ارسال تمامی سفارشات در هتمت رایگان شد.
مشاهده کنید:

فواید مصرف آجیل در دوران بارداری

Home  /   فواید مصرف آجیل در دوران بارداری
فواید مصرف آجیل در دوران بارداری

خوردن آجیل در دوران بارداری مخصوصا در هفته های اول، می‌تواند باعث رشد سیستم عصبی کودک شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است کودکانی که مادرانشان 2 تا 3 اونس در هفته (به طور متوسط 74 گرم در هفته) در طول سه ماهه اول بارداری آجیل می خورند، نسبت به همسالان خود هوش، حافظه و تمرکز بهتری دارند.

برای تهیه انواع خشکبار می‌توانید به بخش فروش خشکبار هتمت مراجعه فرمایید.

مصرف آجیل در دوران بارداری چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

خشکبارهایی مانند بادام، گردو، بادام زمینی و فندق فواید بسیاری برای سلامتی دارند. آجیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی سالم (فیبرها، ویتامین E، استرول های گیاهی و ال آرژنین) است که به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا، دیابت و استرس اکسیداتیو کمک می کند.

به طور کلی، آجیل سرشار از فولیک اسیدها و اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6 هستند که برای رشد سیستم عصبی بسیار مفید هستند. این اسیدهای چرب را تنها می‌توان از رژیم غذایی درست و سالم به دست آورد زیرا بدن ما نمی تواند آنها را سنتز کند و از این رو اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند.

نیاز به اسید چرب امگا 3 در زنان باردار در مقایسه با زنان غیرباردار بیشتر است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این اسیدهای چرب نقش کلیدی در زمان بارداری و همچنین وزن هنگام تولد نوزادان دارند. در دوران بارداری، خوردن یک مشت آجیل می تواند باعث تجمع این مواد مغذی در قسمت جلویی مغز جنین شود و منجر به بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی شود.

طبق مطالعات، مصرف آجیل در اوایل بارداری فواید طولانی مدتی برای رشد حرکتی و شناختی کودک دارد. علاوه بر این، خوردن آجیل در دوران بارداری به دلیل محتوای پروتئین بالا در آجیل، مورد تایید کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان قرار گرفته است.

در گذشته، موسسه NHS بریتانیا به زنان توصیه می کرد در صورت وجود هرگونه سابقه آلرژی از جمله اگزما، آسم، آلرژی غذایی یا تب یونجه در خانواده، از خوردن بادام زمینی در دوران بارداری خودداری کنند. با این حال، تحقیقات اخیر شواهد کافی برای ارتباط مصرف بادام زمینی در دوران بارداری و ایجاد حساسیت به بادام زمینی در نوزادان را نشان نمی دهد.از این رو NHS توصیه های خود را تغییر داد و اکنون زنان باردار را تشویق می کند که بادام زمینی یا کره بادام زمینی مصرف کنند، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشند یا پزشک آنها را توصیه نکرده باشد.

همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، با اینکه مصرف آجیل در مراحل اولیه بارداری با رشد بهتر کودک مرتبط است، خوردن آجیل در سه ماهه سوم بارداری هیچ بهبود قابل توجهی در رشد عصبی و روانی کودک ایجاد نمی‌کند. این ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که اثرات عوامل برون زا و درون زا بر رشد جنین در طول دوره بارداری متفاوت است و اثرات وضعیت تغذیه مادر در اوایل بارداری بارزتر است.

چگونه آجیل به بهبود عملکردهای عصبی روانی کودک کمک می کند؟

دریافت فولیک اسید، به ویژه در مراحل اولیه بارداری، بسیار مهم است چرا که این ویتامین B به تشکیل لوله عصبی کمک می کند. کمبود فولیک اسید می‌تواند منجر به نقایص جدی مادرزادی (مانند آنسفالی و اسپینا بیفیدا) در مغز و ستون فقرات شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر زن در سنین باروری باید روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کند تا از پیامدهای نامطلوب بارداری جلوگیری شود.

مصرف آجیل در دوران بارداری سبب تهیه اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در دوران بارداری می‌شوند که برای مادر و بچه مهم هستند، زیرا یک عنصر حیاتی برای رشد ساختاری و عملکردی مغز، شبکیه و سیستم ایمنی جنین می‌باشد. بر اساس شواهد علمی، اسیدهای چرب اشباع نشده با تعدادی از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله تنظیم بیان ژن، حفظ ترکیب غشای سلولی و تعدیل کانال‌ها و پروتئین‌های غشایی مرتبط هستند.

علاوه بر این، این مواد مغذی دارای اثرات ضد التهابی هستند که به خصوص در دوران بارداری بسیار تاثیر گذار هستند. مصرف روزانه کافی اسیدهای چرب امگا 3 که توسط هیئت غذا و تغذیه مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده توصیه شده، به ترتیب 1.4 گرم و 1.3 گرم در زنان باردار و شیرده می‌باشد. این میزان برای بهبود رفتار، توجه، تمرکز، حافظه و توانایی های یادگیری در کودکان مورد نیاز است. سطح پایین امگا 3 در مغز جنین می‌تواند منجر به نقص های شناختی و اختلالات رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و پرخاشگری شود.

در دوران بارداری چه مقدار آجیل بخوریم؟

در سه ماهه اول، یک زن باردار روزانه به حدود 60 گرم آجیل، حدود 90 گرم در سه ماهه دوم و حدود 100 تا 120 گرم در سه ماهه آخر بارداری یا همان چیزی که “مشت آجیل” می گویند، نیاز دارد که باید مخلوطی از انواع آجیل باشد. به این مخلوط، دانه های کتان و چیا که سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند نیز اضافه کنید.

جمع بندی

آجیل در کل به عنوان یک منبع سرشار از مواد مغذی و انرژی زا شناخته شده است. مصرف آجیل در دوران بارداری، علاوه بر تاثیراتی که برای جنین دارد برای مادر نیز می‌تواند بسیار خوب و تاثیر گذار باشد. توجه داشته باشید برای مصرف آجیل در دوران بارداری حتما از پزشک خود مشاوره بگیرید.

منبع فواید مصرف آجیل در دوران بارداری

دسته بندی محصولات آجیل, بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

به مشتاقان این محصول بپیوندید لطفا ادرس ایمیل خود را وارد کنید ما با شما ارتباط خواهیم گرفت.