ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خواص چای کوهی – 17 فایده شگفت انگیز این چای + مضرات احتمالی

Home  /   خواص چای کوهی – 17 فایده شگفت انگیز این چای + مضرات احتمالی
خواص چای کوهی

چای کوهی

چای کوهی یا چای پشمینه می باشد دارای نام علمی این چای سیدریتیتس (Sideritis)به معنی آهن است. به دلیل چشمگیر بودن خواص چای کوهی، این از دیرباز مصارف درمانی زیادی داشته است. این گیاه بوته ای از لحاظ ظاهری دارای سنبله‌ هایی از گل به رنگ صورتی مایل به بنفش و زرد می باشد که در میان انبوهی از کرک پشمی‌ قرار گرفته است. از ساقه، برگ و گل آن برای تهیه دمنوش و جوشانده استفاده می شود که خواص گل های بیشتر است. در این مقاله به بررسی خواص چای کوهی و تاثیرات آن بر سلامتی بدن می پردازیم.

برای خرید چای ساچمه ای زرین می توانید به صفحه فروش چای ساچمه ای زرین هتمت مراجعه فرمایید.

محل رشد

خاستگاه اصلی این گیاه ایران است و در ارتفاعات رشد می کند. این چای در دامنه کوه‌ های البرز، ارتفاعات شهرستان کرج، کوه‌ های چالوس، مازندران و کوهستان‌ های غرب ایران یافت می شود. لازم به ذکر است چای کوهی که با نام های چای چوپان و چای پشمی نیز معروف است.

خواص چای کوهی

گیاه پشمینه فواید زیادی به همراه دارد و در حفظ سلامتی بدن و درمان بسیاری از بیماری ها، موثر است. برگ پودر شده این گیاه به عنوان یک مرهم برای درمان زخم های عمیق استفاده می شود. از جمله خواص چای کوهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان سرماخوردگی، برونشیت و آسم
  2. بهبود سوزش و زخم معده
  3. کاهش اضطراب و خواب آور
  4. حفظ سلامت پوست
  5. درمان بیماری های ویروسی
  6. درمان افسردگی
  7. پیشگیری آلزایمر
  8. کمک به افزایش وزن
  9. ضدعفونی مجاری ادراری
  10. ضد کرم‌ های گوارشی
  11. درمان میگرن
  12. درمان اسهال خونی
  13. تقویت قوای جنسی
  14. رفع آرتریت
  15. رفع کم خونی
  16. تنظیم چرخه قاعدگی و میزان خونریزی
  17. کاهش رشد سلول‌ های بدخیم سرطان دهانه رحم و سینه

عصاره چای کوهی، می‌تواند جلوی رشد سلول‌ های سرطانی دهانه رحم را تا ۵۰ درصد بگیرد. محققان ۶ ترکیب مختلف چای کوهی را آزمایش کردند و متوجه شدند که دو ترکیب پامی‌فرین E (pomiferin E) و متوکسی‌ساکورانتین-۶ (6-methoxysakuranetin)، بیش از ترکیبات دیگر در درمان این بیماری مؤثرند.

اثر قابل توجه چای گوهی بر روی سلول ‌های سرطان تخمدان نشان داد که ترکیب اولئیک ‌اسید در چای کوهی در سلول ‌های سرطانی تخمدان سبب مرگ سلول ‌های سرطانی می‌ شود.

محققان ایتالیایی، اسانس چای کوهی را روی سرطان سینه، روده بزرگ و ملانومای انسان در آزمایشگاه بررسی کردند و این گیاه توانست تا حد زیادی جلوی تکثیر سلول ‌های سرطانی را بگیرد.

چای کوهی حاوی ترکیباتی است که ویژگی ‌های رگ‌گشایی دارد و می‌ تواند فشار خون را پایین بیاورد. همچنین چای کوهی حاوی مقداری آنتی ‌اکسیدان است و از انسداد عروق خونی و شریان ‌ها‌ جلوگیری می‌ کند. فشار خون و کلسترول مضر خون را کاهش می‌ دهد.

در تحقیقات جدید دانشمندان دریافتند که از دیگر خواص چای کوهی این است که می تواند ویروس ها، از جمله ویروس بیماری AIDS نیز را از بین ببرد. استفاده از این گیاه در بیماران مبتلا به ایدز، سیستم دفاعی بدن آنها را تقویت کرده و بیماری را تخفیف می دهد.

مضرات احتمالی و موارد منع مصرف چای کوهی

استفاده از چای کوهی هیچ خطری به همراه ندارد مگر برای افرادی که دچار بیماری ها و شرایط خاص می باشند. علاوه بر این، مصرف زیاد هر ماده غذایی، مضراتی دارد. بنابراین لازم است در مصرف چای کوهی همانند سایر مواد غذایی اعتدال رعایت شود.

  • این چای برای زنان باردار خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • کسانی که فشار خون پایین دارند در مصرف چای کوهی باید دقت کنند.
  • در صورت نیاز به عمل جراحی، قبل از 2 هفته مصرف این نوشیدنی را قطع کنید.
  • کسانی که دارای طبع گرم می باشند لازم است به خاطر طبیعت گرم و خشک این چای، در مصرف آن کمی دقت بیشتر کنند تا با مشکل همراه نشوند.
  • بو کردن این گیاه می تواند برای بعضی از افراد ایجاد حساسیت کرده و با سرفه و آبریزش بینی همراه شود.
  • در صورت مصرف قرص ضد بارداری، دارو های آسم و ضد سرماخوردگی همچنین دارو های حساسیت، استفاده چای کوهی توصیه نمی شود.

روش تهیه و مصرف

یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید. این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که باعث ایجاد آرامش و رفع خستگی می گردد.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله با چای کوهی آشنا شوید مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

چای کوهی که به آن توکلیجه نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه که به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است که در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن نقره ای و پشمالو قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد که چای کوهی خواص فراوانی دارند و می تواند نتایج فوق العاده ای برای مشکلات گوارشی و سلامت معده و روده، رشد بافت های استخوانی، افزایش اسپرم، رفع خارش حشرات و زخم های دهانی، جلوگیری از سرطان دهانه رحم و … به همراه دارد.

منابع:
مقاله خواص چای کوهی + مضرات، طریقه مصرف و عکس گیاه پشمینه کوهی

دسته بندی محصولات آموزش چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.