ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

چگونه شله زرد بپزیم؟ 4 مرحله در فرایند تهیه شله زرد

Home  /   چگونه شله زرد بپزیم؟ 4 مرحله در فرایند تهیه شله زرد
تهیه شله زرد

شله زرد

شله زرد را می توان یکی از خوشمزه ترین دسر های ایرانی دانست. این میان وعده لذیذ، از غذا های اصیل ایرانی است که در مناسبت های مختلفی از جمله ماه رمضان، نذری و … پخت می شود. شله زرد ارزش غذایی زیادی دارد و به طبع، خواص زیادی نیز به همراه دارد. در این مقاله ما به معرفی و توضیح روش تهیه شله زرد و فواید آن می پردازیم.

ترکیبات شله زرد

در تهیه شله زرد، از ترکیب انواع مواد غذایی سالم و مغذی تهیه می شود. ترکیبات آن عبارتند از برنج، روغن، شکر، زعفران، کره(گیاهی)، گلاب، خلال بادام، نمک، دارچین و عرق هل یا هل دم کرده.

مقدار این مواد غذایی با توجه به در نظر داشتن میزان پخت، متغیر است. برای تعداد 4 نفر میزان مواد اولیه عبارتند از:

  • برنج نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه
  • روغن 1 قاشق غذا خوری
  • شکر ۲ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • دارچین به میزان لازم
  • خلال بادام نصف لیوان
  • نمک ۱/۲ قاشق چای خوری
  • زعفران ۱ قاشق چای خوری
  • عرق هل یا هل دم کرده ۳ قاشق غذا خوری

چگونه شله زرد بپزیم؟

برای تهیه شله زرد ابتدا برنج را شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت در آب خیس می کنیم. سپس برنج را روی حرارت نسبتا زیاد قرار داده تا بجوشد. وقتی برنج آب را جذب کرد، شدت حرارت را کم کرده و برنج را هم می زنیم.

باید توجه داشته باشیم که میزان آب برنج به اندازه باشد، بعد از جوش آمدن برنج، امکان اضافه کردن مجدد آب به برنج وجود ندارد زیرا اضافه کردن دوباره آب، باعث می شود شله زرد زمان قاشق زدن آب بیفتد.

بعد از شفته شدن برنج، شکر را اضافه کرده و هم می زنیم. سپس به مدت یک ربع هم می زنیم تا ته نگیرد.

در مرحله بعد تهیه شله زرد زعفران را می سابیم و در آب دم می کنیم. برای استفاده از خلال بادام آن را در آب خیس می دهیم تا عطر بادام چند برابرشود. سپس خلال بادام را با گلاب مخلوط کرده و به شعله زرد اضافه می کنیم. در این مرحله باید به مدت زمان 5 الی 10 دقیقه به آرامی هم بزنیم.

بعد از کمی پختن مواد، کره و روغن مایع را اضافه می کنیم و بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن، حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم شله زرد کاملا دم بکشد.

سرو شله زرد

پس از آماده شدن، شله زرد را در ظرف مناسب ریخته و بنا به دلخواه با دارچین، خلال پسته و بادام تزیین می کنیم. از آنجا که پودر هل سیاه است و رنگ شله زرد را تغییر می‌دهد در صورت استفاده از آن بهتر است پودر هل را مستقیماً داخل شله زرد نریزیم.

به منظور استفاده درست، پودر هل را داخل یک دستمال ریخته و داخل یک لیوان می گذاریم و روی آن آب جوش می ریزیم. بعد از دو ساعت هل را خارج کرده و اجازه می دهیم تا در آب ته نشین شود. وقت اضافه کردن هل، فقط آب روی هل های ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید.

ارزش غذایی شله زرد

شله زرد یک دسر اصیل ایرانی است که دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. این غذای لذیذ حاوی انواع ویتامین ‌های A, C, D، گروه ویتامین ‌های B مانند B۱, B۲, B۶، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی ‌اکسیدان، کلسیم، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. این میان وعده مقوی فواید زیادی به همراه دارد.

خواص شله زرد

شله زرد با انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در آن، معده و قلب را تقویت کرده و درد های روماتیسمی را برطرف می‌کند. علاوه بر این شله زرد خاصیت آنتی ‌بیوتیکی دارد و عفونت بدن را از بین می‌برد. این دسر نشاط آور و برای افراد افسرده بسیار مفید است. شله زرد از لخته شدن خون و بروز سکته‌ های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

این دسر برای مبتلایان به سو هاضمه، نفخ معده، حالت تهوع، اسهال و افرادی که معده اسیدی دارند مفید است و نقش مؤثری در تقویت قوای جنسی و حافظه دارد. از دیگر خواص شله زرد می توان به حفظ سلامت پوست و مو و … اشاره کرد.

نتیجه گیری

شله زرد یکی از قدیمی ترین دسر های ایرانی است که محبوبیت بسیاری دارد. از شله زرد در ماه رمضان و به عنوان غذایی نذری بسیار استفاده می شود. این میان وعده مغذی علاوه بر ارزش غذایی بالا، خواص زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد.

برای تهیه شله زرد مواد اولیه مورد نیاز برنج، کره، روغن، دارچین، هل، گلاب، خلال بادام، زعفران و شکر است که با دستور پخت که پیشتر ذکر شد و میزان مواد اولیه مناسب، می توانیم این دسر خوشمزه را تهیه کنیم.


برای مطالعه بیشتر جهت آگاهی از خواص برنج، می توانید به مقاله خواص برنج – 9 فایده شگفت انگیز برنج در حفظ سلامتی مراجعه فرمایید.

دسته بندی محصولات آموزش, آموزش برنج, دستور پخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.