ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

انواع پنیر ایرانی – معرفی 8 پنیر مخصوص ایران

Home  /   انواع پنیر ایرانی – معرفی 8 پنیر مخصوص ایران
انواع پنیر ایرانی

پنیر ایرانی

پنیر یک ماده غذایی لذیذ و مقوی است که در وعده صبحانه ما ایرانی ها استفاده می شود. جالب است بدانیم که انواع پنیر ایرانی که در سفره های ایرانی یافت می شود، بسته به ارزش غذایی همچنین طعم و بافت متفاوت است. در این مقاله ما به معرفی انواع پنیر های ایرانی می پردازیم.

برای خرید پنیر پوستی محلی سیاهکل می توانید به صفحه فروش پنیر کوزه ای سیاهکل هتمت مراجعه فرمایید.

دسته بندی انواع پنیر

  • پنیر ها با توجه به میزان رطوبت در 4 نوع متفاوت طبقه بندی می شوند:
  • ۱۳ تا ۳۴ درصد رطوبت : پنیرهایی مانند پنیر پارمزان که رطوبت کمی دارند.
  • ۳۴ تا ۴۵ درصد : پنیرهایی مانند پنیر چدار، فتا، گودا و لیقوان که رطوبت نسبتا متوسطی دارند.
  • ۴۵ تا ۵۵ درصد: پنیرهایی مانند پنیر موزارلا، پیتزا و پنیرهای محلی که رطوبت به نسبت بالایی دارند.
  • ۸۰ تا ۸۵ درصد : پنیرهایی مانند پنیر خامه ای که رطوبت خیلی بالایی دارند.

علاوه بر این پنیر ها بر اساس مقدار خشکی و بافت به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  • خشک: این گروه از پنیرها بافت کاملا خشک و سفتی دارند و هنگام قرارگیری در معرض حرارت سریع برشته و پخته می شوند. به همین علت معمولا در مراحل پایانی طبخ غذا اضافه می شوند. معروف ترین پنیر این گروه پنیر پارمزان می باشد.
  • نیمه خشک: این پنیرها بافت متوسطی دارند و زیاد خشک یا زیاد نرم نیستند. بسیاری از انواع پنیر ها در این دسته قرار می گیرند. از جمله چدار، فتا.
  • نرم: بافت نرم این پنیرها سبب می شود که در انواع غذاها مورد استفاده قرار گیرند. موزارلا یکی از انواع پنیر های این گروه است.
  • خیلی نرم :پنیر های این گروه با بافت بسیار نرم خود در انواع دسرها و کیک ها کاربرد دارند. مانند ماسکارپونه و پنیر خامه ای.

انواع پنیر ایرانی

1-پنیر لیقوان

پنیر لیقوان یا پنیر سفید یکی از انواع پنیر ایرانی است. این پنیر، بافتی نرم و حجم زیادی دارد. از ویژگی های پنیر لیقوان این است که به‌ سادگی هنگام برش، تکه ‌تکه نمی ‌شود، رنگ کاملا سفیدی دارد، مزه آن شور است و روی سطح آن سوراخ هایی وجود دارد. در تهیه لیقوان از باکتری های پروبیوتیک استفاده می شود که برای گوارش و هضم غذا و تقویت ایمنی بدن مفید است.

روش نگهداری:

برای تازه ماندنش حتما باید در آب نمک داخل یخچال نگهداری شود. پس از خرید نهایتا تا 6 ماه ماندگاری دارد.

موارد منع مصرف:

مصرف آن برای کسانی که دچار بیماری فشار خون بالا هستند نیاز به احتیاط بیشتری دارد.

2-پنیر تالش

یکی از انواع پنیر ایرانی، پنیر تالش است که از شیر بز یا گوسفند تهیه می شود و بسیار پرچرب می باشد. این پنیر فقط در خود تالش و بین محلی ها یافت می شود.

روش نگهداری:

نگهداری پنیر در پوست بز یا گوسفند، تا مدت زیادی ماندگاری خواهد داشت.

3-پنیر کوزه‌ای

این پنیر بسیار خوشمزه یکی از انواع پنیر ایرانی متعلق به عشایر منطقه آذربایجان است. در طرز تهیه پنیر کوزه‌ای، پنیر بعد از تهیه و آبگیری شدن، برای حداقل ۳ ماه در کوزه که درب آن پوشانده شده، به صورت وارونه زیر خاک (حدودا عمق یک متری) نگه داشته شده و بعد از آماده شدن و به عمل آمدن، مصرف می‌شود.

4-پنیر خیکی یا پوستی

یکی دیگر از انواع پنیر ایرانی، پنیر خیکی‌ یا پوستی است که اکثر عشایر ایران این پنیر را درست می‌کنند. تولیدکنندگان عمده این پنیر، بیشتر در مناطق عشایری ترک ‌نشین و کرد نشین سکونت دارند. این پنیر از شیر گاو، بز یا گوسفند درست می‌شود. به این علت که این پنیر در پوست بز قرار داده می‌شود، به آن خیکی گفته می‌شود.

5-پنیر فتا

فتا هم یکی از انواع پنیر ایرانی است. این پنیر هم مثل پنیر لیقوان شور است که به همین دلیل می‌توان آن را برای مدت طولانی‌ نگهداری کرد. فتا پروتئین بالایی دارد و علاوه بر این جذب پروتئین را بالا می‌برد.

موارد منع مصرف:

مصرف مکرر این پنیر هم مثل لیقوان، برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، چندان مناسب نیست. سعی کنید در صورت مصرف، از قبل آن را کمی بشویید تا از شوری آن کم شود.

6-پنیر سفید کم چرب

پنیر سفید کم‌چرب از خانواده پنیر فتا است. این پنیر عطر یا طعم تند و غلیظی ندارد و در کل یک پنیر با طعم معمولی است. مصرف این پنیر برای کسانی مناسب است که در رژیم غذایی خود باید میزان چربی و نمک را پایین بیاورند. علاوه بر این به دلیل پروتئین بالای این نوع پنیر، گزینه خوبی برای صبحانه و یک وعده سالم غذایی است.

7- پنیر خامه‌‌ای

یکی از ویژگی های پنیر خامه ای، میزان چربی بالاتر نسبت به پنیر سفید است. به همین دلیل برای افراد دارای چربی خون بالا یا افرادی که در رژیم لاغری برای کاهش وزن به سر می‌برند، مناسب نیست.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله انواع پنیر- آشنایی با 8 نوع پنیر مراجعه فرمایید.

8-پنیر لاکتیکی

پنیر لاکتیکی یکی از انواع پنیر ایرانی می باشد که از لاکتیک ساخته شده است. در تهیه این پنیر، اسید سازی با کمک باکتری انجام می‌گیرد. در واقع در این روش باکتری ‌‌ها پنیر یا ماست را می‌ سازند که به آن پنیر یا ماست لاکتیکی می‌گویند.

در پنیر لاکتیکی مقادیر بالایی از ویتامین A و مواد مغذی وجود دارند که به خاطر شیوه ساخت آن است. این پنیر، بافت نیمه سختی دارد و در عین حال اسفنجی است. این بافت هم به‌خاطر نوع انعقاد شیر است. از مزیت‌های پنیر لاکتیکی این است که در آن از هیچ ماده افزودنی مصنوعی و چربی گیاه استفاده نمی‌شود. اما طعم آن دلپذیر و جذاب است و مزه‌ای مشابه پنیرهای پرچرب دارد.

منابع:
مقاله ۹ مدل از بهترین انواع پنیر صبحانه و مشخصات آن ها

دسته بندی محصولات آموزش پنیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.