مشاهده کنید:

خواص برنج – 9 فایده شگفت انگیز برنج در حفظ سلامتی

Home  /   خواص برنج – 9 فایده شگفت انگیز برنج در حفظ سلامتی
خواص برنج

برنج

تقریبا نیمی از مردم جهان تقریباً 50 درصد کالری خود را از برنج دریافت می کنند. بدون برنج یا چیزی که جای برنج را بگیرد، بسیاری از مردم گرسنه می مانند. از نظر گیاه شناسی، برنج بذر چمن آبزی است که بیش از 8000 سال است که کشت می شود. خواص برنج بسیار زیاد است و هرچه بیشتر با انواع این فواید آشنا شویم، بیشتر از این غذای ساده قدردانی خواهیم کرد.

ارزش غذایی برنج

1 فنجان (186 گرم) برنج سفید پخته، دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: 242
  • چربی: 0.4 گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 53.4 گرم
  • فیبر: 0.6 گرم
  • قندها: 0 گرم
  • پروتئین: 4.4 گرم

در یک وعده برنج سفید بیش از 53 گرم کربوهیدرات وجود دارد. فقط مقدار کمی از آن کربوهیدرات از فیبر تامین می شود. بیشتر آن نشاسته و مقدار کمی شکر است. شاخص قند برنج سفید 73 است. از طرف دیگر، شاخص گلیسمی برنج حدود 68 تخمین زده می شود. برنج دانه کوتاه تمایل به داشتن شاخص گلیسمی بالاتر از دانه بلند و دانه متوسط دارد.

خواص برنج بر حفظ سلامتی

برنج که یکی از اصلی ترین مواد غذایی مصرفی در جهان است، دارای ارزش غذایی و فواید بسیاری است. از جمله اصلی ترین خواص برنج را بررسی می کنیم:

1-سلامت قلب

غلات کامل مانند برنج حاوی فیبر بیشتری نسبت به غذاهای فرآوری شده هستند. فیبر می تواند کلسترول را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی و سکته را کم کند. از آنجا که فیبر به شما احساس سیری می دهد، ممکن است کنترل وزن سالم را آسان تر نماید. همچنین برنج حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به انتقال اکسیژن خون و انجام سایر عملکرد های حیاتی کمک می کند.

2-کاهش خطر ابتلا به سرطان

برنج حاوی سه نوع متمایز فنولیک ( آنتی اکسیدان هایی که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شوند) است. آنتی اکسیدان ها می توانند با جلوگیری از رادیکال های آزاد، از آسیب وارد آمده به سلول ها ممانعت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. فنولیک ها در لایه سبوس برنج و در جوانه، قسمت تولید مثل دانه وجود دارد. وقتی سبوس برداشته می شود، بسیاری از فنول ها از بین می روند.

3-سلامت دستگاه گوارش

فیبر نامحلول موجود در برنج باعث حرکت منظم روده می شود. همچنین می تواند از بواسیر جلوگیری کرده و کنترل روده را بهبود بخشد. برنج قهوه ای چون فاقد گلوتن است، یک غذای مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است. مبتلایان به بیماری سلیاک نمی توانند برخی دانه ها را هضم کنند و ممکن است در تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز خود دچار مشکل شوند.

4-سلامت سیستم عصبی

سیستم های عصبی بدن ما بستگی به استفاده از ویتامین های مختلف گروه B برای عملکرد روان و عملکرد مناسب دارد. انواع مختلفی از ویتامین های گروه B به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند. انتقال دهنده های عصبی برای تنظیم فرایندهای بیولوژیکی کار می کنند. یکی از خواص برنج انواع ویتامین های گروه B موجود در آن است و به بهبود سلامت سیستم عصبی شما کمک می کند.

5-منبع انرژی

بدن ما به مقدار کافی کربوهیدرات متکی است تا به عنوان سوخت عمل کند. هنگامی که کربوهیدرات ها وارد بدن ما می شوند، بدن تلاش می کند کربوهیدرات های خوب را به انرژی تبدیل کند. سایر اجزای موجود در برنج مانند تمام مواد معدنی، ویتامین ها و … به افزایش فعالیت متابولیک برای همه اندام های بدن کمک کرده و سطح انرژی بدن افزایش می یابد.

6-مراقبت از پوست

استفاده از برنج برای مراقبت از پوست، هم به صورت موضعی و هم از طریق خوردن کاربرد دارد. اگر به دنبال محلول موضعی هستید، می توانید برنج را به صورت پودر شده برداشته و روی پوست بمالید. این محلول موضعی برای پوست هایی که ملتهب هستند بسیار مناسب است زیرا به کاهش التهاب کمک می کند.

همچنین به طور موضعی برای درمان سایر بیماری های پوستی نیز استفاده می شود. آب برنج روش دیگری برای استفاده از برنج به عنوان محلول موضعی برای مراقبت از پوست است. آب برنج برای خنک کردن پوست ملتهب استفاده می شود.

7-منبع پروتئین برای گیاهخواران

یکی از خواص برنج حفظ سطح پروتئین است. در 1/4 فنجان از برنج سفید خشک 5 گرم پروتئین وجود دارد. پیدا کردن غذاهایی با پروتئین بالای و مناسب برای گیاهخواری گاهی اوقات مشکل است. مصرف برنج با پروتئین بالا یک راه ایده آل برای تکمیل سایر غذاهای گیاهی با پروتئین بالا است.

8-کنترل فشار خون

برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، مصرف برنج راهی مناسب برای مقابله با آن است. برنج حاوی مقدار بسیار کمی سدیم است. سدیم می تواند بر قلب تأثیر بگذارد و باعث بیماری های متعدد قلبی شود. چسبیدن به غذا های کم سدیم این خطرات را کاهش می دهد.

9-کنترل قند خون

یکی از خواص برنج کاهش سطح قند خون است. این دانه ها به عنوان تنظیم کننده قند خون عمل می کنند. کاهش گلوکز به بدن به انسولین زمان می دهد تا به درستی گلوکز را در سراسر بدن پراکنده کند.

نتیجه گیری

برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی مصرفی خصوصا در ایران است. انواع مختلفی از برنج وجود دارد که بنا به سلیقه افراد قابل انتخاب است. این دانه های کوچک فواید زیادی برای حفظ سلامتی بدن به همراه دارند که از جمله خواص برنج می توان به سلامت قلب، کنترل فشار خون و قند خون، سلامت سیستم گوارش، سلامت سیستم ایمنی و … اشاره کرد. این محصول با داشتن ارزش غذایی بالا منبع خوبی برای تامین انرژی بدن است.

منابع:

مقاله 10 فایده شگفت انگیز برنج بر سلامتی

مقاله آیا برنج برای کاهش وزن مناسب است؟

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason