ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

4 معجون برای درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل

Home  /   4 معجون برای درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل
درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل

عسل چیست؟

عسل یک ماده‌ی غذایی شیرین و چسبناک است که توسط زنبور های عسل و برخی حشرات دیگر مانند زنبور های بدون نیش تهیه می‌شود. زنبور ها، عسل را از ترشحات شیرین گیاهان (شهد گل) یا از ترشحات دیگر حشرات مانند رفلکس، فعالیت ‌های آنزیمی و تبخیر آب تولید می‌کنند. درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل عنوانی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

برای خرید عسل جنگلی ارتفاعات شرق گیلان می توانید به بخش فروش عسل هتمت مراجعه فرمایید.

زنبور های عسل، عسل را در ساختار های مومی به نام کندو ذخیره می‌کنند، درحالی که زنبور های بدون نیش عسل را در لانه ‌های ساخته شده از موم و رزین ذخیره می‌کنند. در واقع عسل را به دو صورت تهیه و جمع آوری می‌کنند: 1) از کندو زنبور های وحشی 2)از کندو زنبورهای اهلی که با نام زنبورداری یا پرورش زنبور معروف است.

چرا عسل شیرین است؟

عسل شیرینی خود را فروکتوزهای مونوساکارید و گلوکز بدست می‌آورد و در یک خانواده با ساکاروز (شکر سفید) قرار دارد. 15 میلی لیتر عسل، حدود 190 کیلوژول (46 کیلوکالری) انرژی تولید می‌کند.

در واقع مقدار کالری عسل از شکر سفید بیشتر است، به همین دلیل اگر به عنوان شیرین کننده بخواهید از آن استفاده کنید می‌توانید به مقدار کمتری از آن استفاده کنید.

ارزش غذایی و مواد مغذی عسل

برای درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل ابتدا باید عسل را بشناسیم. برای استفاده‌ی صحیح و به اندازه‌ی عسل باید به ارزش غذایی آن توجه داشته باشید. باید بدانید که استفاده ‌ی بی رویه آن، نه تنها فایده ‌ای نخواهد داشت بلکه می‌تواند ضررهای گوناگونی چون افزایش وزن و آسیب به دندان را به بدن شما وارد کند.
یک قاشق عسل حاوی:

  • کالری: 64 کیلوکالری
  • پروتئین: 0گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 17 گرم

عسل حاوی مقداری ویتامین و مواد معدنی است، از جمله مقادیر کمی از:

  • آهن
  • زینک
  • پتاسیم

با در نظر گرفتن این موارد عسل در کنار استفاده‌ی غذایی، استفاده دارویی نیز دارد. علاوه بر این، از عسل در پخت و پز غذا و دسر استفاده می کنیم که برخی فواید برای سلامتی نیز دارد.

وجود آنتی اکسیدان در این ماده‌ی غذایی باعث جلوگیری از التهابات (التهابات می‌توانند منجر به مشکلات زیادی از قبیل بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلالات ایمنی شوند) می‌شود. درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل از دیگر کاربرد های عسل است که می توان به آن اشاره کرد.

جهت مطالعه بیشتر در رابطه با تسکین گلودرد کرونایی می توانید به مقاله درمان گلودرد – 4 معجون معجزه آسا برای تسکین درد های گلو مراجعه فرمایید.

درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل

طبق مطالعات درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل، روشی موثر و مفید برای بهبود این موارد است. دو قاشق چای خوری عسل قبل از خواب سرفه‌ ی شبانه کودکان را تسکین می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که این روش برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود. ترکیب برخی مواد غذایی با عسل می‌تواند گلو درد شما را تسکین دهد. حال به برخی از این ترکیب‌ ها اشاره می‌کنیم:

1- عسل به همراه زنجبیل و لیمو

عسل: وجود عسل، این ترکیب را به یک ضد سرفه مؤثر و طبیعی تبدیل می‌کند. این امر توانایی بدن را در مبارزه با عفونت بهبود می‌بخشد و خطر تب را کاهش می‌دهد. همچنین شیرینی طبیعی عسل، مزه ترش لیمو و تند زنجبیل را متعادل می‌کند.

زنجبیل: این ادویه، به بدن شما کمک می‌کند تا سموم را از بین ببرد و برای سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز مناسب است. همچنین برای رفع ناراحتی معده، سرگیجه، حالت تهوع و عق سرد مفید است.

لیمو: سرشار از ویتامین C که سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارد و رادیکال ‌های آزاد بدن شما را خنثی می‌کند که این امر باعث کاهش التهاب و تورم می‌شود.

دستورالعمل: ابتدا چند برش نازک از گیاه زنجیل را در یک ظرف بریزید و سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و سر ظرف را بپوشانید تا وقتی که رنگ زرد کمرنگی به خود بگیرد. پس از ولرم شدن آب زنجبیل یک قاشق غذاخوری عسل به همراه یک عدد لیمو ترش به آن اضافه کنید و به آرامی این محلول را ترکیب کنید و نوش جان کنید.
این ترکیب را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا گلو درد شما تسکین یابد.

2- آب عسل

2/1 لیوان آب گرم را با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید و روزانه مصرف کنید. این ترکیب از گلو درد شما پیشگیری می کند یا گلو درد شما را تسکین می ‌بخشد.

3- عسل و آویشن

آویشن: برگ ‌های این گیاه دارای ترکیب فلاونوئیدی می‌باشند که بر بهبود بیماری ‌های تنفسی، رفع سرفه و بهبود برونشیت کوتاه مدت موثر است.
این ترکیب می‌تواند خواص تسکین دهندگی سرفه توسط عسل را افزایش دهد.

4- آناناس و عسل

آناناس: وجود ترکیب بروملین در آناناس، به سرکوب سرفه و کاهش خلط کمک می‌کند.

در نتیجه برای درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل می‌توانید عسل را با آناناس ترکیب کنید. در این موارد مشاهده می‌کنید که با ترکیب عسل با مواد غذایی دیگر، خاصیت دارویی آنرا افزایش می‌دهید. البته باید توجه داشته باشید که عسل طبیعی این خاصیت را بیشتر از عسل‌های فراوری شده، دارا است.

نتیجه‌گیری

عسل طبیعی ماده‌ غذایی مفیدی است که قیمت مناسبی دارد و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید و استفاده ‌های غذایی و دارویی از آن داشته باشید. از آنجایی که این ماده طلایی برای پیشگیری یا درمان بیماری ‌های گوناگونی چون گلودرد بسیار مناسب است، هرگز در خانه‌ی شما دست نخورده باقی نمی‌ماند. درمان خشکی گلو، گلودرد و سرفه با عسل یکی از روش های خانگی درمانی عسل است که در بهبود ناراحتی های ناشی از سرما خوردگی و کرونا موثر است.

*توجه داشته باشید که دلایل متغیری برای سرفه و گلو درد وجود دارد مخصوصا سرفه‌ های طولانی مدت، پس ابتدا علت آنها را پیدا کنید و سپس در کنار سایر روش ‌های درمانی، از این ترکیبات خانگی استفاده کنید.

منابع:

مقاله تأثیر عسل بر درمان سرفه و بهبود کیفیت خواب شبانه

مقاله آیا عسل خواصی برای سلامتی دارد؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش عسل, درمان سرماخوردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.