مشاهده کنید:

خواص بادام هندی – معرفی 11 فایده معجزه آسای بادام هندی بر سلامتی

Home  /   خواص بادام هندی – معرفی 11 فایده معجزه آسای بادام هندی بر سلامتی
خواص بادام هندی

بادام هندی

خواص بادام هندی و ارزش غذایی مغز دانه های بادام، مقوله ای است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. بادام هندی در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک رشد می کند. در واقع خاستگاه اصلی آن امریکای جنوبی بوده که امروزه در سایر کشور ها مثل هندوستان نیز پرورش می یابد. این مغز دانه کلیوی شکل، شبیه به لوبیا است که به شکل بدون پوست به بازار ها عرضه می شود. دلیل این امر را می توان سم التهاب آوری دانست که در پوسته محصول وجود دارد و تماس آن با پوست باعث ناراحتی پوستی مانند سوزش و خارش می شود.

انواع بادام هندی از نظر فراوری

بادام هندی منبع عالی پروتئین گیاهی، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی اصلی هستند. این محصول در انواع مختلفی از جمله خام، نمکی، زعفرانی و بو داده فراوری می شود که هر کدام دارای مشخصات تغذیه ای مختلف و فواید مختلفی برای سلامتی هستند.

ارزش غذایی و کالری موجود در بادام هندی

بادام هندی منبع خوبی از مواد مغذی فراوان و اسید های چرب اشباع نشده است. از دیگر مواد مغزی موجود در این دانه ها می توان به پروتئین گیاهی، فیبر غذایی، کربو هیدرات، مواد معدنی مانند مس، روی و منیزیم، آنتی اکسیدان هایی به شکل فیتوسترول و ترکیبات فنلی اشاره کرد. می باشد. در ادامه به بررسی دقیق فواید بادام هندی خواهیم پرداخت:

1- فیبر های غذایی

فیبر موجود در بادام هندی نیاز روزانه بدن را تامین کرده و برای هضم مفید است. این ماده مغذی برای قلب مفید بوده و خوردن غذاهای غنی از فیبر سطح کلسترول خون را بهبود بخشیده و خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی ، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

2- اسید های چرب غیر اشباع

از جمله خواص بادام هندی اسید های چرب موجود در بادام هندی است که تاثیر زیادی در حفظ سلامت بدن دارد. اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید پالمیتولئیک موجود در آن با کاهش سطح کلسترول خون فرد، خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.

3- آمینو اسید و پروتئین

وجود این مواد مفید در بادام هندی در تقویت ماهیچه ها و استخوان ها موثر است. پروتئین را می توان یک عنصر اصلی دانست که بر ساخت و ترمیم سلول های بدن موثر است.

کدام نوع بادام هندی از سلامت بیشتری برخوردار است؟

سالم ترین نمونه بادام هندی، نوع بو داده آن است. دلیل این امر را می توان در انواع چانش هایی دانست که شاید برای برخی افراد مناسب نباشد. به عنوان مثال در بادام هندی شور به دلیل وجود نمک، ممکن است میزان کلسیم بدن را کاهش داده و موجب پوکی استخوان شود. علاوه بر این مغز دانه های شور برای بیماران کلیوی و افراد دارای فشار خون بالا محدودیت مصرف دارد.

فواید بادام هندی و نقش آن بر سلامتی

به طور کلی بیشتر آجیل ها به دلیل داشتن اسید های چرب غیر اشباع برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. علاوه بر این دیگر خواص بادام هندی عبارتند از:

  1. حفظ سلامت قلب
  2. جلوگیری از ایجاد سنگ های صفراوی
  3. کاهش کلسترول
  4. کاهش فشار خون
  5. کنترل علائم دیابت
  6. حفظ سلامت استخوان ها
  7. کاهش وزن
  8. جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان
  9. حفظ سلامت و بهبود عملکرد مغز
  10. جلوگیری از سردرد های میگرنی
  11. کنترل سلامت پوست


برای خرید اعلا درشت زعفرانی نمکی می توانید به بخش فروش خشکبار فروشگاه اینترنتی هتمت مراجعه فرمایید.

مضرات استفاده از بادام هندی

جدا از تمام خواص بادام هندی، این دانه ها ممکن است برای برخی افراد مشکل ساز باشد. مصرف زیاد این مغز دانه ها می تواند باعث تجمع و کریستاله شدن اگزالات در بدن شود که نهایتا منجر به ایجاد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می شود. علاوه بر این مصرف بادام هندی در دوران بارداری ممکن است برای مادر و جنین خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد به همین دلیل بهتر است علاوه بر حد مصرف معتدل با پزشک مشورت نمود.

آلرژی به بادام هندی

آلرژی به بادام هندی برای برخی از افراد مبتلا به این آلرژی، می تواند شامل واکنش هایی مثل خارش، گرفتگی بینی، تورم لب ها، درد شکم، حالت تهوع و مشکل در بلع آب و غذا باشد. در موارد شدید آلرژی، آنافیلاکسی رخ می دهد که یک واکنش کشنده بوده و در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه های آن سریعا باید به پزشک مراجعه نمود.

جمع بندی

بادام هندی یک منبع غنی از انواع مواد مغذی پروتئین، فیبر غذایی و چربی های مفید است که مصرف آن، می تواند به عنوان یک رژیم غذایی مناسب، موجب سلامت قلب، کمک به حفظ وزن سالم، مدیریت سطح قند خون می شود. به همین دلیل بادام هندی گزینه خوبی برای افراد دیابتی و میان وعده مناسبی برای کسانی است که به دنبال کاهش کربوهیدرات ها و افزایش مصرف چربی مفید هستند. با وجود تمام خواص بادام هندی، ممکن است برای برخی افراد واکنش های آلرژیک به همراه داشته باشد. بادام هندی در انواع مختلف خام، نمکی، بو داده و چاشنی دار زعفرانی فراوری می شود.

برای اطلاع از روش های پرورش بادام هندی می توانید مقاله پرورش بادام هندی – معرفی 7 روش در فراوری بادام هندی را مطالعه فرمایید.

دسته بندی محصولات آموزش, بادام هندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason