودبار، تمام نکات بالا در انتخاب روغن زیتون مرغوب مورد توجه قرار می‌گیرد.

تفاوت روغن زیتون فرابکر و بدون بو تصفیه

توضیح دادن اختلاف بین روغن زیتون تصفیه شده، روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر برای مصرف کننده آسان نیست. بیشتر مصرف کنندگان نمی دانند که انواع مختلفی از روغن زیتون وجود دارد که از نظر ترکیب سازنده، خواص حسی و ارتقا دهنده سلامت، کاملا متفاوت هستند‌. در بسیاری موارد، مخلوطی از روغن زیتون بکر و تصفیه شده نسبت به روغن زیتون فرابکر (فوق بکر)، دارای ظاهر بهتری است (زرد روشن و کمرنگ) و این می تواند برای درک کیفی مصرف کننده، گمراه کننده باشد.

برای خرید روغن زیتون فرابکر می توانید به بخش فروش روغن زیتون فرابکر هتمت مراجعه فرمایید.

برای برخی مصرف کنندگان، اصطلاح تصفیه شده بار معنایی مثبت دارد (تصفیه شده بهتر از تصفیه نشده بنظر می رسد) و اصطلاح بکر در مورد روغن زیتون، قابل درک نیست. حتی فریبنده تر از آن این است که صفت سبک یا فوق سبک را بر پایه مزه بسیار ملایم آن ها به این روغن ها داده اند.

به طور کلی مصرف کنندگان می دانند که یک غذای سبک در مقابل یک غذای معمولی دارای کالری کمتری است. این تفسیر کاملا اشتباه است زیرا روغن زیتون متشکل از تری گلیسریدها است و با هر یک از روغن های خوراکی و چربی ها دارای محتوای کالری یکسانی است که مقدار آن ۹ کیلوکالری بر گرم است.

انواع روغن زیتون بکر

انواع روغن زیتون بکر در ۴ طبقه دسته بندی می شود:

  1. روغن زیتون فرابکر (فوق بکر)
  2. روغن زیتون بکر درجه یک
  3. روغن زیتون بکر معمولی
  4. روغن زیتون بکر لامپانت

روغن زیتون بکر لامپانت، برای مصارف انسانی قابل استفاده نیست و باید حتما تصفیه شده تا قابل خوردن شود‌. روغن زیتون تصفیه شده، از پالایش روغن زیتون بکر لامپانت به دست می آید.

برای خرید روغن زیتون بدون بو می توانید به بخش فروش روغن زیتون بدون بو هتمت مراجعه فرمایید.

طریقه نگهداری روغن زیتون

برخی برای نشان دادن ميزان توجه خود به سلامت افراد خانواده، شيشه‌ روغن زيتون را‌ همواره در سر ‌ميز ‌غذا نگه داشته و ‌يا ‌فروشندگانی هستند که اين شيشه‌ها را در پشت ويترين يا در قفسه‌ها در معرض نور قرار ‌می‌دهند، بدون آنکه توجه داشته باشند، همه‌ خواص بهداشتی اين روغن مفيد را از آن می‌گيرند.

بر اساس تحقيقات دانشمندان ايتاليايی، نور موجب از بين رفتن بسياری از آنتی اکسيدان ‌های موجود در روغن زيتون می‌شود. اين محققان در‌يافته ‌اند که در ‌روغن زيتون‌ هايي که در ‌ظروف شيشه‌ای روشن نگهداری می‌شود پس از 12 ماه، بتا‌کاروتن تا 40 درصد، ويتامين E تا 100 درصد و‌کلروفيل تا 30 درصد تخريب می‌شود. لازم ‌به ‌ذکر‌است ‌که هر ‌سه‌ اين مواد در‌ زمره‌ تركيبات شفا‌ بخش روغن زيتون محسوب می‌شود.

معنای اين امر ‌آن است که توليد‌کنند‌گان روغن زيتون بايد دقت بيشتری در انتخاب نوع ‌ظروفی که برای انتقال اين روغن به بازار در‌نظر می‌گيرند، به ‌خرج دهند. استفاده از ظروف شيشه ‌ای رنگی تا اندازه‌ای می‌تواند مانع از تاثير ‌نور‌ شود. اما بهترين نوع ظروف برای نقل و انتقال، ظروف فلزی در‌دار‌ و‌ بدون ميل ترکيبی است تا تاثير نور در ‌آن به حداقل برسد اما حفاظت از روغن زيتون تنها به توليد‌كنندگان و فروشندگان محدود نمي‌شود. شايد مهم ‌ترين مرحله در نگهداري اين نوع روغن، پس از خريد آن است.

تمام افرادی كه براي افزايش سلامت خود و اعضاي خانواده ‌شان حاضرند هزينه بالای روغن زيتون را پرداخت كنند، بايد بدانند كه در صورت عدم نگهداري درست اين نوع روغن به راحتي پول و سلامت خود را به مخاطره خواهند انداخت. براي اينكه روغن زيتوني كه مي‌خريد به مدت طولاني‌تري خواص ارزشمند خود را حفظ كند، بهتر است در ابتدا به تاريخ مصرف آن دقت كرده و از خريد روغني كه از توليد آن مدت زمان زيادي گذشته است، خودداري كرد.

در مرحله بعد لازم است كه روغن خريداري شده را در يك ظرف كاملا در‌بسته (بطری کاملا پر باشد) در جاي تاريك و خنك نگهداري شود. هرگز شيشه روغن را در كنار اجاق گاز خود كه گرم‌ ترين جاي آشپز‌خانه است، قرار ندهيد. گرما باعث افت كيفي شديد در روغن زيتون مي‌شود. به طور کلی می‌توان نکات زیر را برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون فرابکر در نظر داشت:

  • دمای نگهداری بین ۱۴ تا ۱۸ درجه‌ سانتی‌گراد
  • دور از اکسیژن هوا به دلیل عملیات اکسیداسیون روغن زیتون
  • دور از نور مستقیم ( در ظرف یا بطری‌ای تیره)
  • نگهداری در ظروف بی تاثیر بر روی روغن زیتون

ارزش غذایی روغن زیتون

نمودار زیر گویای کاهش ارزش غذایی و کاهش ترکیبات فنولی روغن زیتون در دما و زمان‌های متفاوت است:

برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص روغن زیتون می توانید به مقاله 4 فایده منحصر به فرد روغن زیتون در حفظ سلامت بدن مراجعه فرمایید.

منابع:

چطور روغن زیتون مرغوب را از طریق ارزیابی حسی بشناسیم؟ (طیبه بشارتی سیدانی- دکتری تخصصی شیمی آلی)

کتاب “راهنمای جامع روغن زیتون فوق بکر” نویسنده: کلودیوپری، ترجمه: سعید کشاورز مقدم، مجید کشاورز مقدم، جهانگیر عرب

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش روغن زیتون

2 Comments on “روغن زیتون مرغوب – 6 عامل موثر بر کیفیت روغن زیتون

  1. مستر کویین says:

    بسیار عالی، کاش می‌شد از همین مطلب ویدیوی آموزشی برای تعیین کیفیت حسی روغن زیتون تولید بشه تا ما در خونه از کیفیت روغن زیتون‌ها مطمئن شیم. روش‌های نگه داری رو نمیدونستم، متشکرم از تولید محتوای با ارزشتون.
    آیا با مرکز تحقیقات روغن زیتون ایران هم ارتباط دارید؟ امکان آگاه سازی بیشتر هم هست؟؟ با تولید محتوای اینفوگرافیک یا ویدیویی به شکل تخصصی.

    7 شهریور 1400
    Reply
    1. ندا نقدی says:

      مرسی از دقت نظرتون
      بله با ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار در ارتباط هستیم و همه روغن زیتون های موجود در هتمت دارای تائیدیه از این سازمان هستند.
      از پیشنهادتون در برنامه تولید محتوا حتما استفاده خواهیم کرد، مرسی

      7 شهریور 1400
      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.