مشاهده کنید:

خواص روغن زیتون – 4 فایده منحصر به فرد روغن زیتون در حفظ سلامت بدن

Home  /   خواص روغن زیتون – 4 فایده منحصر به فرد روغن زیتون در حفظ سلامت بدن
خواص روغن زیتون

معرفی کلی درخت زیتون

خواص روغن زیتون بسیار منحصر بفرد است که از دیرباز مصارف درمانی داشته و مورد استفاده های فراوانی قرار می گرفته است. زیتون (نام گیاه شناسی Olea europaea به معنی «زیتون اروپایی») گونه‌ای از درختان کوچک در خانواده Oleaceae است که به طور سنتی در منطقه مدیترانه یافت می شود.

این گونه در تمام کشورهای مدیترانه و همچنین در استرالیا، نیوزلند، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقای جنوبی کشت می شود. درخت زیتون در حدود 3000 سال قبل از میلاد در ایران کشت می‌شد و همانطورکه از واژه‌ی فارسی آن در درخت زیتون و میوه آن (زیتون) نمایان است، بذر آن ممکن است از شام وارد ایران شده باشد زیرا این نام در زبان ‌های دیگر مانند ارمنی (zeit؛ jet)، اوستیکی و گرجی (zet’i) مشابه است.

زیتون از قرن ‌های ۱۰ و ۱۱ میلادی در شهر های نیشابور، گرگان، دیلم، رام هرمز، اراجان و فارس در ایران یافت می‌شد، اما از سال ۱۸۴۰ میلادی رودبار در ایران به شهر زیتون معروف شد.

فکت تاریخی: « در سال ۱۸۹۶، چرچیل تعداد درختان زیتون در جهان را ۱۳۰۰۰۰ درخت تخمین زده بود در صورتی که تنها در رودبار ۱۵۰۰۰۰ درخت زیتون وجود داشت. »

خواص باورنکردنی روغن زیتون

مطالعات زیادی به بررسی خواص روغن زیتون برای سلامتی پرداخته ‌اند، که به اتفاق روغن زیتون فرابکر را بهترین روغن از روغن‌ های زیتون می‌دانند. روغن زیتون فرابکر سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث جلوگیری از آسیب سلولی توسط مولکول‌ های رادیکال آزاد می‌شود.

رادیکال های آزاد موادی هستند که بدن در طی متابولیسم و سایر فرایند ها تولید می کند. وظیفه‌ ی آنتی اکسیدان ها، عملیات خنثی‌ سازی رادیکال‌ های آزاد است. تجمع زیاد رادیکال ‌های آزاد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب سلولی و در پی آن سبب برخی بیماری ‌ها از جمله انواع سرطان شود.

برای خرید روغن زیتون بدون بو می توانید به بخش فروش روغن زیتون تصفیه شده بدون بو هتمت مراجعه فرمایید.

خواص روغن زیتون و نقش آن در حفظ سلامت بدن

با توجه به خواص روغن زیتون، این محصول در حفظ سلامت بخش ‌های زیر نقش به سزایی دارد:

1- سیستم قلبی عروقی

از جمله خواص روغن زیتون، ترکیبات استرولی، ترکیبات فنولی و ویتامین های E و A است، که بر سلامتی انسان تاثیر مثبت دارند و به میزان چشمگیری بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. همچنین این ترکیب می تواند در روند بهبود بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی، پیری، استرس، سرطان و کاهش حافظه نقش حائز اهمیتی داشته باشد.

جایگزین کردن روغن های خوراکی با روغن زیتون می تواند در جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری های مزمن موثر باشد. پژوهشگران دریافته اند، احتمال خطر بروز بیماری قلب یا مرگ زودرس در افرادی که به طور منظم از غذای سرخ شده در روغن زیتون استفاده می کنند، کمتر است.

در این بررسی، تعداد 40 هزار و 757 بزرگسال 26 تا 69 ساله را ظرف یک دوره ی 11 ساله سنجیدند. این پژوهشگران روی روش های آشپزی و عادات غذایی افراد تمرکز کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان در زمان شروع بررسی دچار بیماری قلب نبودند. طبق تعاریف، غذای سرخ شده عبارت از غذایی است که فقط با سرخ شدن تهیه می شد. از شرکت کنندگان در این پژوهش خواسته شده بود غذا را تفت دهند، بکوبند یا خرد کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد، در کشورهای منطقه مدیترانه که غذا با روغن زیتون یا آفتابگردان سرخ می شود و چه در خانه و چه در بیرون از خانه، مقدار زیادی غذای تفت داده شده مصرف می شود، میان مصرف غذای سرخ شده و احتمال بروز بیماری کرونر قلب و یا مرگ ارتباطی وجود ندارد.

2- حفظ سلامت مغز (جلوگیری از الزایمر)

از دیگر خواص روغن زیتون فرابکر کمک به تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر است. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند، با کاهش خطر زوال عقل و دیگر بیماری های مختل کننده مغز مواجه هستند. روغن زیتون یکی از مواد پر مصرف در این رژیم غذایی است که حاوی مواد مغذی تقویت کننده مغز، مانند اسیدهای چرب امگا-3 است.

استرس اکسیداتیو یک رخداد در سلولهای مغز است که می تواند عامل بیماری های عصبی و مغزی مانند پارکینسون، الزایمر و اختلالات حرکتی می باشد. وقتی رادیکال ازاد در سلول های مغز بالا برود و انتی اکسیدان در دسترس سلول های عصبی نباشد، استرس اکسیداتیو رخ می دهد.

ثابت شده است که تایروزول و هیدروکسی تایروزول دو انتی اکسیدان طبیعی موجود در روغن زیتون، می تواند مانع از این رخداد مخرب شود. مصرف دو قاشق روغن زیتون در روز برای پیشگیری از این بیماری ها توصیه می‌گردد.

3- مقابله با کولیت ‌های روده ای

تحقیقات جدید نشان داد افزایش مصرف این محصول به دلیل خواص روغن زیتون در رژیم غذایی می تواند یکی از راه‌ های پیشگیری از ابتلا به کولیت اولسرو باشد. کولیت اولسرو یک بیماری التهابی روده ای است که منجر به شکل گیری آفت ‌هایی در جداره روده می شود و با درد شدید در ناحیه شکم و کاهش وزن همراه است.

نتایج تحقیقات به عمل آمده در این خصوص بیانگر این واقعیت بود که مصرف روغن زیتون از بروز چنین نابهنجاری در ناحیه روده تا ۹۰ درصد جلوگیری می کند. این پدیده ناشی از خواص درمانی اسید اولئیک موجود در روغن زیتون است که نوعی اسید چرب غیر اشباع مونو است.

اسید اولئیک با بلوکه کردن مواد شیمیایی در روده که تحریک کننده التهاب ‌های روده ای هستند چنین خاصیتی را از خود نشان می دهد. پژوهشگران عقیده دارند با مصرف دو تا سه قاشق غذا خوری از روغن زیتون به طور روزانه، می توان از بروز چنین کولیت‌ هایی جلوگیری کرد.

4- روغن زیتون و دیابت

یک رژیم سرشار از روغن زیتون نه تنها درمان مناسبی برای دیابت است، بلکه به جلوگیری یا به تاخیر انداختن حمله بیماری نیز کمک می کند. چگونگی این مطلب با جلوگیری از مقاومت انسولین و عوارض مضر ممکن با زیاد کردن کلسترول HDL، کم کردن تری گلیسریدها و اطمینان از میزان قند خون و کم کردن فشار خون، قابل توضیح می‌باشد.

ثابت شده است که یک رژیم غذایی سرشار از خواص روغن زیتون، دارای چربی های اشباع شده کم، غنی از کربو هیدرات ها و فیبر های حل شدنی میوه، سبزیجات و حبوبات، موثرترین درمان برای دیابت هستند. بعلاوه کاهش لیپوپروتئین‌های کم تراکم بد، این نوع رژیم غذایی، کنترل قند خون را بهتر کرده و حساسیت انسولین را زیاد می کند. این مزایا در دیابت های کودکان و بزرگسالان به اثبات رسیده اند.

ارزش غذایی و کالری موجود در روغن زیتون

در حالی که روغن زیتون حاوی 13.5 گرم چربی در هر قاشق غذاخوری است، تنها 1.82 گرم از این چربی اشباع شده است. چربی اشباع شده نوعی چربی رژیمی است که می تواند LDL یا کلسترول ناسالم شما را افزایش دهد و شما را در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی قرار دهد.

یک قاشق غذا خوری روغن زیتون 9.95 گرم چربی تک اشباع نشده (monounsaturated) و 1.12 گرم چربی چندگانه اشباع نشده (polyunsaturated) دارد. هر دو نوع چربی سالم محسوب می شوند، زیرا در کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب و تثبیت ریتم قلب نقش دارند.

به گفته وب سایت MyPyramid وزارت کشاورزی ایالات متحده، میزان دریافت روزانه روغن شما به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی شما بستگی دارد. USDA زنان را تشویق می کند که بیش از 5 قاشق چای خوری روغن در روز و مردان بیش از 6 قاشق چای خوری روغن در روز مصرف نکنند.

با در نظر داشتن خواص روغن زیتون، استفاده از آن به عنوان یک وسیله پخت و پز برای سرخ کردن سبزیجات و گوشت یا به عنوان عنصر در سس سالاد خانگی توصیه می شود.

برای خرید روغن زیتون فرابکر می توانید به بخش فروش روغن زیتون فرابکر هتمت مراجعه فرمایید.

جمع بندی

خواص روغن زیتون و ارزش غذایی بالای آن، فواید بی نظیری برای بدن به همراه دارد که مصرف آن موجب حفظ سلامت کلی بدن می گردد. اگرچه با توجه به خواص روغن زیتون، استفاده از آن به شدت توصیه می شود، اما به عنوان یک روغن، سرشار از کالری است و در هر قاشق غذاخوری 120 کالری دارد. اگر نگران محدود کردن کالری اضافی در رژیم غذایی خود هستید، از روغن زیتون به مقدار کم استفاده کنید.

منابع:

مقاله روغن زیتون چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مقاله پلی فنول های رژیمی در پیشگیری از سکته مغزی

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason