ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

خواص تخمه ژاپنی – بررسی 9 فایده منحصر به فرد تخمه ژاپنی

Home  /   خواص تخمه ژاپنی – بررسی 9 فایده منحصر به فرد تخمه ژاپنی
خواص تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی

خواص تخمه ژاپنی، این دانه های لذیذ در این مقاله مورد بحث است. تخمه ژاپنی در واقع دانه های نوعی هندوانه است که به هندوانه آجیلی معروف می باشد. این هندوانه مصرف خوراکی نداشته و صرفا جهت خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. اما دلیل کشت این هندوانه، برداشت تخمه های درون آن است که بسیار لذیذ و دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. این گیاه با نام علمی citrullus vulgaris schrad دارای یک پایه با ساقه های خزنده است که گل ‌هایی زرد رنگ دارد.

میوه به بار آمده از این گیاه، هندوانه ای با پوست سبز می باشد و بافت داخلی آن در رقم‌ های مختلف، گاهی قرمز و گاهی زرد یا سفید است. تخمه ژاپنی در روستای جابان دماوند که همسایه غربی سربندان است، رشد می کند که نام اصلی آن تخمه جابانی می باشد. در ادامه به بررسی ارزش غذایی، خواص تخمه ژاپنی و مضرات آن می پردازیم.

برای آگاهی بیشتر در مورد مراحل کاشت و برداشت تا فراوری تخمه ژاپنی، مقاله 3 نکته مهم در پرورش هندوانه آجیلی را مطالعه فرمایید.

ارزش غذایی و کالری موجود در تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی دارای خواص فراوان و فواید منحصر به فردی است که با وجود مقادیر کم برخی از مواد معدنی و ویتامین ها در آن، باز هم مصرف آن به عنوان یک میان وعده، از جانب متخصصان تغذیه توصیه شده است. هر ۱۰۰ گرم از این دانه ها حاوی 557 گرم کالری است که میزان قابل توجهی برای یک میان وعده می باشد. خواص تخمه ژاپنی به دلیل مقادیر بالایی کلسیم، پتاسیم، آهن، انواع ویتامین ها، کربوهیدرات، چربی های مفید و غیر اشباع، انواع اسید های آمینه ضروری و آنتی اکسیدان است.

9 فایده منحصر به فرد تخمه ژاپنی برای سلامتی

با توجه به میزان ارزش غذایی تخمه ژاپنی، خواص آن چندان دور از حدس نیست. مصرف روزانه این تخمه می تواند در سلامت کلی بدن و پیشگیری از انواع بیماری ها موثر واقع شود. فواید و خواص تخمه ژاپنی هندوانه عبارتند از:

  1. ترکیبات موجود در این دانه ها موجب جلوگیری از کم خونی، بی اشتهایی، سوء جذب و التهاب می گردد.
  2. کلسیم موجود در این تخمه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان زنان یائسه موثر است.
  3. مقدار اسید آمینه موجود در تخمه ژاپنی باعث حفظ سلامت ماهیچه ‌ها می شود.
  4. مصرف روزانه تخمه ژاپنی موجب تنظیم ترشح آنزیم‌ ها و کمک به انتقال ریز مغذی‌ ها به داخل سلول‌ ها می شود.
  5. این دانه ها سرشار از چربی غیر اشباع و مفید و سالم است که موجب کاهش میزان چربی بد خون می شود.
  6. مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان موجود در تخمه ژاپنی موجب پیشگیری از انواع سرطان خصوصا سرطان پروستات در آقایان می شود.
  7. مصرف این محصول موجب افزایش متابولیسم بدن شده و به لاغری کمک می کند.
  8. منیزیم موجود در این تخمه به بهبود عملکرد مغز و سلامت مغز کمک می کند.
  9. کنترل و تنظیم سطح هوموسیستئین به وسیله اسید فولیک موجود در تخمه ژاپنی است.

مضرات مصرف تخمه ژاپنی

درکنار تمام خواص تخمه ژاپنی، مصرف این تخمه می تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد. تخمه ژاپنی بو داده و نمکی، به دلیل میزان چربی بالاتری که نسبت به سایر انواع آجیل دارد، ممکن است برای کسانی که چربی خون و فشار خون بالایی دارند، مضر باشد. به همین دلیل افراد دارای چربی خون بالا بهتر است این تخمه را به صورت خام مصرف نمایند.

مصرف زیاد آن، مثل خیلی از خشکبار دیگر، کاهش ترشح طبیعی اسید معده را به دنبال خواهد داشت و خطر مبتلا شدن به مشکلات کلیوی و یا دیابت را افزایش می دهد. تخمه ژاپنی به دلیل نمک نمونه های بو داده شده، می تواند به دندان ها آسیب رسانده و موجب تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها شود. به همین دلیل توصیه می شود که بعد از مصرف آن، دندان ها را بشویید.

ویژگی های تخمه ژاپنی با کیفیت

در تخمه ژاپنی مرغوب، خصوصیاتی وجود دارد که با آگاهی از آنها، می توان نمونه های مرغوب را از بی کیفیت تشخیص داد. هرچند تشخیص مرغوبیت نوع طعم دار تخمه های ژاپنی ها به دلیل استفاده از انواع چاشنی ها، کمی سخت تر است و باید قبل از خرید از تازگی آن اطمینان حاصل کرد. تخمه ژاپنی مرغوب دارای پوست نازک و سبک و اندازه درشت هستند. این محصول در صورت تست کردن، مغزدار بوده و دارای عطر و طعم مطبوعی است. داشتن پوسته ترد، اندازه یکسان تخمه ها و ظاهر یکدست و بدون نا فرمی از ویژگی هایی است که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشت.

برای خرید تخمه ژاپنی اعلا براق درشت می توانید به بخش فروش تخمه ژاپنی هتمت مراجعه فرمایید.

جمع بندی

تخمه ژاپنی یکی از انواع خشکبار محبوب ایرانی است که از نوعی هندوانه غیر خوراکی به دست می آید. این محصول سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین هایی است که مصرف آن فواید زیادی به همراه دارد. خواص بینظیر ضد سرطانی، بهبود عملکرد ماهیچه ها و مغز، خاصیت باور نکردنی آن در افزایش متابولیسم بدن و رژیم های لاغری اثبات شده است. مصرف تخمه ژاپنی به دلیل چربی بالای موجود در آن، به افراد دارای فشار خون بالا توصیه نمی شود. این دانه ها، در انواع خام، بو داده، شور و گلپری فراوری می شوند.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش تخمه ژاپنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.