ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

کدام روغن زیتون سالم تر است؟ بررسی 2 روغن زیتون بکر و فرابکر

Home  /   کدام روغن زیتون سالم تر است؟ بررسی 2 روغن زیتون بکر و فرابکر
روغن زیتون بکر و فرا بکر، کدام روغن زیتون سالم تر است؟

روغن زیتون سالم

داشتن آگاهی از روغن زیتون و انتخاب روغن زیتون سالم می‌تواند دانش مهمی باشد. تفاوت بین انواع روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرا بکر ظریف اما بسیار زیاد است. علاوه بر تنوع در روش‌های تولید، می‌توانید تفاوت در رنگ، شفافیت، ارزش غذایی و احتمالا مهم‌تر از همه، طعم را مشاهده کنید. چرا روغن زیتون برای پخت و پز مناسب و روغن زیتون فرابکر برای سالاد شما مناسب تر است؟ در این مقاله به تفاوت روغن زیتون بکر و فرا بکر و اینکه کدام یک برای بدن سالم ترند می پردازیم.

برای تهیه روغن زیتون سالم و مقوی می‌توانید به بخش فروش مواد غذایی هتمت مراجعه فرمایید.

روغن زیتون

روغن زیتون غیر بکر، همچنین به عنوان روغن زیتون معمولی یا خالص شناخته می شود، اغلب از ترکیبی از روغن های پرس سرد و فرآوری شده تهیه می شود. در این فرآوری از شر ناخالصی ها خلاص می شود و روغن را تمیز و شفاف می کند و می تواند بر پایه حرارت یا شیمیایی باشد. نمونه‌هایی از روش‌های فرآوری عبارتند از سفید کردن و خوش‌بو کردن، که باعث می‌شود روغن از نظر رنگ، طعم و عطر سازگار باشد.

متأسفانه، این فرآوری باعث می شود که مقدار اسید چرب امگا 3 و محتوای آنتی اکسیدان روغن کاهش پیدا کند، و این سبب می‌شود نسبت به روغن زیتون فرآوری نشده خواص کمتری داشته باشد و انواع دیگر روغن زیتون سالم تر به شمار آیند.

روغن زیتون معمولی اغلب طعم ملایم‌تر و رنگ شفاف‌تری نسبت به روغن‌ زیتون های بکر و فوق بکر دارد. این امر آن را برای پخت و پز به جای سس سالاد یا مصرف به صورت خام، ایده‌آل ترمی‌سازد، زیرا ممکن است بی‌مزگی و مصنوعی بودنن طعم آن باب میل نباشد.

یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از روغن زیتون معمولی برای پخت و پز، نقطه سوخت بالای آن است. نقطه سوخت یا دود کردن، دمایی است که روغن شروع به دود شدن می کند، به این معنی که روغنی با نقطه دود بالاتر برای پخت و پز در دمای بالا – مانند سرخ کردن و سرخ کردن عمیق – مناسب تر است.

روغن زیتون بکر (VOO)

روغن زیتون سالم بکر بر خلاف روغن زیتون معمولی، همیشه به صورت سرد و بدون استفاده از حرارت یا مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. این به این معنی است که روغن کاملاً مکانیکی استخراج می‌شود، زیتون ها را آسیاب می‌کنند، به صورت خمیر در می‌آیند و سپس با فشار دادن.

روغن بکر معمولاً از دومین فشار زیتون – پس از اینکه اولین فشار دادن روغن فوق بکر حاصل شد، ساخته می‌شود.

فقط مکانیکی بودن  باعث می شود روغن دارای محتوای بیشتری از مواد مغذی باشد که آن را روغن زیتون سالم به شمار می‌آورد و برای سلامتی شما مفید است. همچنین روغنی با طعم و عطر زیتون خالص تر و تمیزتر به دست می دهد. این باعث می شود که روغن برای سس ها مناسب باشد.

روغن زیتون فرا بکر (EVOO)

روغن زیتون فرابکر اغلب گران ترین نوع روغن زیتون هستند. مانند روغن زیتون بکر، روغن زیتون فرابکر از طریق پردازش مکانیکی و بدون هیچ گونه حرارت یا مواد شیمیایی از زیتون استخراج می شود. این اولین پرس است که روغن را خوش طعم ترین می کند.

روغن زیتون فرابکر از نظر کیفی بالاتر از روغن زیتون بکر است. در حالت ایده‌آل، هیچ رنگ و بوی بدی وجود ندارد، بنابراین روغن فرابکر برای غوطه‌وری و پانسمان ایده‌آل است. در اینجا، طعم تصفیه شده می تواند واقعاً بدرخشد.

یک EVOO خوب با طعم دلپذیر و میوه ای مشخص می شود. هر چه زیتون رسیده تر باشد، طعم طبیعی بیشتری دارد. زیتون های نارس روغنی علف تر و تلخ تر تولید می‌کنند.

روغن زیتون فرابکر نقطه دود پایین تری نسبت به روغن زیتون معمولی دارد، در نتیجه برای پخت و پز در دمای بالا مناسب نمی‌باشد. با این حال، هنوز هم می توان از آن در سرخ کردن سریع یا برای تفت دادن سبک استفاده کرد.

در نهایت، روغن زیتون EVOO از اولین فشار دادن و بدون عملیات حرارتی یا شیمیایی، مغذی‌ترین نوع روغن زیتون است و آن را تبدیل به روغن زیتون سالم تری می‌کند . روغن زیتون فرابکر سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند ویتامین E و ویتامین K است.

کدام روغن زیتون سالم است؟

روغن زیتون و روغن زیتون فرابکر هر دو از زیتون تهیه می شوند، اما روش استخراج روغن متفاوت است. در نتیجه رنگ ها، طعم ها و خواص سلامتی متفاوتی دارند.

انواع مختلفی از روغن ها از جمله روغن گیاهی، کانولا، آووکادو، گردو و نارگیل در بازار موجود است. تشخیص اینکه کدام روغن بهترین است ممکن است دشوار باشد. آیا واقعا طعم آنها متفاوت است؟ آیا یکی از بقیه سالم تر است؟

برای آگاهی بیشتر از خواص روغن زیتون می‌توانید به مقاله خواص روغن زیتون – 4 فایده منحصر به فرد روغن زیتون در حفظ سلامت بدن مراجعه فرمایید.

آیا روغن زیتون برای بدن مفید است؟

کاربرد روغن های مختلف متفاوت است. روغن زیتون طعم فوق‌العاده‌ای دارد که آن را برای افزودن به سالاد یا نان مناسب می‌کند و برای پخت و پز نسبتاً در برابر حرارت پایدار است. با این حال، در مورد اینکه آیا روغن زیتون سالم است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

انواع اصلی چربی موجود در روغن زیتون، که عمدتاً از اسید اولئیک تشکیل شده است، اسیدهای چرب تک اشباع شده (MUFAs) هستند که کارشناسان بهداشت بر این باورند که چربی سالمی هستند.

در مقابل، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس چربی های ناسالم هستند. تحقیقات مصرف چربی های ناسالم را با طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و چاقی مرتبط دانسته است.

جایگزینی چربی های اشباع شده و ترانس با MUFA می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی در فرد کمک کند. این چربی ها لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول «خوب» را افزایش می دهند و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول «بد» را در جریان خون کاهش می دهند.

روغن زیتون سالم و طبیعی یکی از اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای است که تحقیقات نشان داده است فواید زیادی برای سلامتی از جمله قلب، چشم و مغز دارد.

روغن زیتون در مقابل روغن زیتون فرابکر

بیشتر اصطلاحاتی که بعد از روغن زیتون هستند، مانند «بکر» یا «فرا بکر»، به فرآیندی اشاره دارند که تولیدکنندگان برای تولید روغن از آن استفاده می‌کنند. روغن زیتون های فرابکر کمترین فرآوری را داشته اند.

هنگامی که سازنده روغن را پردازش می کند، آن را با مواد شیمیایی تمیز و سپس آن را گرم می‌کنند. این فرآیندها ماندگاری طولانی تری به آن ها می‌دهد، که برای صنایع غذایی عالی است، اما ممکن است طعم روغن و برخی از مزایای آن را از بین ببرد.

طبق تحقیقات از یک منبع معتبر، روغن زیتون فرابکر دارای پلی فنول بیشتری نسبت به روغن زیتون معمولی است. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. تصفیه روغن زیتون سالم، آن را از ویتامین ها، پلی فنول ها و سایر مواد طبیعی پاک می‌کند.

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که روغن زیتون فرابکر طعم مطبوع تری نسبت به روغن زیتون هایی دارد که فرآوری بیشتری را پشت سر گذاشته اند. روغن زیتون فرابکر تازه و فرآوری نشده باید طعم زیر را داشته باشد:

  • کمی میوه ای
  • کمی تلخ، شبیه گاز زدن به زیتون
  • کمی فلفلی

اگر طعم روغن فلزی، بی مزه یا کپک زده باشد، ممکن است به دلیل فرآوری بیش از حد روغن باشد، یا ممکن است روغن خراب شده باشد.

بسیاری از مردم هنگام انتخاب روغن زیتون فرابکر، محصولات فشرده سرد، بدون فیلتر یا پرس سنگ را انتخاب می‌کنند. با این گزینه‌ها، روغن تحت حرارت یا فیلتر قرار نگرفته است که معمولاً مواد شیمیایی به روغن اضافه می‌کند.

مزایای روغن زیتون سالم فرابکر

افراد ممکن است ترجیح دهند از روغن زیتون فرابکر به جای روغن زیتون معمولی استفاده کنند زیرا:

  • کمتر مورد پردازش قرار گرفته است
  • طعم دلپذیرتری را پیدا می کنند
  • حاوی مواد شیمیایی کمتری است
  • حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر مواد طبیعی بیشتر است

در مورد روغن زیتون “خالص” و “سبک” چطور؟

روغن زیتون خالص ترکیبی از روغن زیتون فرابکر و روغن های فرآوری شده است. افراد می‌توانند قبل از خرید، برچسب را بررسی کنند تا بدانند دقیقاً چه چیزی در روغن وجود دارد. برخی از روغن های بکر سبک نیز ترکیبی هستند.

اصطلاح “سبک” به عطر و طعم روغن اشاره دارد، نه محتوای کالری. روغن های سبک اغلب فرآوری و تصفیه می شوند که رنگ و همچنین طعم را از بین می برد.

فرآوری باعث می شود روغن ماندگاری بیشتری داشته باشد و همچنین امکان گرم شدن روغن تا دمای بالاتری را فراهم می‌کند که برای پخت و پز خوب است. با این حال، مواد شیمیایی را اضافه شده مواد مغذی را از بین می برد.

ذخیره سازی روغن زیتون سالم

بهترین مکان برای نگهداری روغن زیتون جایی خنک، خشک و تاریک است. بهتر است آن را در جایی قرار دهید که گرمای تابشی، چه از لوازم خانگی و چه از نور خورشید، دریافت نکند. انجام این کار باعث می شود روغن برای مدت طولانی تری تازه بماند.

نتیجه گیری

روغن زیتون فرابکر کم فرآوری شده ترین نوع روغن زیتون است. به همین دلیل، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های طبیعی خود را حفظ می کند که اغلب در طی فرآوری از بین می روند. این باعث می‌شود روغن سالم‌تری نسبت به روغن زیتون معمولی داشته باشد، اما آن را کمی گران‌تر می‌کند.

به طور کلی، روغن‌هایی که حاوی MUFA هستند، که شامل روغن زیتون می‌شود، یک مکمل سالم برای رژیم غذایی هستند، به‌ویژه زمانی که مردم از آنها برای جایگزینی منابع چربی‌های اشباع شده و ترانس استفاده می‌کنند. با این حال، بهتر است در غذاهای پرچرب در حد اعتدال حتی چربی های سالم دارای مواد مغذی کم و کالری بالایی هستند.

منابع: آیا روغن زیتون فرابکر بهتر از روغن زیتون است؟ تفاوت بین روغن زیتون و روغن زیتون فرابکر چیست؟

دسته بندی محصولات آموزش روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.